Schröder kérésére hiányzott a bizalom

Gerhard Schröder megkapta, amit akart: a német parlament megvonta tőle a bizalmat. Kérdéses azonban, hogy a német kancellár előre hozott választásokkal kapcsolatos tervének többi lépése sikerül-e. Már az sem biztos, hogy az államfő kapható a rá osztott együttműködő statiszta szerepre, és szinte ténynek számít, hogy a szavazás a jelenlegi koalíció vereségét hozza.

2005. 07. 03. 8:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Gerhard Schröder pénteken megkapta, amit akart, a Bundestag 296 nem szavazattal, 151 igennel és 148 tartózkodással megvonta a bizalmat a kancellártól. Az eredmény egyúttal a szociáldemokrata frakció széteséséről is tanúskodott, hiszen a kancellár és a pártelnök-frakcióvezető, Franz Müntefering – aki tartózkodásra biztatta a koalíciós képviselőket – világos felszólítása ellenére 151-en igennel szavaztak. Talán mindennél jobban jelezte a történtek abszurditását, hogy igenjükkel azok a döntően az SPD bal szárnyához tartozó képviselők fejezték ki politikai ragaszkodásukat Schröderhez, akik korábban antiszociális politikája miatt a leghangosabban bírálták a kancellárt. A sokak által színházi előadásnak tartott darabról egyébként a legkeményebb kritikát egy koalíciós képviselő, a zöldek frakciójának tagja, Werner Schulz mondotta. Az egykori keletnémet polgárjogi aktivista szenvedélyes beszédében az NDK látszatparlamentjéhez, a népi kamarához hasonlította a Bundestagban pénteken történteket. S bejelentette, a moszkvai születésű, chemnitzi SPD-képviselővel, Jelena Hoffmannal az alkotmánybíróságon támadja meg a Bundestag szerintük alaptörvény-ellenes feloszlatását.

A bizalom látványos megvonása azonban nem jelent automatikusan előre hozott választásokat. (A weimari időszak tapasztalatai nyomán – egyetlen egyszer sem sikerült a kormányoknak a teljes parlamenti ciklust kitölteniük, s a megoldhatatlannak látszó politikai válságok elől az előre hozott választások eszközéhez folyamodtak – a német alaptörvény megalkotói nem adták meg a Bundestagnak az önfeloszlatás jogát.) Többek között azért is kérdéses a szövetségi elnök döntése, mert a német alkotmánybíróság 1983-ban már alkotmányellenessé nyilvánította a színlelt bizalmi szavazást, melynek egyetlen célja annak elveszítése. S az elnök jelezte, ki fogja használni a rendelkezésére álló három hetet, hogy döntsön feloszlatja-e a Bundestagot, és kiírja-e az előre hozott választásokat – vagy, mint azt számos jogász valószínűsítette, fenntartásaival az alkotmánybírósághoz fordul. Horst Köhlernek lenne oka a személyes sértettségre is, hiszen az előre hozott választásokra vonatkozó kancellári szándékról az elnök a televízióból értesült. Csak azt követően hívta fel őt Schröder, hogy szándékáról tájékoztassa, miután az SPD elnöke a kormányzati tervet már bejelentette a sajtó munkatársai előtt. Ráadásul a kormányszóvivő, Béla Anda megpróbálta ezt letagadni, azt állítva, hogy az észak-rajna-vesztfáliai választások délutánján Schröder jelezte szándékát Horst Köhlernek. Majd miután ezt az állítást az elnök cáfolta, Anda elismerte, a nagy kapkodásban lehet, hogy erről megfeledkeztek. Mint általában, később ez a hivatalos kormányzati magyarázat is megdőlt, hiszen számos jel utal arra, hogy Schröder május 22-én nem hirtelen felindulásból cselekedett, hanem már márciusban, a kieli tartományi gyűlésben történt botrányt követően foglalkozott a gondolattal.

Az elképzelés első pillanatban kecsegtetőnek tűnt, hiszen az előre hozott választások felvetésével a kancellár a sorok összezárására kényszerítette pártját. S ezzel megúszta, hogy nyilvánosan az ő személyében és döntően a megszorításokon alapuló politikájában kezdje keresni pártja bal szárnya a sorozatos választási vereségek okait. Mindazon feltételezésekről és reményekről, melyekre Schröder kicsinyke győzelmi reményeit alapozta, azonban hamar kiderült, hogy tévedéseken alapultak. A kereszténydemokrata ellenzéknek a határidő szorításában meglepően gyorsan sikerült megállapodnia kancellárjelöltje személyében s programját véglegesítenie. Szintén a vártnál gyorsabban állt össze az új, az SPD-t balról előzni kívánó politikai alakulat, mely nyugaton a szociáldemokraták neoliberális kurzusából kiábrándult szakszervezeti vezetőket fogja össze, míg keleten az egykori Német Szocialista Egységpárt kapcsolati tőkéjét és vagyonát átmentő PDS-re alapozhat. Az új pártalakulat – melynek egyik vezéregyénisége a kancellár régi ellenlábasa, az SPD egykori elnöke, Oskar Lafontaine – a legfrissebb közvélemény-kutatások szerint 11 százalékkal már a harmadik legerősebb politikai erő lenne a Bundestagban. Az új – egyelőre még nevében sem egységes – populista pártalakulásnak már világos ellenségképe van: többek között a németek munkahelyeit veszélyeztetik az „idegen munkavállalók”.

Az alkotmányossági aggályok ellenére Horst Köhler aligha zárkózhat el a politikai realitások elől, nevezetesen nemcsak a Bundestagban képviselt pártok, de a németek 80 százaléka is előre hozott választásokat szeretne. Az SPD-n már érezhető, hogy szeretne ellenzékbe vonulni, hogy ebből a pozícióból, a boldog felelőtlenség állapotából állhasson elő a „szociális igazságosság” nevében követeléseivel. (A legutóbbi közvélemény-kutatások csak 26-27 százalékosra taksálják az SPD támogatottságát, míg a CDU/CSU esetében 44-47 százalékot, a zöldeknél 8 és a liberálisoknál 7 százalékot mértek.) Miközben Hans Eichel bukott hesseni miniszterelnök és szövetségi pénzügyminiszter, tekintettel az immár kezelhetetlennek tűnő hiányra, nem kíván előállni a 2006-os költségvetés keretszámaival. S pusztán annyit jelentett be egy konferencián, hogy Berlin a jövő évben sem lesz képes betartani a 3 százalékos hiányra vonatkozó maastrichti előírást. Eközben az SPD nagyjai már megkezdték a választási kampányt, és az üres kassza ellenére további jóléti intézkedéseket – pl. ingyenes óvodai helyet, a családtámogatások jelentős megemelését – ígérik. Az SPD azért is vágyik az ellenzéki szerepre, mert szeretne megszabadulni kellemetlenné vált koalíciós partnerétől. Hiszen éppen a hagyományos szociáldemokrata választók – a nagyvárosokban élő munkások – a legnagyobb vesztesei a zöldek emberkísérleteinek. Őket sújtja leginkább az ország egyre gyorsuló dezindusztrializációja éppen úgy, mint a multikulturális társadalom csődje, az integrálatlan bevándorlók tömegei. Mindenesetre szánalmas volt végignézni a hirtelen pacifistává visszavedlett Joseph Fischert, aki békeharcos külpolitikájukat dicsérte, miközben közismert: Németország sohasem exportált annyi fegyvert s küldött annyi katonát külföldre, mint az ő külügyminisztersége alatt.

A CDU/CSU kancellárjelöltje, Angela Merkel kíméletlen őszinteséget ígért a választási kampányban. Kérdéses, lesz-e ereje bevallani, hogy egyszer s mindenkorra vége a jólét esztendeinek? Mindenesetre csődgondnokként legmerészebb célja is legfeljebb Németország egyre gyorsuló hanyatlásának lassítása lehet.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.