A CIA-gépek európai menetrendje

Valóságos menetrendet közöl az amerikai titkosszolgálat gépeinek ismeretlen rendeltetésű fel- és leszállásairól a Berliner Zeitung. A Pentagon által nyilvánosságra hozott jelentésből kiderül, hogy 2001-ben és 2002-ben több mint tíz légitársaság gépeit a CIA rendelkezésére bocsátották.

2005. 11. 27. 12:30
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

2005-ben jóval több titkos CIA repülésre került sor Európában, mint az eddig ismertté vált – véli a Berliner Zeitung. A lap információi szerint ebben az évben legalább 15 civil gépnek álcázott CIA-gép szállt le európai repülőtereken.

Így például Palma de Mallorca repülőterén január 17-19-én volt megállója egy Líbiába tartó CIA-gépnek. (Eddig csak január 7-ig rendelkeztek dokumentált repülésekkel.) Május 6-án egyszerre két CIA-gép szállt le Prágában, a gépek az afganisztáni Kandaharból voltak úton Baltimore-ba. Glasgowból február 7-én szállt fel egy Bagdadba tartó CIA-gép, a titkosszolgálat további repülői szálltak le május 4-én és 5-én Athénben, Brüsszelben és az írországi Shannon repülőterén, május 15-én pedig a portugál Cascaisban – olvasható a német főváros lapjában.

Még szeptemberben leszálltak az amerikai titkosszolgálat gépei Portóban, valamint a brit légitámaszponton, Leucharson is. Arról egyenlőre nincs információja a lapnak, hogy ebben az évben Németországban leszálltak-e a CIA-gépek. A lap úgy tudja, hogy a frankfurti amerikai légibázis 2002 és 2004 között a CIA legfontosabb fordítókorongja volt. Legalább 85 alkalommal szálltak fel és le ebben az időszakban civilnek álcázott amerikai titkosszolgálat repülőgépek. Az unió különnyomozója, Dick Marty nem hisz abban, hogy Európában a guantanamóihoz hasonló titkos fogolytáborok léteznének. „Sokkal valószínűbb, hogy egy szállítási módszer és a logisztikai háttér létezett és még ma is létezik, amelyben egyes foglyokat az egyik helyről a másikra szállították és ott néhány napik őrizték” vélekedett Marty. Ebből a szempontból különösen fontos a titkos CIA-repülések átvizsgálása.

A lap információi szerint a CIA jelenleg 41 darab civil légitársaságok számára engedélyezett repülőgépet használ. Ebből 33-t az amerikai haditengerészet szigorúan titkos beszerző egysége bérel a számára. Ebből a közelmúltban a Pentagon által nyilvánosságra hozott jelentésből kiderül, hogy a Navy Engineering Logistics Office nevű cég 2001-ben és 2002-ben több, mint tíz légitársasággal kötött megállapodást, amelynek tárgya a haditengerészet számára végzendő állítólagos szállítási feladatok voltak. A gépeket valójában a CIA rendelkezésére bocsátották.

Legalább két gépet ezek közül a terrorizmussal gyanúsított személyek szállítására használtak. Az egyik esetben egy CIA kommandó Olaszországban elrabolt imámot, a hesseni Ramstein légitámaszponton keresztül Kairóba szállították. Már Svédországból Egyiptomba szállítottak 2001-ben két terrorizmussal gyanúsított személyt a CIA gépei. A szállítás közben kínzás is előfordult – számol be a Berliner Zeitung.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.