Reggelre kimenthetik a tengeralattjárót

A Kamcsatka-félszigetnél megfeneklett katonai kutatóhajó hétfős legénységének néhány órán belül elfogyhat a levegőtartaléka. Az orosz haditengerészet egységei kint vannak a helyszínen. Moszkva ezúttal segítséget kért Japántól és az Egyesült Államoktól. Az illetékesek bejelentették: a vontatóhorgot sikerült rögzíteniük a hajóhoz, amelyet azonban egyelőre nem tudtak elmozdítani csapdájából.

2005. 08. 05. 19:15
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Drámai versenyfutás kezdődött az idővel, hogy megmentsék a Kamcsatka-félszigetnél egy elsüllyedt katonai kutatóhajó hétfős legénységét. A mini-tengeralattjáró 190 méteres mélységben vált működésképtelenné. A kezdeti zűrzavar és a levegőtartalékról napvilágot látott, eltérő információk csak növelték a zűrzavart a minden bizonnyal mélytengeri kábelbe vagy halászhálóba gabalyodott kutatóhajó mentése körüli teendőket illetően.

A haditengerészet emberei megkezdték a mentést, s bár eleinte nem voltak biztosak abban, hogy a mentőhorgot valóban a mini-tengeralattjáróba akasztották-e, és nem egy évek óta a tenger mélyén rostokoló hajóroncsba, most kiderült, hogy sikerrel jár a művelet. Jelenleg az a terv, hogy az úgynevezett batiszkáfot megpróbálják a 190 méteres mélységből 100 méterre felhúzni, de a hajó egyelőre nem mozdul. Ha a művelet sikerül, akkor búvárok lemerülnek és kiszabadíthatják a hajót a fogságból. Minden esetre az illetékesek több variációt is kiötlöttek a legénység kimenekítésére, de még nem tudni, melyikkel érnek el sikert. Megfigyelők szerint a tengeralattjáró kora reggelre a felszínen lesz.

A batiszkáf egyes források szerint szerdán feneklett meg, más információk arról szólnak, hogy a tengeralattjáró csütörtökön akadt bele egy kábelbe vagy egy hajóroncsba, miközben merülést hajtott végre a Kamcsatka-félszigetnél. Eltűnését csak ma reggel észlelték. Az első jelentések arról szóltak, hogy a hajón egynapi levegőkészlet van és mintegy ötnapi víz, illetve élelmiszer, majd ettől eltérő információk érkeztek a legénység légzőkészülékeinek tartalékairól.

Vészhelyzet állhat elő

Az AFP csütörtök reggel úgy értesült Igor Gyigalótól, az orosz haditengerészet szóvivőjétől, hogy a batiszkáfon 120 órányi, mintegy 5 napra elegendő levegőkészlet van. A vezérkar más forrásai úgy vélik: csak két napra elegendőek ezek a tartalékok, így a pénteki napon már csak órák maradtak a legénység megmentésére. A szóvivő is hozzáfűzte saját adataihoz, hogy azok megerősítése végett újabb számítások szükségesek.

Megfigyelők a Kurszk tengeralattjáró tragédiájára emlékeztetnek: mintegy öt éve a Barents-tengeren egy torpedórobbanás következtében elsüllyedt a hadsereg tengeralattjárója. Oroszország sokáig vonakodott külföldi segítséget kérni, a mentési munkálatokat pedig túl későn kezdték meg, ez vezetett a 118 fős legénység pusztulásához.

Oroszország ez alkalommal kevesebb ideig habozott: a haditengerészet segítséget kért Japántól és az Egyesült Államoktól; egyelőre tárgyalások folynak az USA csendes-óceáni flottájával. Japán pénteken három hajót indított a tengeralattjáró megmentésére, közülük a Csijoda kifejezetten tengeralattjárók legénységének megmentésére kifejlesztett vízijármű. A japán hajók meg nem erősített információk szerint hétfőn érnek Kamcsatka közelébe.

Vlagyimir Putyin orosz elnök ez idáig nem reagált a történtekre, a katonai ügyészség pedig nyomozást indított a baleset feltárása érdekében.

Hűtőszekrényben a tenger alatt

Az elsüllyedt batiszkáf az AS-28-as típushoz tartozik, 13 méter hosszú és 5 méter széles, s a mélytengeri munkálatokat végzők biztonságát felügyeli. A tengeralattjáróval a Berezovi-öbölben, a kamcsatkai Petropavloszktól 75 kilométerre hajtottak végre gyakorlatot.

A legutóbbi információk szerint (a hagyományos tengerészeti jelrendszerrel érintkeznek a legénységgel) a legénység állapota kielégítő, s a mindössze 5 Celsius-fokos hőmérséklet miatt meleg ruhákat vettek fel. Alexander Koszolapov flottaparancsnok az AP-nek elmondta: a baleset helyszínére egy hasonló hajót küldenek.

A Nyizsnij-Novgorod-i gyártó cég szerint a jármű rossz állapotban volt, felújításra szorult, s a hadsereg ennek tudatában használta a tengeralattjárót – teszi hozzá az Itar-TASZSZ.

AFP, utro.ru

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.