Bár a fesztivált Iren Dornier a hidroplánokra találta ki, de a Red Bull médiaereje és különböző repüléssel foglalkozó részlegei tették európai hírűvé. Az idén a programban már kisebbségben voltak a hidroplánok. Repült a Red Bull történelmi légi parkja, pörgött siklóernyős akrobatáinak háromnapos vízi akadályversenye.
A Red Bull Papír Stratos, amikor Félix Baumgartner a hangsebességgel zuhanó ember tiszteletére a Csillagok háborúja jelmezébe öltözött csapatok ugráltak a vízbe, bohókás hangulatot teremtett.
És ott volt maga Félix is, az űrből jött félisten, aki a tömeg gyűrűjében dedikálta könyvét. S végül szombaton este a csúcs egy, a márkát ünneplől opera világpremierje volt, ahol a szürkületben a főszereplő repülőgépek zenére műrepültek.
A hidroplánok többsége már csütörtökön landolt és beparkolt a névadó Scalaria hotel elé, bár a két nagyágyú, Dornier Do–24ATT gépe és az angolok Consolidated PBY 5A Catalina hidroplánja csak pénteken érkezett.
A gépek szinte folyamatosan egész nap repültek, hol utasokkal, hol meg a fesztiválra érkezett hidroplán pilóta jelöltekkel, hogy ők a vízi fel- és leszállásban gyakorlatot szerezzenek. Forogtak az iskolakörök. Például az egyik nagy gép, a Catalina érkezésekor vagy tízet bemutatott ebből a repülési alapfigurából, közben kétszer nem vízérintéssel szállt fel újra, hanem visszaúszott a bójákkal kijelölt pálya végére.
A hidroplánok párosan bemutatókat is repültek, a szombati főprogram előtt esténként erre edzettek. A két nagy pedig szombat délelőtt repült együtt, este meg külön-külön.
A hidroplánok szépen karbantartott old timerek voltak, köztük kisebbségben a csónaktestűek, mint például a Lake vagy a SeaBee. Két Beaver, Cessnák, Piper Super Cubok képviselték az úszótalpasokat, egy Zenith és egy American Champion voltak a modernebbek. Reméljük, hogy jövőre talán a gyártás alatt levő magyar hidroplánok is hasítják majd a hegyi tó vizét.
Mivel jelenleg Ausztriában csak ezen a négy napon lehet egy évben hidroplánnal a vízről repülni, óriási volt a közönség érdeklődése.
A környező településektől kezdve a St. Wolfgang kisvároson át áramlott a tömeg a partokon, tele voltak a hajójáratok, amelyek a parkoló hidroplánok között úsztak el. De a különböző vízi eszközök, köztük sok elektromos hajtású is alaposan megközelítette a felszállásra éppen kiúszó hidroplánokat, és nemcsak fotózás céljából.
Jövő héten az egyik nagyobb gép, a Catalina hidroplán bemutatásával jelentkezem, mivel a másikról már írtam két hete.
Ha tetszett a cikk, keressék a blogot új Facebook-oldalunkon, ahol naponta frissülnek a hidroplános hírek, de bázisunk továbbra is a Vízirepülés.hu oldal marad. Nemrég jelent meg egy hosszabb írásom Hidroplánok a Dunán és a Balatonon címmel, olvassanak bele abba is!