Igazi üdítőháború zajlik az Egyesült Államokban: New York polgármestere a félliteresnél nagyobb kiszerelésű cukros italok betiltását tervezi, a Disney bejelentette, hogy nem fog többé káros élelmiszereket reklámozni gyerekműsorai közben, a First Lady pedig nemrég megjelent könyvében közölte, az elnöki család asztalán kizárólag tej és víz kaphat helyet.
Most egy olyan személy csatlakozott a kólaellenes táborhoz, aki belülről ismeri az üdítőipar működését: Todd Putman, a Coca-Cola egykori vezető marketingese. A férfi már majd’ tíz éve otthagyta az üdítőóriást, arra azonban, hogy beszéljen tapasztalatairól, csak most határozta el magát, mivel a kólakérdés az érdeklődés középpontjába került. Putman az Országos üdítőital-konferencián szólalt fel, mely az említett innivalók visszaszorításának módozatait keresi.
Putman szerint az, hogy az üdítőfogyasztás (és ezzel együtt az elhízottak száma) egyre nő, szinte kizárólag a marketing mindenható erejének „köszönhető”. „A kezükben van a világ legtökéletesebb reklámgépezete: náluk van Michael Jordan, az NFL és ki tudja még, ki – magyarázta az egykori alkalmazott. – És mindez a sok-sok milliárd dollár egyetlen cél érdekében működik: hogyan tömjünk minél gyakrabban minél több kólát az emberekbe.”
A vállalat olyannyira eltökélt, hogy nem csupán vetélytársait, de minden más italt is ki akar szorítani az emberiség étrendjéből. „Nem arról volt szó, hogy le akarjuk győzni a Pepsit vagy a Mountain Dew-t. Nem piaci részesedésről beszéltek, hanem gyomorrészesedésről. Egyszer magam tartottam bemutatót arról az örvendetes tendenciáról, hogy az emberek egyre kevesebb tejet isznak” – nyilatkozta a férfi.
Az egykori vezető marketinges szerint a leginkább védett csoportok sem kerülhetik el a reklámok gőzhengerét. A legkisebb korcsoportot nem célozzák hirdetések – de amint 12 évesek lesznek „farkasként veti rájuk magát a szakma”. A másik problémás csoportot a hátrányos helyzetűek és a kisebbségek jelentik, akiket a Coca-Cola sajátosan rájuk szabott marketinggel csalogat magához.
„A probléma az, hogy az egészségesebb alternatívák gyakran drágábbak, ráadásul – mivel nem áll mögöttük milliárdos kampány – szinte teljesen elsikkadnak. Cinkelt játszma folyik az emberek egészsége ellen” – fogalmazott Putman. A cukros italokat pedig csak saját fegyverükkel lehet legyőzni: a marketinges egy bébirépareklámot mutatott, mely a gyorséttermektől megszokott harsány stílusban buzdít a zöldség fogyasztására.
(The Washington Post, Washingtonpost.com)
Minden emberi gyomrot meghódítana a Coca-Cola
Nem piaci részesedésre, hanem "gyomorrészesedésre" pályázik az amerikai üdítőóriás – vallotta be egy, a cégből azóta kivált marketinges.
2012. 06. 08. 15:44
Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!
- Iratkozzon fel hírlevelünkre
- Csatlakozzon hozzánk Facebookon és Twitteren
- Kövesse csatornáinkat Instagrammon, Videán, YouTube-on és RSS-en
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!