Az utolsó rc-hidroplán mohikán Pesten

Pest környéki tavon készítettem rádió-távirányítású hidroplán reptetése mellett riportot Vasas Iván pilótával.

Dr. Varga Sándor
2014. 07. 11. 7:57
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Szél se rezzent, a levegő izzott, mint a kemence, amikor Ivánnal elfoglaltuk állásainkat a tó partján. A műhelyt otthon hagyta, csak néhány aksit és a rádió-távirányítót hozta magával, no meg a hidroplánt.

Iván nem szereti a csendes repülést. Korábban olyan hidroplángépei voltak, amelyek lassan repültek, még egy orsót sem lehetett velük a levegőben biztonsággal indítani.

A habtestű – purhabból készült rajta minden – hidroplán igazi ragadozó. Iván év elején rendelte meg interneten, szinte teljesen felszerelve hozta a légiposta-szolgálat, csak a szárnyát kellett rá felragasztani. A hidroplán csónaktestű, a függőleges vezérsíkból – magyarán a farkából – áll ki előrefelé a villanyhajtómű a légcsavarral, ami így védve van a víztől.

A kormányműveket, mint a nagy repülőgépeken, kis villanymotorok mozgatják egy-egy rúddal. A parancsot a hidroplán testében elrejtett vevő továbbítja feléjük, az energiát a repüléshez egy szintén a törzsbe tett akkumulátor biztosítja.

Egy menet tisztán nyolcperces, ezért Iván az aksira még ráhúz egy vijjogót, ami időben figyelmezteti repülés közben a parton álló pilótát, hogy ideje leszállni, ha nem akar a hidroplánért jó messze beúszni. Amúgy motorleállás után maradna még annyi villanyenergia a repcsiben, hogy kormányozni lehessen.

Iván a változatosságot szereti a hidroplánban, hiszen a vízen nem köti az előre kijelölt le- és felszállópálya egyhangúsága. A modell néhány méteren felszáll, aztán jöhet az önfeledt műrepülés. Orsók, hurkok, függőleges emelkedések, közben az én kérésemre néhány pluszleszállás és lassan döcögő alacsony áthúzás a víztől egy méterre.

Találkozók a tatai Öreg-tavon

15 éve még húszan-harmincan repültünk évente hidroplánnal a fesztiválon, aztán fokozatosan elfogytunk. Öt éve ketten-hárman maradtunk, az érdeklődés meg a Víz Zene Virág Fesztivál közönsége pedig hiába nőtt, következő évre a dolog kipukkadt.

„A hidroplán rc-pilóták általában nagyobb tudásúak, mert egy partközeli pontra pontosan muszáj leszállniuk”, és Iván már mutatja is. „Amúgy kezdőként neked elég lenne pár óra, a szembe repülés a legnehezebb, amikor fordítva kell kormányozni.” Aztán viccesen ugrik egy nagyot, „ennyi, ha befuccsolnál, akkor háttal állsz a gépnek és hagyományosan húzod a kicsi botot itt a jobb kezeddel. Egyébként a távirányítókat robotizálni is lehet, amikor a gép tartja a magasságot és a tanonc pilóta csak a fordulókat gyakorolja, az oktató meg egy darabig fel- és leszáll helyette.”

Szólt a jelző, Iván leszállt és elemet cserélt, majd vissza a légtér pörgésébe. „Hoppá, az egyik kormány rosszalkodik” – mondta. Leszállás, mozgatás után se lett jobb, de még talán miattam erőlködik vele.

Közben kérdés nélkül is beszél.

– Lassan teljesen elfogyunk, én is inkább többet repülők már kerekes géppel a mezőről. Leszaladunk néha Gárdonyba, Balatonra, korán reggel, míg a strandon még nincs élet, csodás ott a repülés. Ha a horgászok meg szívóznak, elküldöm őket, mitől lenne nektek több jogotok a vízhez, morgolódom. Képzeld, mi lenne, ha összejönnénk itt tízen-húszan és nyomnánk egész nap. Pedig nem zavarnánk vele senkit, nézd, az a csaj is titokban a hidroplán repülését lesi. Csudába, nem fogad szót, nem erőltetem tovább, lehozom a hidroplánt.

A technika közbeszólt, de nagy élmény volt és nem olyan tömény, mint egy hónapja Ausztriában. Elmenőben az egyik fürdőző udvariasan ránk köszön: Viszontlátásra! „Na látod – mondta Iván –, ő is jól érezte magát velünk.”

Ha tetszett a cikk, nézzenek rádió-távirányitású nagymodell-repüléseket a Repülni Jó oldalunkon.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.