Hidroplánon menekült volna Hitler Dél-Amerikába

A héten hetven éve véget ért háborúban a hidroplánok nemcsak a harcokban vettek részt.

Dr. Varga Sándor
2015. 05. 08. 8:49
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

A második világháborúban az óceánokon át történő támadásra vagy szállításra a katonai vezetések óriáshidroplánokat rendeltek. A háború alatt ezek a hatalmas gépek – kivéve a németekét – még a tervezőasztalon maradtak és csak később emelkedtek a levegőbe. Írtam már az idetartozó amerikai Hughes H-4 Herculesről és az angol Saunders-Roe Királynőjéról, a Princessről.

A hajógyárból továbbfejlesztett Blohm & Voss német hidroplán-repülőgépgyárban a harmincas évek végén a Deutsche Luft Hansa megrendelésére egy hosszú távú utasszállító hidroplánt építettek, amit a háború kitörésekor a Luftwaffe besorozott katonai szállítógépnek. Ez volt a BV 222 Wiking.


A Viking fedélzete olyan sima volt, mint a mai cargogépeké, és a nagy oldalajtó miatt jól pakolható. Más feladat esetén közel száz katonát vihetett háromszáz kilométer/óra körüli utazósebességgel, de kórházi szállítóként akár hetven hordágy is elfért rajta. Lassabban és alacsonyabban repülve akár 28 órát is a levegőben maradhatott, nem teljes terheléssel 6000 kilométerre is elrepülhetett.


A 37 méter szárnyfesztávú, 49 tonna maximális felszálló tömegű hidroplánt hat hajtómű emelte a magasba, először 1940 nyarán. 13 darabot építettek belőle, ez a típus volt a második világháború harcaiban részt vevő legnagyobb hidroplán.

De Hitlernek ez a méret kevés volt, mert New York és Washington megtámadását tervezte, amihez kétszer ekkora bombázó hidroplán építésére adta ki a parancsot. A 100 tonnás gépet természetesen a Blohm & Voss a Wikingből fejlesztette tovább, a hidroplán a BV 238 típusjelet kapta.

Megnövelték a méreteket, például a szárnyfesztáv majdnem a duplája lett. A szuperhidroplán 60 méteres szárnyfesztávja csak 5 méterrel volt kisebb a mai modern Airbus A350 gépnél, pedig azóta 70 év telt el.


Az erősebb hajtóműveket egy Dornier bombázóból vették át, amelyeket a szárnyon előrenéző gondolákba építettek be. 6500 kilométerre növelték a hidroplán hatótávolságát, a gép sebessége is javult.

Az egyetlen teljesen megépített példány 1944 áprilisában emelkedett először a levegőbe. Még két darab szuperhidroplán szerelését kezdték el, de azokat már nem tudták befejezni. De távolsági repülésekről, hadrafoghatóságról sincsenek már adatok. A linken lévő videón látható az óriás felszállása.

A BV 238 levegőbe emelkedésekor, 1944 tavaszán a háború a németek számára már időszerűtlenné tette az óceánon túli bombázást mint célt. 1944 végére pedig már a szövetségesek kétoldalú előrenyomulásával a Harmadik Birodalom vezetőinek menekítése volt inkább napirenden. A szuperhidroplán leginkább Argentínába repülhetett volna, de a források említik a déli sarkot vagy más titkos helyet. Sőt egy tengeralattjáróval kombinált menekülési tervről is olvastam valahol.


A szuperhidroplánnal való menekülésből azonban nem lett semmi, mert az egyetlen repülőképes példány egy támadás során megsemmisült. Két változatot kínál erre az irodalom, amiben a helyszín – egy Hamburghoz, a gyár székhelyéhez nem messze található tó – megegyezik, ahol a repülési teszteket is végezték.

Amerikai források szerint 1944 szeptemberében egy Mustang vadászgép repülőraj támadta meg a dokkban a hidroplánt, ami felrobbant. De a pilóták azt jelentették, hogy ez egy Wiking volt. A hetvenes években egy dokumentumfilmben azonban az egyik pilóta a kutatások alapján azt mondta, hogy tévedtek, a hidroplán mégis a BV 238 volt.

Német források szerint viszont a szövetségesek kutattak utána, mert ismerték a tervet, hogy Hitler a szuperhidroplánnal tervezi a menekülését. 1945 április végén a Brit Királyi Légierő felderítőgépei fedezték fel. A célpont ellen küldött egység a hidroplán hajtóműveit lőtte szét és a gép a dokkban szinte teljesen elégett. Ez a változat valószínűbbnek tűnik.


Ha tetszett a cikk, ajánlom a Dornier Do-24ATT felújított német hidroplánról készített fotóimat.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.