Megkezdődik az elhunyt magyar fiatalok kártérítési pere

A tolóhajó kormányosa, Matt Devlin tavaly augusztusban halált okozó kötelességszegésben bűnösnek ismerte el magát.

TK
2012. 05. 07. 5:21
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

P. Szabolcs 20, S. Dóra 16 évesen halt meg a baleset következtében. Bővebben>>>

A halált okozó veszélyeztetés ügyében lefolytatandó tárgyaláson állapítják meg, hogy a két áldozat hozzátartozói mekkora összegű kártérítésre jogosultak a Delaware folyón tragikus balesetet szenvedett kacsahajó (kétéltű turistabusz), valamint az azt legázoló, tolóhajó által mozgatott uszály üzemeltetője részéről. De az alperesek között szerepel a philadelphiai önkormányzat és mások is.

A tolóhajó kormányosa, Matt Devlin tavaly augusztusban halált okozó kötelességszegésben – ami a hajózási jogban a gondatlanságból elkövetett emberöléssel egyenértékű – bűnösnek ismerte el magát, amiért novemberben egyévi szabadságvesztést kapott.

A csaknem két évvel ezelőtt történt philadelphiai baleset idején a Devlin által kormányzott uszály által legázolt kacsahajón 35 utas – többségükben cserelátogatáson lévő magyarok – és kétfőnyi személyzet tartózkodott. Az ütközés következtében két magyar fiatal életét vesztette, holttestüket két nappal később emelték ki a folyóból.


A szövetségi közlekedésbiztonsági hatóság (NTSB) vizsgálatának tavaly júniusban nyilvánosságra hozott megállapításai szerint a tragédiáért elsősorban a tolóhajó kormányosa volt felelős, aki nem a felső, hanem az alsó kormányosi állásban tartózkodott, így nem is láthatta az útjába kerülő, mozgásképtelenné vált és segítséget kérő sétahajót. Devlin – aki kisfia váratlan megbetegedésére hivatkozott – szolgálat közben folyamatosan mobiltelefonált és internetezett.

A balesetet megelőző percekben a vélt műszaki hiba miatt leállított turistahajó fedélzeti matróza is SMS-ezett.

A két magyar fiatal családja egyaránt beperelte a tolóhajó és a kacsahajó üzemeltetőjét, a K-Sea Transportation és a Ride the Ducks nevű vállalatot, amelyekkel nem sikerült peren kívül megállapodniuk.

Az ügyben illetékes philadelphiai szövetségi bírónak első lépésben azt kell eldöntenie, hogy vonatkoztatható-e az esetre az alperesek által idézett, 1851-ben elfogadott hajózási felelősségkorlátozási törvény, amelynek értelmében a felpereseket kártérítésként legfeljebb a tolóhajó és a kacsahajó árának megfelelő 1,6 millió plusz 150 ezer dollár ítélhető oda. A törvény azon hajótulajdonosok esetében alkalmazható, akik bizonyítani tudják: nem voltak tudatában annak, hogy a birtokukban lévő járműveken tapasztalt problémák a későbbiekben halálos kimenetelű balesethez vezethetnek.


A felperesek ügyvédjei szerint a tragédiát nem pusztán a két hajó kormányosának véletlenszerű hibái okozták, hanem a nem megfelelő kiképzés, biztonsági előírások és felszerelés, amelyek miatt a tulajdonosokat terheli a felelősség. Amennyiben azonban a bíró úgy dönt, hogy a felelősségkorlátozási törvény nem releváns, polgári peres eljárásban a családok számára ennél nagyobb összegű fájdalomdíjat lehet elérni.

„Undorító, hogy egy olyan órásvállalat, mint a K-Sea, amelynek hajóit 400 milliárd dollárra biztosították, kicsinyes alkuba bocsátkozik a kártérítésről. A kacsahajók üzemeltetőjének biztosítása ennél kisebb, de az is milliókban mérhető” – mondta az üggyel kapcsolatban korábban az MTI-nek Peter Ronai, az áldozatok hozzátartozóinak egyik ügyvédje.

A tárgyalás az előzetes várakozások szerint körülbelül egy hónapig tart majd.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.