Spielberg meghamisította a történelmet?

Steven Spielberg új alkotása meghamisítja az igazságot – állítja két egykori Moszad-ügynök, akik unalmasnak és egyoldalúnak tartják a München című filmet. A film hamisnak bizonyuló forrásból mutatja be az 1972-es terrorcselekményeket, ám az esemény résztvevőit, illetve családtagjait nem kereste meg a rendező stábja.

2006. 01. 08. 9:44
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Szinte megsemmisíti kritikájával Steven Spielberg legújabb filmjét, a Münchent két egykori Moszad-ügynök, Joszi Melman és Steven Hartov a Frankfurter Allgemeine Zeitung című konzervatív német napilapban.

Egy magán filmvetítésre gyűltek össze a manhattani zsidó közösség vezető képviselői. A rendezvény Dennis Ross kezdeményezése volt, aki a Clinton-kormányzat idejében a külügyminisztérium közel-keleti megbízottjaként tevékenykedett, és most a Washingtoni Közel-Keleti Politika Intézetében dolgozik. Álláspontja szerint Steven Spielberg München című filmje jó a zsidóságnak és jó Izraelnek.

Ross azzal büszkélkedett, hogy a filmben Izrael és annak terrorizmus elleni háborúja pozitív színben tűnik fel. Elmesélte azt is, hogy az ő javaslatára vett fel Spielberg egy olyan jelenetet, amely az eredeti forgatókönyvben nem szerepelt: egy monológot, melyben Avnernek, a film főszereplőjének, a Moszad mesterlövész csapata vezetőjének az anyja elmélkedik a zsidóság sok sorskérdésről. Az anya megpróbálja a fiát visszatartani attól, hogy elhagyja Izraelt, és egy hosszú prédikációt tart a holokausztról, a zsidó népről, a történelmi bosszúról és hasonlókról.

A két szerző unalmasnak és egyoldalúnak tartja a filmet, ráadásul csípi a szemüket a nagy sietség, hogy két nappal karácsony előtt – azaz még éppen időben az Oscar-díjra történő nevezéshez – vetíteni kezdték az amerikai mozikban.

A cikk szerzőit az zavarja igazán, hogy a film meghamisítja az igazságot. Még véget sem ért a Münchenben történtek miatti izraeli megtorló akció, amikor 1984-ben egy izraeli fiatal, Yuval Aviv-Abayov összeállt egy törekvő kanadai újságíróval, George Jonas-szal, (a Népszabadságnál Jónás György – a szerk.) egy közös könyv megírásához. Aviv azt állította, hogy ő a titkosszolgálatból kivált gyilkos. A Bosszú című bestseller részletesen leírja, miként reagált Izrael a müncheni mészárlásra. A könyv szerint az izraeli miniszterelnök-asszony, Golda Meir magához hívatta a Moszad parancsnokát, Zvi Zamir tábornokot, és arra utasította, hogy a Palesztin Felszabadítási Szervezet (PFSZ) minden olyan aktivistáját gyilkolják meg, aki közvetlenül vagy közvetve részt vett a gyilkosságokban.

Néhány évvel később azonban egy bírósági per során kiderült , hogy Yuval Aviv-Abayov sohasem dolgozott a Moszadnak vagy egyetlen más izraeli titkosszolgálatnak. Már az izraeli hadsereg alapkiképzésekor is kudarcot vallott, s az egyetlen „titkosszolgálati tevékenységeként” a hetvenes évek elején az El Al alkalmazta New Yorkban fegyveres őrként.

Ugyan Spielberg reklámgépezete a forgatás során még minden kapcsolatot tagadott Jonas-szal és Avivval, ám már a film főcímében is úgy reklámozza magát, hogy valós történések inspirálták, és egyértelműen forrásként utal Jonas könyvére.

Több mint harminc év telt el a halálos titkosszolgálati játszma óta és a résztvevők mindkét oldalon készek lettek volna, hogy beszéljenek a történtekről, azonban senki sem kereste meg őket. Zvi Zamirnál, a Moszad egykori főnökénél, aki kevesebb, mint egy óra alatt képes lett volna, hogy darabokra szedje a mítoszt, nem csörrent meg a telefon. Senki sem volt kíváncsi annak a véleményére, aki a müncheni mészárlást követő likvidálásokat különböző európai főhadiszállásokról irányította. „Azt hiszem, Spielberget főleg az érdekli, miként tud a filmjével pénzt keresni és nem a történelmi igazság.” – fogalmazott Zvi Zamir. Mike Harari –, aki a titkos műveleteket irányító Moszad-osztályt vezette – sem kapott felkérést Spielberg csapatától. A tizenegy meggyilkolt sportoló családja szintén csalódott volt, hogy senki sem kereste meg őket a stábtól. Még magát Mohamed Daoudot, a Fekete Szeptember szervezet vezetőjét, a müncheni túszejtés egyik legfontosabb kitervelőjét is meglepte, hogy senki sem kívánt vele beszélni a történtekről.

Miközben Ross bevetette sármját az amerikai zsidó közösségnél és a médiánál, Spielberg és a film producerei szolgálatukba fogadták Ariel Saron tanácsadóját, Eyal Aradot, egy igen agresszív reklámszakembert. Érdekes, hogy Aradot öt évvel ezelőtt az akkori Moszad-vezető, Efraim Halevy külsős szakértőként alkalmazta, amikor a titkosszolgálat történelmében először próbálkozott ügynököket sajtóhirdetésen keresztül toborozni.

Nem járt eredménnyel az a kísérlet, hogy a filmet külön vetítésen mutassák be az egykori Moszad-ügynököknek. A jogokat birtokló stúdió a film izraeli premierjét január végére tette, hogy Aradnak több ideje legyen arról meggyőzni a publikum, hogy a „München” jót tesz Izrael imázsának.

Ugyan a volt ügynököknél Arad kampánya eredménytelen maradt, de két befolyásos özvegyet, Ilana Romanot és Ankie Spitzert rá tudta venni, hogy dicsérjék a filmet, mint érzékeny és az áldozatok iránt tiszteletet mutató alkotást. Csakhogy az áldozatok családjai mindmáig megosztották, és vitatkoznak számos kérdésről, többek között az emlékezés, a kártérítés és a német kormány felelősségének kérdéséről a vérengzésbe torkolló sikertelen kiszabadítási kísérlet kapcsán. Romano és Spitzer, mint az áldozatok szószólói, elérték, hogy a német állam kárpótlást fizessen az elhunytak családjainak anélkül, hogy Berlin elismerte volna bűnösségét az eredménytelen sikertelen mentési kísérletben.

A szerzők ítélete lesújtó Spielberg filmjéről. „A rendező, aki olyan történelmi alkotásokat teremtett, mint a Schindler listája, úgy viselkedik, mint egy fiatal újságíró, aki egy nagyszerű sztoriba botlik, és elhatározza, azt minden áron feldolgozza, ahelyett hogy az igazsággal és a tényekkel foglalkozna.”

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.