Drámai versenyfutás kezdődött az idővel, hogy megmentsék a Kamcsatka-félszigetnél egy elsüllyedt katonai kutatóhajó hétfős legénységét. A mini-tengeralattjáró 190 méteres mélységben vált működésképtelenné. A kezdeti zűrzavar és a levegőtartalékról napvilágot látott, eltérő információk csak növelték a zűrzavart a minden bizonnyal mélytengeri kábelbe vagy halászhálóba gabalyodott kutatóhajó mentése körüli teendőket illetően.
A haditengerészet emberei megkezdték a mentést, s bár eleinte nem voltak biztosak abban, hogy a mentőhorgot valóban a mini-tengeralattjáróba akasztották-e, és nem egy évek óta a tenger mélyén rostokoló hajóroncsba, most kiderült, hogy sikerrel jár a művelet. Jelenleg az a terv, hogy az úgynevezett batiszkáfot megpróbálják a 190 méteres mélységből 100 méterre felhúzni, de a hajó egyelőre nem mozdul. Ha a művelet sikerül, akkor búvárok lemerülnek és kiszabadíthatják a hajót a fogságból. Minden esetre az illetékesek több variációt is kiötlöttek a legénység kimenekítésére, de még nem tudni, melyikkel érnek el sikert. Megfigyelők szerint a tengeralattjáró kora reggelre a felszínen lesz.
A batiszkáf egyes források szerint szerdán feneklett meg, más információk arról szólnak, hogy a tengeralattjáró csütörtökön akadt bele egy kábelbe vagy egy hajóroncsba, miközben merülést hajtott végre a Kamcsatka-félszigetnél. Eltűnését csak ma reggel észlelték. Az első jelentések arról szóltak, hogy a hajón egynapi levegőkészlet van és mintegy ötnapi víz, illetve élelmiszer, majd ettől eltérő információk érkeztek a legénység légzőkészülékeinek tartalékairól.
Vészhelyzet állhat elő
Az AFP csütörtök reggel úgy értesült Igor Gyigalótól, az orosz haditengerészet szóvivőjétől, hogy a batiszkáfon 120 órányi, mintegy 5 napra elegendő levegőkészlet van. A vezérkar más forrásai úgy vélik: csak két napra elegendőek ezek a tartalékok, így a pénteki napon már csak órák maradtak a legénység megmentésére. A szóvivő is hozzáfűzte saját adataihoz, hogy azok megerősítése végett újabb számítások szükségesek.
Megfigyelők a Kurszk tengeralattjáró tragédiájára emlékeztetnek: mintegy öt éve a Barents-tengeren egy torpedórobbanás következtében elsüllyedt a hadsereg tengeralattjárója. Oroszország sokáig vonakodott külföldi segítséget kérni, a mentési munkálatokat pedig túl későn kezdték meg, ez vezetett a 118 fős legénység pusztulásához.
Oroszország ez alkalommal kevesebb ideig habozott: a haditengerészet segítséget kért Japántól és az Egyesült Államoktól; egyelőre tárgyalások folynak az USA csendes-óceáni flottájával. Japán pénteken három hajót indított a tengeralattjáró megmentésére, közülük a Csijoda kifejezetten tengeralattjárók legénységének megmentésére kifejlesztett vízijármű. A japán hajók meg nem erősített információk szerint hétfőn érnek Kamcsatka közelébe.
Vlagyimir Putyin orosz elnök ez idáig nem reagált a történtekre, a katonai ügyészség pedig nyomozást indított a baleset feltárása érdekében.
Hűtőszekrényben a tenger alatt
Az elsüllyedt batiszkáf az AS-28-as típushoz tartozik, 13 méter hosszú és 5 méter széles, s a mélytengeri munkálatokat végzők biztonságát felügyeli. A tengeralattjáróval a Berezovi-öbölben, a kamcsatkai Petropavloszktól 75 kilométerre hajtottak végre gyakorlatot.
A legutóbbi információk szerint (a hagyományos tengerészeti jelrendszerrel érintkeznek a legénységgel) a legénység állapota kielégítő, s a mindössze 5 Celsius-fokos hőmérséklet miatt meleg ruhákat vettek fel. Alexander Koszolapov flottaparancsnok az AP-nek elmondta: a baleset helyszínére egy hasonló hajót küldenek.
A Nyizsnij-Novgorod-i gyártó cég szerint a jármű rossz állapotban volt, felújításra szorult, s a hadsereg ennek tudatában használta a tengeralattjárót – teszi hozzá az Itar-TASZSZ.
AFP, utro.ru
Órákon át hallgattak ki egy újságírót Lakatos Márk pedofilbotrányáról