Az elektromos hidroplánmodell-repülés nagyágyúi és gyakorlói Ausztriában hidroplánkörökben hódolnak a szenvedélyüknek. Tavaly már ismerkedhettem velük Bécs mellett egy tavon, idén a salzkammerguti hidroplánkör meghívására egy nagyobb találkozó hangulatát hoztam el, itt a beszámoló első része.
A Salzkammergut tele van kisebb-nagyobb tavakkal, körötte még májusban is hósipkás hegyek emlékeztetnek a télre. Nyaranta a térségben, a Wolfgangseen rendezik Európa legnagyobb hidroplánfesztiválját.
A Grundlsee az egykori kedvelt császári fürdőhely, Bad Ischl másik, hozzánk közelebb eső oldalán található. A helyi hidroplánkör minden májusban egy hétre igénybe veszi az egyik strandot, hogy még a fürdési szezon előtt a pilóták jót repülhessenek.
Péntekre már tarkállik a fű a különböző hidroplánmodellektől, ez az összeszerelés és az üzemanyagtöltés helye. A hidroplánok konnektorból töltött akkumulátorral üzemelnek, a rendezők rengeteg töltőhelyet biztosítanak a résztvevőknek. Egy töltés kíméletes repülés esetén majdnem fél órára elég.
A fű tehát a modellek állóhelye és hangárja, a repülőtér nagyobbrészt a vízen, három részből áll. A parton állnak és repülnek a rádiótávirányítóval a pilóták, itt engedik be a hidroplánokat a vízbe. A parttól öt méterig bójákkal jelezve helyezkedik el a vízi gurulóút, felszállni és leszállni csak ezen kívül lehet. A hidroplánmodell-reptér része még a mentőkajak, a pórul járt modellekért szakember evez ki, többnyire csak úszótalpra állítja őket, de ritkán összetört darabokat is hozott ki.
A pilótafülke a földön marad, a pilóták kantáros emberek, a hasukon sokcsatornás irányítótáblán adják akár három kilométer távolságra is a jeleket, vezetik a gépeket. A legnehezebb azt megtanulni, hogy mikor a gép szembejön, akkor fordítva kell kormányozni.
A modellekben a vevőegység teljesíti a gázadási és kormányzási parancsokat, a nagyobbaknál egy mackó vagy más vicces – esetleg pilótának kinéző – figura adja vissza a kabin üvegén át a teljes élményt. Kuriózumként sötétben is repültek kivilágított nagyobb modellel, itt a világítást és a reflektort is egy-egy csatorna kezelte.