Rádió-távirányítású hidroplánok Ausztriában

Hétvégén egy hidroplán hobbikör meghívására Bécs fölött egy kisvárosban jártunk.

Dr. Varga Sándor
2013. 10. 11. 6:22
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

A szél, főleg ha ereje változik, nagyon befolyásolja e könnyű modellekkel a repülést. Egyszer már lemondták a szél miatt a találkozót, most is csak a bátrabbak, pontosabban a gyakorlottabb, nagyobb tudású pilóták merészkedtek a vízre.

 

A hobbikör tagjai havonta találkoznak egy jó kis vízről való repülésre, egy másik tó strandja is a törzshelyük. Az úszótalpas modellek télen, a havas jégen is kiválóan repülnek, akár az igazi hidroplánok Finnországban.

 

A pilóták által repült modellek készletből összeszerelhetőek, valamelyik hidroplántípust mintázzák, de egy saját tervezésű és építésű gépet is mutattak.

 

Az egyik gép a Beaver becenevű kanadai „igásló” volt, a másik pedig a szintén kanadai, ma már a korábbi cég kivásárlása miatt Bombardier tűzoltó repülőgép, vízbombázó felszerelést azonban nem telepítettek bele.

 

A szél miatt ezúttal csak egyesével repültek a gépek. Egy jó kép miatt kértem tőlük egy víziflotta-felvonulást, de a hullámok miatt még az is kockázatos lett volna, így elmaradt.

 

Csak elektromotorral

 

A rádió távirányítású vagy angol rövidítéssel „rc” hidroplánok hajtóműve általában egy vagy több elektromotor, amit akkumulátor táplál.

 

Egy töltéssel körülbelül nyolc percet lehet repülni, és általában egy tartalék aksit hoznak magukkal a versenyzők.

Annak ellenére, hogy a fenti időkorlát a gáz- vagy benzinhajtású motoroknál nem érvényesülne, ebben a hobbikörben környezetvédelmi okok miatt kizárólag elektromotoros hidroplánokkal repülnek.

 

A repülés veszélyes üzem, itt is történhet baleset. Első hallásra viccesnek tűnik, de a halak a legveszélyesebb ellenfelek. Ha éppen le- vagy felszállás közben ugranak ki a vízből, vagy pont a taxizó modell alatt, akkor ütközhetnek.

 

De egyszerű motorleállás is előfordulhat, amikor a modellt valahogy ki kell csalogatni a partra.

 

Nyáron szívesen beúsznak a megrekedt modellekért, végül is strandon vagyunk. Most azonban hoztak magukkal két különböző típusú és szintén rádió-távirányítású mentőhajót. Az egyik csak befogja a hidroplánt, és úgy tolja ki a partig, a másik pedig egy villás kosárral meg is emeli.

Riportunkat jövő héten folytatjuk.

 

Ha tetszett a cikk, keressék a Vízirepülés.hu című oldalunkat. Nemrég jelent meg egy hosszabb írásom nem modellekről, hanem igazi nagy hidroplánokról  Repülőfesztivál egy osztrák tavon címmel, olvassanak bele abba is!

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.