Hidroplánterminál a nemzetközi repülőtéren

Kanadában egy nemzetközi repülőtéren együtt üzemelnek a hagyományos szárazföldi, és hidroplán repülőgépek.

Dr. Varga Sándor
2014. 03. 07. 8:11
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Gyerekkorom kedvenc indiános könyveit éltem képzeletben néhány évre újra Kanadában. Csak nem kenuval ereszkedtünk le a vasúthoz, hanem a tengeröblön át hidroplánnal repültünk a nemzetközi repülőtérre, hogy onnan már a betonról szálljunk fel sugárhajtású utasszállító géppel. Miként fest az üt a vízről indulva?

 

Csendes szemlélődőként meglestem egy kanadai utas – aki nem volt rézbőrű harcos – becsekkolását két nagy bőrönddel Miamiba. Helyszín az egykori vadnyugati nagy indián település, a ma brit részen fekvő kanadai város Nanaimo hidroplánkikötője.

Kikötött a délutáni menetrend szerinti hidroplánjárat, majd az érkező utasok kiszálltak és feljöttek a váróba. Utána szólítottak bennünket a beszálláshoz. Az utashidat egyébként egy ajtó zárta le, amit csak ilyenkor nyitnak-csuknak.

A Harbour Air a világ legnagyobb hidroplán-légitársasága, közel száz gépük rója Kanada vizeit és légterét. A járatot a középső típusuk, egy 14 személyes DeHavilland DHC 3 nevű, egy hajtóműves, becenevén Turbo Otter teljesítette.

Előbb néhány utas bőröndjét egy elektromos targoncával kivitték a hidroplánhoz, és a gép végében lévő csomagtérbe helyezték el. Majd a biztonsági ajtóban történt jegykezelés után mi is kisétáltunk és beszálltunk a tengeren lebegő, kikötött járműbe. A gépet egy pilóta vezeti; kicsit elbénáztam, ezért egy utas megelőzött a pilóta melletti ülés elfoglalásában. Odalett a jó kilátás.

A hidroplán egyre gyorsabban, hajóként siklik a felszálláskor, a legjobb rész, amikor bőgő motorral szántják az úszótalpak a vizet, majd az elemelkedés pillanatában minden olyan könnyű és halkabb lesz. A repülőútról nézzék meg a cikk végén a linkelhető videómat!

 

A vízi terminál a világváros nemzetközi repülőterének része, a beton felszállópályákkal párhuzamos, külön erre a célra épített tengeri csatornában fekszik. A hidroplán süllyedésekor jó oldalon ültem, néhány felszálló sugárhajtású gépet figyelhettem meg.

A terminálon az egész csatornát használhatják a hidroplánok le- és felszállásra. Vízfogásunkkor már néhány hidroplán úszva várakozott, hogy szabaddá váljon a vízi pálya.

Kikötöttünk a pontonhoz, majd az utashídon felmentünk a váróterembe. Előtte várta a busz a tovább utazókat, kanadai utasunk bőröndjeit is odavitték.

Néhány napja már autóval kijöttem a városból és több órát elnézelődtem itt. A hidroplánok nagyobb része kétéltű, jópofa módon mennek pihenni a hangárba. Egy rámpán keréken, bőgő hajtóművel feljönnek a tengerből, ahol az autóutat – mint nálunk a vasúton – két oldalról villanysorompó biztosítja. Piros jelzésnél nyílik a repülőtér biztonsági kerítése is, a hidroplánok a hangárokba vagy a beton előtérre gurulnak. Szolgálatba menet pedig mindez fordítva történik.

Két-három busznyi időt még nézelődtem, majd tíz perc alatt – a hidroplán-repülőjegyem miatt ingyenesen –  bebuszoztam a nemzetközi repülőtér hagyományos termináljába.

 

A repülőterek termináljai a világon hasonló elven épültek, egyik majdnem olyan, mint a másik. A terminálon hatalmas üvegablakokon át ragyogó kilátás nyílt az üzemelésre, a tenger felől leszálló óriásgépek odavonzották a tekintetet. Balról még a felszálló kis hidroplán pöttyöcskéket is láttam, amint elhúznak a tenger felett.

A repülést nézni szerető fanokat jól segíti a repülőtér tájékoztató központjában a kifutópályákat, utashidakat, repülőgép-állóhelyeket stb. mutató nagy makett. Várnom kellett, míg én is közel kerülhettem az üvegbúra alatti látványhoz, elöl a hidroplánterminál.

Miután kigyönyörködtem magam, nem az egyik beszállókapuhoz, hanem a városba vivő metróhoz mentem. A metró sokáig magas vasútként a felszínen robogva egy felejthetetlen panorámával is megajándékozott. Néhány hónappal a korábbi téli olimpia után a város még ünnepi külsejét mutatta.

Ajánlom a légi útról készített videómat a Vizirepülés.hu oldalunkon. Ha tetszett a cikk, nézzék meg egy korábbi hosszabb írásomat az utasrepültetés nagy pillanatairól a Repülni Jó Füzetekben.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.