Hidroplán-kényszerleszállás Kanadában

A pilóta úgy érezte, hogy nemsokára elájul, ezért menet közben azonnal leszállt a hidroplánnal a tengerre.

Dr. Varga Sándor
2015. 04. 10. 9:46
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

A múlt héten egy Vancouverbe tartó menetrend szerinti hidroplánjáraton a pilóta rosszul lett, és az előírt protokoll szerint azonnal sikeres kényszerleszállást hajtott végre nem messze egy kompkikötőtől. A kisebb izgalom után az utasok nagyra értékelték a pilóta döntését. A végtelen víz miatt, ha baj van, egyszerű leszállás csak a hidroplán landolása. Ezt a kényszerhelyzetet egy szárazföldi géppel nem lehetett volna ilyen sérülésmentesen megoldani.

Pár éve Kanadában többször repültem ezzel a légitársasággal és a DHC3 Turbo Otter hidroplántípussal, a cikk végén ajánlok az egyik repülésemről és a kikötőkről egy-egy videót is. A Harbour Air hidroplán rövid utakat repül, az eset a Viktória–Vancouver útvonalon történt, ami a Harbour Air leghosszabb járata, de csak 35 perc a repülési idő. Vancouverben a hidroplán úti célja a nemzetközi repülőtér hidroplánterminálja volt.

A hidroplán maximum 14 személyes, emiatt a hatóság elégnek tart egy pilótát – ha szemfüles valaki, akkor beülhet mellé a jobb ülésbe nézelődni. A hidroplán repülése csak szép időben, jó látási viszonyok között engedélyezett. A csomagrakodás és a kikötéshez esetleg szükséges fizikai erő miatt a hidroplánon férfi-utaskísérőket alkalmaznak.

Az utasoknak szerencséjük is volt, mert a Viktória–Dél-Vancouver légi útvonal több mint kétharmada szárazföld fölött vezet, nagyjából a közepén repül a hidroplán körülbelül 20 kilométert a tengerszoros felett. A beltengerben nincsenek komoly hullámok, és a rendelkezésre álló nagy víz miatt a hajóforgalom sem keresztezi a soron kívüli leszállást. A gép 300-400 méter magasan repül 200 kilométer körüli utazósebességgel, ezért villámgyorsan képes a rendkívüli leszállásra.

A pilóta ájulás közeli állapotára tekintettel a hírek szerint hátrakiabált, hogy rosszul érzi magát és azonnal leszáll. Ezen a gépen a kabin és az utastér között nincs ajtó, csak egy boltív, és induláskor a biztonsági tájékoztatón azt tanácsolják, hogy az úton mindenki maradjon a biztonsági övvel bekötve. Az utaskísérő valószínűleg nyugtatta a hat utast, és a leszállás után segített a tengeri mentést hívni.

Az egyik utas szerint a kényszerleszállás váratlan és furcsa élmény volt. A leszállást követően jöttek a mentési, kutatási járművek, de mindenki nyugodt és gyakorlott volt – írta a férfi a Twitteren.

A légitársaság csak egy rövid közleményt tett közzé a Facebook-oldalán. Első vizsgálata megállapította, hogy a repülőgép pilótája, amikor nem érezte fizikailag jól magát, az „elővigyázatossági leszállás biztonságos helyre” protokoll előírásai szerint járt el. Emiatt a légügyi hatóság sem minősíti balesetnek a történteket.

A vészhelyzet bejelentését követő negyedórán belül a helyszínre érkezett a parti őrség légpárnás járműve, amely nem messze a kompkikötőben állomásozott, majd jött a helikopter is. Először a pilótát látták el a helyszínen és vitték egyből kórházba.

Majd az utasok átmenetileg átszálltak a légpárnás járműre, mert közben a Harbour Air légitársaság is intézkedett. Azonnal egy másik DHC3 Turbo Ottert küldött a helyszínre Vancouverből, amely hozott magával egy pluszpilótát is a kényszerleszállt hidroplán hazavitelére.

A mentesítő járatot két ok miatt küldhették. Egyrészt a légitársaság a világ legnagyobb hidroplán-légitársaságának egyik cége, emiatt akad gép és személyzet bőven. Másrészt az utasok közül néhányan biztosan továbbutaztak a nemzetközi repülőtérről hagyományos repülőgéppel, így a tengeren egy pluszátszállással nem késték le a csatlakozást. A hidroplánterminálról busz viszi az utasokat a reptér belföldi és külföldi termináljaira, a busszal magam is utaztam.

Ha az utasok csak British Columbia fővárosába repültek volna, akkor a másik vancouveri járatot választják. Ott nem kell több mint fél órát metrózni a belvárosig.

Ha tetszett a cikk, két videómat ajánlom kanadai tanulmányutamról. Az egyik egy repülés a Turbo Otterrel, a másik pedig a kanadai hidroplánkikötők életének bemutatása.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.