Hidroplánfesztivál egy osztrák tavon

Múlt hét végén Salzburg mellett jártam, négy napon át üzemelt ott a Wolfgangsee-n a vízi leszállópálya. Helyszíni beszámoló következik.

Dr. Varga Sándor
2013. 07. 19. 7:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Bár a fesztivált Iren Dornier a hidroplánokra találta ki, de a Red Bull médiaereje és különböző repüléssel foglalkozó részlegei tették európai hírűvé. Az idén a programban már kisebbségben voltak a hidroplánok. Repült a Red Bull történelmi légi parkja, pörgött siklóernyős akrobatáinak háromnapos vízi akadályversenye.

 

A Red Bull Papír Stratos, amikor Félix Baumgartner a hangsebességgel zuhanó ember tiszteletére a Csillagok háborúja jelmezébe öltözött csapatok ugráltak a vízbe, bohókás hangulatot teremtett.

 

És ott volt maga Félix is, az űrből jött félisten, aki a tömeg gyűrűjében dedikálta könyvét. S végül szombaton este a csúcs egy, a márkát ünneplől opera világpremierje volt, ahol a szürkületben a főszereplő repülőgépek zenére műrepültek.

 

A hidroplánok többsége már csütörtökön landolt és beparkolt a névadó Scalaria hotel elé, bár a két nagyágyú, Dornier Do–24ATT gépe és az angolok Consolidated PBY 5A Catalina hidroplánja csak pénteken érkezett.

 

A gépek szinte folyamatosan egész nap repültek, hol utasokkal, hol meg a fesztiválra érkezett hidroplán pilóta jelöltekkel, hogy ők a vízi fel- és leszállásban gyakorlatot szerezzenek. Forogtak az iskolakörök. Például az egyik nagy gép, a Catalina érkezésekor vagy tízet bemutatott ebből a repülési alapfigurából, közben kétszer nem vízérintéssel szállt fel újra, hanem visszaúszott a bójákkal kijelölt pálya végére.

 

A hidroplánok párosan bemutatókat is repültek, a szombati főprogram előtt esténként erre edzettek. A két nagy pedig szombat délelőtt repült együtt, este meg külön-külön.

 

A hidroplánok szépen karbantartott old timerek voltak, köztük kisebbségben a csónaktestűek, mint például a Lake vagy a SeaBee. Két Beaver, Cessnák, Piper Super Cubok képviselték az úszótalpasokat, egy Zenith és egy American Champion voltak a modernebbek. Reméljük, hogy jövőre talán a gyártás alatt levő magyar hidroplánok is hasítják majd a hegyi tó vizét.

 

Mivel jelenleg Ausztriában csak ezen a négy napon lehet egy évben hidroplánnal a vízről repülni, óriási volt a közönség érdeklődése.

 

A környező településektől kezdve a St. Wolfgang kisvároson át áramlott a tömeg a partokon, tele voltak a hajójáratok, amelyek a parkoló hidroplánok között úsztak el. De a különböző vízi eszközök, köztük sok elektromos hajtású is alaposan megközelítette a felszállásra éppen kiúszó hidroplánokat, és nemcsak fotózás céljából.

 

Jövő héten az egyik nagyobb gép, a Catalina hidroplán bemutatásával jelentkezem, mivel a másikról már írtam két hete.

 

Ha tetszett a cikk, keressék a blogot új Facebook-oldalunkon, ahol naponta frissülnek a hidroplános hírek, de bázisunk továbbra is a Vízirepülés.hu oldal marad. Nemrég jelent meg egy hosszabb írásom Hidroplánok a Dunán és a Balatonon címmel, olvassanak bele abba is!

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.