Liberalizálható-e az iszlám?

Összeegyeztethető-e az iszlám a nyugati értékekkel? - e kérdésnek járt utána Walter Schmithals evangélikus teológus. A szerző nem túl bíztató válasza, miszerint „az iszlám államvallást jelent” már az írás címéből is kiolvasható.

2006. 02. 09. 10:55
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Tekintettel az éleződő feszültségekre a konfliktus feloldásának szükségességét belátó muzulmánok, mint például a Szíriából származó és Göttingában tanító Basszam Tibi régóta követeli egy mérsékelt, úgynevezett euroiszlám létrehozását. Ennek feladata az lenne, hogy megkönnyítse a muzulmánok integrálódását a nyugati társadalmakba, bizonyos értékeket átvenne a nyugati kultúrából, mindenek előtt elfogadná az állam és a vallás szétválasztását, valamint az egyéni emberi jogokat. Ezt a követelést csak támogatni lehet, ugyanakkor felmerül a kérdés, hogy ilyen euroiszlám még autentikus iszlámnak tekinthető-e?

Elvárható-e egy hithű muzulmántól, hogy egy felvilágosodott, vagy liberális iszlámot valljon magáénak? Hiszen a politika és a vallás elválasztása, valamint a vele összefüggő egyén kiemelkedő szerepe a társadalomban a keresztény gyökerekből táplálkozik. Az iszlám – állítja Schmithals – az átfogó racionalitás vallása. Aki nem hagyja magát meggyőzni, az bizonyosan gonosz megátalkodottságból cselekszik így. Ezt megtapasztalták az iszlám korai korszakában azok a politeisták, akiknek meggyőződésük gyakran az életükbe került. S nem véletlenül számít az iszlám vallásból kitérni már a Koránban is halálos bűnnek.

Ahol a Korán eltér az ó- és újszövetségi szövegektől ott természetesen nem Mohamed tévedése sejlik fel, hanem a zsidók és a keresztények később meghamisították az írásokat. Mivel az írás azonos Istennel, ezért a Korán nem fordítható le, s mivel csak kevés muzulmán érti a klasszikus arab nyelvet, ezért nagyon kevesen tudják a szövegeket elolvasni. A Korán iskolákban ugyan az arab Koránt kívülről megtanulják és a mecsetekben arab szúrákat imádkoznak, még akkor is ha az imát elmondó nem érti saját szavait. Az iszlám liberalizálására vonatkozó szkepszist csak növeli, hogy Korán a muzulmánt a Sária alá veti, mely az illető egész életét szabályozza: a vallást, az erkölcsöt, a kultuszt, a kultúrát, a jogot és a politikát. Ez azonban radikálisan korlátozza az ún. Euroiszlám mozgásterét, mely különválasztaná az államot és az egyházat, illetve a vallást és a politikát, hogy a muszlim integrálható legyen, ráadásul az állami döntéseket nem lehetne vallási meggyőződéshez kapcsolni.

Az iszlám történetéhez azonban hozzátartozik, hogy Mohamed nemcsak vallásalapító, hanem tekintélyelvű politikus is volt. A Korán szúrái azután keletkeztek, miután Mohammed Medinában és később Mekkában megszerezte a politikai hatalmat. S ezek a szúrák azt célozzák, hogy jogi és politikai ügyeket szabályozzanak, méghozzá ugyanolyan időtlen és megkérdőjelezhetetlen módon isteni tekintéllyel, mint a vallási irányultságú versek. Ez a kiindulópont folytatódott a kalifátusban – a kalifa egyszerre volt világi és vallási vezető – ami mind máig annak ellenére nem változott, hogy a kalifátust más állami struktúrák váltották fel, sőt magát az intézményt a török nemzetgyűlés 1924-ben felszámolta De még magában a laicistának tartott Törökországban is az iszlám az államvallás, melyet a vallási ügyekért felelős állami direktórium irányít. Éppen ezért nem sikerül Németországban sem a muzulmánoknak egy átfogó testületbe szerveződnie; hiszen egy egyházszerű szervezetet az államon kívül az iszlám nem ismer.

Ezért a tekintélyes filozófus és Pakisztán szellemi atyjának számító Sir Muhammad Ikbal (1873 – 1938), aki megkísérelte a muzulmán kultúrát a nyugati gondolkodással összekapcsolni, állandóan abba a tapasztalatba ütközött, hogy az iszlám nem egyház, hanem államszervezet, mely a vallást nem magánügyként tekinti, hanem egy mindent átfogó társadalomszervezetként. Ezért a józan belátás azt követeli, – fejezi be hosszú esszéjét Schmithals – hogy a multikulturális társadalom reményét ne kapcsolják össze az euroiszlám álmával. Bizonyosan léteznek euromuzulmánok, akiket hittestvéreik gyakran bizalmatlanul méregetnek; egy euroiszlám azonban képtelenség.

(Forrás: Die Zeit)

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.