Hinni a valódi humanizmusban

Vasy Géza kötete szerint Sánta Ferenc legfőbb üzenete a tettek és a választások súlya.

Lakner Dávid
2017. 11. 08. 18:41
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Az ember jóra termett, döntései, élethelyzetei és a társadalmi viszontagságok azonban más irányba terelhetik – Vasy Géza monográfiája szerint legfőképpen ez Sánta Ferenc üzenete. A Húsz óra és Az ötödik pecsét szerzőjéről szóló kötet 1975-ben, az Akadémiai Kiadónál jelent meg, tehát a kortársak az íróval egy időben olvashatták, akkor, amikor az életmű még nagyon is alakulóban volt. A Kossuth-díjas alkotó 2008. június 6-án, nyolcvanévesen halt meg, megérve nemcsak a műveiből születő kiváló Fábri Zoltán-filmeket, de a szabadságot, a diktatúra alól való megszabadulást is.

Az említett emberkép nem csak monográfusi meggyőződés, Sánta maga is beszélt róla, mint azt a kötetben is újraközölt, egyik 1974-es interjúban is olvashatjuk. – Ezek az emberek, ez a világ, az itt látott seregnyi emberi élet sűrítette hitemmé, hogy az ember jó, az ember jóra született – vallotta a szerző, akinek ezen elgondolása már első, pozitív kritikai fogadtatásra lelt elbeszéléséből, a Sokan voltunkból is kivehető. Vasy itt egyébként érdekes módon Nyirő József elbeszéléseivel hasonlítja össze Sánta írásait, kimutatva, mennyivel hitelesebben ad betekintést az induló Sánta a nincstelenség világába, mint a Kopjafák szerzője. A vizsgálat és egybevetés mindenképp szolgál tanulságokkal, ugyanakkor talán túl sokat időzünk annál a nem a monográfia témájába vágó kérdésnél, miért is nem jó író Nyirő.

A Sokan voltunk után a pályakezdő novellák elemzése következik, ismét kitérve az ösztönösen induló Sánta hitelességére, arra, mennyire autentikusan gyúrta szépirodalommá a saját élményvilágát. Mint Vasy megjegyzi, a szerző itt is a szegénységről szól, arról, amit egy életen át küzdésnek, feladatnak mutat. Olyannak, „amelyben helyt kell állni, bármi történjék is”. A helytállás kérdése lesz elsődleges aztán Sánta olyan korszakos műveiben is, mint a Húsz óra, vagy még inkább Az ötödik pecsét. Az ember viszont, mint azt Vasy a Magyar Nemzet hasábjain is leszögezte 2008-ban, „érdekeinek megfelelően rossz döntéseket hozhat, illetve felül is emelkedhet még legalapvetőbb érdekén, életének megőrzésén is, hogy önbecsülését megőrizhesse”.

Az önbecsüléshez való végtelen ragaszkodás pedig a szerző szerint a szegény emberek világából táplálkozik, az ösztönös népi humanizmusból és az egymás iránti szolidaritás eszméjéből. Erről már Sánta síremlékének avatásán beszélt, 2009 szeptemberében, kifejtve: „Beteg társadalomban is létezhetnek egészséget sugárzó kisebb-nagyobb közösségek, létezhetnek olyan személyiségek, akik becsületes, tisztességes egész emberek.”

A Sokan voltunk családi drámájába beleroppanó apa, vagy Az ötödik pecsét választás elé kerülő szereplői pedig azt mutatják: tisztességes ember beleroskad, ha efféle választás elé kényszerül. Nem Tomóceusz Katatikiként elfogadja, hogy a társadalom ilyen, ő pedig lelkiismeret-furdalás nélkül uralkodhat a gyengéken, hanem felfogja tetteinek és választásának súlyát. Ez Sánta egyik legfőbb üzenete, ahogy az Vasy Géza részletes és izgalmas, újabb írásokkal kiegészített monográfiájából is kiderül. A most a Nap Kiadónál megjelent kötet egészen friss írással zárul: Az ötödik pecsétről szóló szöveg először a Lyukasóra 2014-es számában látott napvilágot.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.