Hidroplánok és a tóparti finn szauna

A finn hidroplánpilóták is olyan kempinget választottak nyári találkozójuk helyszínéül, ahol már reggel felfűtötték a szaunát, ami egy titkot is rejtett magában.

Dr. Varga Sándor
2013. 05. 24. 6:34
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Még a kétezres évek közepén találkoztam először Hauho falu nevével, ahol a finn pilóták a tóparton nyáron és télen egy hétvégére összejönnek egy közös repülésre.

Nyáron a víz, télen a befagyott tó jege és hava a leszállópálya. Néhány év múlva, 2011 augusztusában mindezt közelről is láthattam az akkor már 36. találkozó alkalmával.

 

 

 

Pénteken érkeztek a hidroplánok, estére 31 darabot köttettek ki belőlük a fákhoz vagy az egy szem stéghez. A gépek között öreg és modern úszótalpas Cessnák, csónaktestű Lake-ek és más hatszemélyesnél nem nagyobb fémépítésűek ringtak a vízen. De a találkozón kedveltek voltak a gumitalpas kompozitból épített gépek is, amelyek télen a hóra is képesek leszállni.

 

A találkozón a pilóták között a profi, sok ezer órát repült óriásgépet vezető kapitányok ugyanúgy megtalálhatóak voltak, mind az üzletember vagy más hobbi pilóták. De jöttek a tengeren át svédek, és egy svájci pilóta is a Finnországban tartott gépével érkezett.

 

 

A folyamatos repülések mellett a találkozót két hivatalos program ékesítette, no meg délutánonként a szauna. Szombaton egy félórás túra húsz géppel egy szigetre, ahol kosarakból piknikeztünk. A parányi lakatlan szigeten angol WC és vágott farakás tűzhellyel várta a látogatókat, néhány fahasábot mi is hasogattunk ajándékba az utánunk jövő ismeretleneknek.

 

 

Szombaton este különleges vacsora várt bennünket, egy jókora malac ropogósra főzve-sütve. Azzal fogadtak-ugrattak engem, hogy malac őkelme is több napig szaunázott velünk a tóparti faházban a szaunakályha alatt.  Ami talán igaz is lehetett, mert ilyen omlós sonkát még életemben nem ettem.

 

A hidroplán ott az eldugott helyek elérését is lehetővé teszi. A városi reptérről elrepülhetnek vele a tó partján található nyaralóhoz, átrepülnek a közeli szupermarketbe, vagy horgászni, vadászni, élvezni a természet páratlan szépségét.

 

 

Finnországban egyébként a hidroplánpilóta gondoskodik mindenről, a tavak többségének a partján nincs semmilyen megszokott repülőgépes infrastruktúra. Ha kell, a pilóta hoz magával üzemanyagot, figyel a hajókra, kiköti a gépet a stégjéhez, egy fához vagy éppen egy bokorhoz.

 

 

Egy ekkora rendezvényen nem hiányzott a mentő és tűzoltó autó, a búvárral készenlétbe álló mentőcsónak, mert a résztvevők egymásra és magukra vigyáztak.

 

 

A pilóták a biztonságot illetően nagyon megfontoltak voltak. Kivétel nélkül mindenki viselt úszómellényt. Az utasokat, köztük engem a felszállás előtt alaposan kioktattak a használatukra.

 

 

A képen Ilkka Terttunen egy DC 10-es óriásgép kapitánya igazítja rám felszállás előtt az úszómellényt, íme a repülésünkről készült videó.

Ha tetszett a cikk, keressék a blogot új Facebook-oldalunkon, ahol naponta frissülnek a hidroplános hírek, de bázisunk továbbra is a Vízirepülés.hu oldal marad. Nemrég jelent meg egy hosszabb írásom Hidroplánok a Dunán és a Balatonon címmel, olvassanak bele abba is!

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.