Feketelista készülhet a veszélyes légitársaságokról

Több mint száz országban nem ellenőrzik kielégítően a repülőgépeket a francia parlamenti képviselők szerint, akik egy feketelista összeállítását követelik a veszélyes légitársaságokról. Gyenge színvonalú ellenőrzéseket állapítottak meg a franciák Magyarország esetében is.

2005. 08. 24. 7:23
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Hessen tartomány fővárosának lapja, a Wiesbadener Kurier „Fekete listát a veszélyes légitársaságokról” címmel tudósít a francia parlament kezdeményezéséről. Az elmúlt hetek légi balesetei arra indították a párizsi képviselőket, hogy egy feketelista összeállítását követeljék azokról az országokról, ahol szerintük nem kielégítően ellenőrzik repülőgépeiket. A párizsi képviselők által elvégzett vizsgálat eredménye lesújtó, összesen 111 ilyen országról tud a francia törvényhozás.

A szocialista képviselőnő, Odile Saugues vezette bizottság által közel egy éve elkészített és a párizsi kormánynak átadott jelentése egyelőre semmilyen következménnyel nem járt, még nyilvánosságra se hozták. „Nem indult el semmi, nem történt semmi. Pedig a polgári repülés teljes hiánylistáját állítottuk össze” – panaszolja Odile Saugues.

A francia képviselők vizsgálatuk során megdöbbentő megállapításokra jutottak: 111 országban hiányos és felületes a repülőgépek ellenőrzése, 30-ban többszöri figyelmeztetés ellenére semmi sem történt, s 15-ben „rendkívül vitatott” a felülvizsgálatok minősége. Gyenge színvonalú ellenőrzéseket állapítottak meg a franciák Ciprus és Magyarország esetében is.

Ezen hiányosságok miatt a képviselők a francia szállítási biztost, Jacques Barrot-t szólították fel a „feketelista” létrehozására. Ez az interneten keresztül mindenki számára elérhető lenne. Azon országok, melyek információkat titkolnak el, vagy visszatartanak, azokat ki kell zárni a civil légiközlekedésből – áll a javaslatban. Barrot utalt rá, hogy a strassburgi Európa Parlament az az intézmény, melynek először engedélyeznie kell egy ilyen lista összeállítását. Barrot a francia Le Parisiennek adott interjújában úgy fogalmazott: „ezt a listát a kölni Európai Repülésbiztonsági Hivatal folyamatosan aktualizálná”.

A tagállamokat egyúttal köteleznék arra, hogy folyamatosan ellenőrizzék a chartercégeket és a fapados légitársaságokat. Szakemberek körében régóta nem titok, hogy technikai ellenőrzést számos állam nem veszi igazán komolyan. A svájci székhelyű, a repülési baleseteket regisztráló „Bureau d´Archives des Accidents Aeronautiques” arra a megállapításra jutott, hogy charterjáratok esetében a baleseti kockázat tizenhétszerese a menetrendszerinti járatok esetében fennálló veszélynek.

(wiesbadener-kurier.de)

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.