Agresszív kormánypropaganda az amerikai médiában

Az amerikai csapatok iraki veszteségeivel foglalkozó műsor megtiltása, hamis dokumentumfilm John Kerry állítólagos homoszexuális kapcsolatáról, a Fehér Ház által felbérelt álriporter Bush sajtótájékoztatóin – ilyen, és ehhez hasonló események jelzik az amerikai hírmédiumok romló erkölcsi színvonalát, melyről a Frankfurter Rundschau tudósít.

2005. 03. 22. 9:55
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Az SPD résztulajdonában lévő Frankfurter Rundschau című lapban Sebastian Moll Erodálódó objektivitás címen tudósít az amerikai sajtó romló színvonaláról.

Az elektronikus újságírás bizarr jelenete volt, amikor 2003 decemberében a Sinclair Broadcast Group – melyhez helyi televíziók kiterjedt hálózata tartozik – állítólagos riporterének, Armstrong Williamsnek a Dick Cheneyvel készült exkluzív interjúja futott a képernyőkön. Meglepő volt, hogy pontosan a Sinclair csoport volt képes az alelnököt a stúdióba csábítani, amikor számos nagy televíziós társaság hiába próbálkozott ezzel. Valóban borzongatóvá akkor vált a történet, amikor Cheney perceken keresztül panaszkodott a liberális média „mindenféle objektivitást nélkülöző” „ócska mélyütéseiről”, ahogyan cégének, a Halliburtonnek a közel-keleti aktvitásáról beszámoltak.

A jelenet abszurditása később vált nyilvánvalóvá, amikor ez év elején az USA Today című lap kiderítette, hogy Armstrong Williams számos rejtett kormányzati reklámkampány frontembere, például George W. Bush oktatáspolitikájának eladásáért 240 ezer dollárt kapott az oktatási minisztériumtól. A Sinclair Broadcast Group vezetése, amely Armstrongot az említett interjúra szerződtette, jelentős összeget fizetett George Bush választási kampánykasszájába. Nem sokkal korábban megtiltották a befolyásuk alá tartozó csatornáknak, hogy átvegyék az ABC riporterének, Ted Koppelnek a műsorát, melyben részletesen foglalkozott az amerikai csapatok iraki veszteségeivel. Emellett a Sinclair a kampányban egy dokumentumfilmet is meghamisított, melyben John Kerryt egy gyakornokkal folytatott homoszexuális kapcsolattal gyanúsítottak meg.

New York Times publicistája, Frank Rich már hosszabb ideje figyeli az amerikai hírmédiumok által képviselt szakmai erkölcsök szétesését: szokatlanul hízelgő média, agresszív kormánypropaganda, megengedhetetlen újságírói praktikák, a korrupció, a prominens tisztelet egyvelege lép azonnal akcióba, hogy távol tartson mindent a nyilvánosságtól, aminek csak halvány köze van az igazsághoz. Mintha Rich tézisét kívánták volna alátámasztani, csak most kezdett el az amerikai média azzal a kormányzati gyakorlattal foglalkozni, mely előre gyártott hírklipekkel látta el a sajtót. Ezeket a klipeket számos csatorna szerkesztés nélkül sugározta. A kormány álláspontja szerint a híreknek tűnő propagandadarabok gyártását nem korlátozza semmi, ugyanakkor elhatárolódott egyes adók gyakorlatától, mely ezeket mindenféle külön jelzés nélkül tűzte műsorra.

A propagandaklipek készítése kapcsán kifejtett kormányzati érvelés jól jelzi, miként változott meg az amerikai média szerepének és feladatának megítélése. Azt, hogy ezek a klipek mennyire a tájékoztatást szolgálták, jól jelzi, hogy az Abu Graib börtönben történt botrány után közvetlenül a hadsereg hírszerzése a következő hírrel etette a médiát: „Minden évben a hadsereg ötezer katonát és katonai rendőrt képez ki, hogy börtönőrként teljesítsen szolgálatot. Az egyik legfontosabb lecke, hogy megtanulják: a foglyokat keményen, de fair módon kell kezelniük.”

Még Jeff Gannon esete sem robbantott ki igazi botrányt. Gannon egy, a Fehér Ház által felbérelt álriporter, aki Bush sajtótájékoztatóján mindig kényelmes kérdéseket tett fel, ha a többi újságíró elkezdett túlzottan kellemetlenkedni. A történet ugyan lassan napvilágra került, de igazán komoly következményei nem lettek az esetnek.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.