Bachelorok és masterek

2010 után az európai felsőoktatásban csak a hároméves „Bachelor” és további két év után a „Master” szintű végzettség létezhet – írja a Die Welt a bolognai folyamat várható következményeit elemezve. Kritikusok szerint az egységesítés miatt minőségromlás következhet be.

2005. 05. 17. 7:59
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

A Die Welt című napilapban Az Európa-Campus drágább lesz című cikke lesújtó ítéletet mond az úgynevezett bolognai folyamat várható következményeiről. A szerző szerint az egységesítés követeztében jelentősen romolhat a német egyetemek és főiskolák színvonala, ráadásul számos tudományos életpálya törhet ketté – írja a konzervatív lap.

A jövő egyetemistáinak különös lényeknek kell lenniük: fiataloknak, kozmopolitáknak, és a munkaerőpiacon remekül felhasználhatóknak. Ez az embertípus nemsokára sorozatban gördül le a az európai főiskolák futószalagjairól – legalább is, ha minden a norvégiai Bergenben összehívott 40 európai oktatási miniszter szándéka szerint fog alakulni. Az ott elkészítendő tervek szerint ugyanis 2010 után az egész kontinensen csak a három-éves „Bachelor” és további két év után a „Master” szintű végzettség létezhet. Ezáltal válnak egész Európában – így az ötlet kiagyalói – az egyetemi tanulmányok összehasonlíthatóvá.

Az egyelőre több, mint bizonytalan, hogy a diákok valóban az elvárt különleges lényekké válnak. Nem véletlen, hogy éppen a liberálisok lelkesednek leginkább a javaslatért. – Az egyetemisták – nyilatkozta Ulrike Flach, – nemsokára fogyasztóként foglalják el helyüket az oktatási piacon, s vetik majd össze a tanszakokat és az egyetemeket. Így az első szemesztertől kiépítik fogyasztói kompetenciájukat az oktatási piacon – tette hozzá. Ugyanakkor könnyen lehetséges – legalább is a kritikusok szerint – hogy ez a megoldás feltűnően képzetlen, a munkaerőpiac által került, külföldi kutatásra időt nem találó diákokat fog produkálni.

Csak feltételezések léteznek arról, hogy az új rendszerre történő átálláskor milyen minőségi veszteségek merülhetnek fel. Vitathatatlan tény ugyanakkor, hogy a minőségellenőrzési rendszer felkészületlen az átállásra, hiszen miközben egy adott szak engedélyezését az egyik akreditációs ügynökség elutasítja, addig ugyanazt egy másik minden további nélkül engedélyezi.

A „kényszer-bachelorizálás” miatt fellépő minőségromlástól tartanak a jogászok, az orvosok és az építészek is. Érdekvédelmi szervezeteik azt követelik, hogy ne kelljen minden képzést a hatszemeszteres modellre feldarabolni, mert álláspontjuk szerint ez az ő esetükben komoly veszéllyel járna. A modell német másolata „angolszászabb lesz, mint az eredeti”, fogalmazott Katherina Reiche, a CDU Bundestag frakció oktatáspolitikai szakértője. Amíg Németországban a szakok sokszínűségét szétzúzzák, addig Nagy-Britanniában a jóval lazábban kezelik a bolognai folyamatot, és négylépcsős modellen dolgoznak.

Reiche szerint a bolognai modell lelkes támogatása mögött egy másik cél is megbújhat, a „takarékossági fanatizmus”, melyre Észak-Rajna-Vesztfália és Alsó-Szászország kormánya szolgáltat példát. (Németországban az oktatás a tartományok felügyelete alá tartozik – a szerk.) E két tartomány már bejelentette, hogy szigorú kvótákat állítanak fel, hány bachelor tanulhat tovább, függetlenül a munkaerőpiac igényeitől. A düsseldorfi kormány elképzelései szerint csak minden negyedik bachelorból lehet master, hiszen kevesebb diák kevesebb költséget jelent a krónikus költségvetési hiánnyal küzdő német tartományoknak.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.