Hidroplánok vízen, fűben, levegőben

Hétvégén Ausztriában, a Salzkammergut egyik taván jártam, rádió-távirányítású hidroplánmodellek találkozóján.

Dr. Varga Sándor
2014. 05. 30. 9:21
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Az elektromos hidroplánmodell-repülés nagyágyúi és gyakorlói Ausztriában hidroplánkörökben hódolnak a szenvedélyüknek. Tavaly már ismerkedhettem velük Bécs mellett egy tavon, idén a salzkammerguti hidroplánkör meghívására egy nagyobb találkozó hangulatát hoztam el, itt a beszámoló első része.

A Salzkammergut tele van kisebb-nagyobb tavakkal, körötte még májusban is hósipkás hegyek emlékeztetnek a télre. Nyaranta a térségben, a Wolfgangseen rendezik Európa legnagyobb hidroplánfesztiválját.

A Grundlsee az egykori kedvelt császári fürdőhely, Bad Ischl másik, hozzánk közelebb eső oldalán található. A helyi hidroplánkör minden májusban egy hétre igénybe veszi az egyik strandot, hogy még a fürdési szezon előtt a pilóták jót repülhessenek.

Péntekre már tarkállik a fű a különböző hidroplánmodellektől, ez az összeszerelés és az üzemanyagtöltés helye. A hidroplánok konnektorból töltött akkumulátorral üzemelnek, a rendezők rengeteg töltőhelyet biztosítanak a résztvevőknek. Egy töltés kíméletes repülés esetén majdnem fél órára elég.

A fű tehát a modellek állóhelye és hangárja, a repülőtér nagyobbrészt a vízen, három részből áll. A parton állnak és repülnek a rádiótávirányítóval a pilóták, itt engedik be a hidroplánokat a vízbe. A parttól öt méterig bójákkal jelezve helyezkedik el a vízi gurulóút, felszállni és leszállni csak ezen kívül lehet. A hidroplánmodell-reptér része még a mentőkajak, a pórul járt modellekért szakember evez ki, többnyire csak úszótalpra állítja őket, de ritkán összetört darabokat is hozott ki.

A pilótafülke a földön marad, a pilóták kantáros emberek, a hasukon sokcsatornás irányítótáblán adják akár három kilométer távolságra is a jeleket, vezetik a gépeket. A legnehezebb azt megtanulni, hogy mikor a gép szembejön, akkor fordítva kell kormányozni.

A modellekben a vevőegység teljesíti a gázadási és kormányzási parancsokat, a nagyobbaknál egy mackó vagy más vicces – esetleg pilótának kinéző – figura adja vissza a kabin üvegén át a teljes élményt. Kuriózumként sötétben is repültek kivilágított nagyobb modellel, itt a világítást és a reflektort is egy-egy csatorna kezelte.

A modellgépek nagyságát a szárnyfesztávban mérik, a tízcentistől a majd háromméteresig széles volt a skála. A gépek purhabból, fából, műanyagból készülnek, többnyire gyári csomagban, kitben vásárolhatók meg, így rengeteg az ezermester a pilóták között. A legszebbek az egyedi építésűek, ahol akár több ezer órát is fordítanak az elkészítésükre. Leginkább valamelyik eredeti repülőgéptípust mintázzák, de akadnak egyedi tervezésűek is.

A találkozó királyai a nagy német történelmi hidroplánok voltak, ezeket majd néhány hét múlva, a következő részben veszem sorra. A Dornier és Junkers gépeket azért is építették, mert büszkék a repülési hagyományaikra. Más típusoknak is szentelek majd egy további részt.

Az osztrák, német és svájci pilóták között természetesen a német volt a közös nyelv, és az egymás gépeinek nézegetése. A tizenéves srácoktól a nagypapákig bezárólag minden korosztályt láthattam.

Szerencsére az idő péntektől csodás volt, egész nap zajlott a repülés, reggel az erkélyemről már, este pedig még láttam a modelleket a tó fölött, sokszor tíznél többet is egyszerre. A repülések nem voltak agyonszervezve, de délelőtt és délután egy-egy alkalommal mindenkit kiparancsoltak a vízről, akkor jöttek a korábbi királykategóriák. Megtisztelő volt néhány pilótának, hogy a nagy öregeknek a vízhez segíthették az óriás modelljüket. És a repülőbemutatók után vagy már a vízfogások, közbenső landolások során megtapsolták a repüléseket.

Végül a rendező IGE Salzkammergut hidroplánkör vezetőjét, az alábbi képen középen integető Volkert kérdeztem. 14 évvel ezelőtt 5 pilótával kezdték – mesélte –, azóta évente egyre nagyobb presztízsű az összejövetelük. 111 pilóta több mint 300 gépet reptetett péntektől vasárnapig. A családtagok, kísérők, látogatók száma meghaladta az 500-at, és teszem én hozzá, mindenki nagyon jól érezte magát.

Ha tetszett a cikk, olvassák el a Hidroplánok a Dunán és a Balatonon című hosszabb írásomat is.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.