A gazdaság számít, nem a konvenciók?

Az egykor a kampány legfontosabb eseményeinek számító konvenciók keveset számítanak a jelenlegi amerikai választás során.

Kovács N. László
2012. 09. 08. 12:14
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Egykor a jelölőgyűlések még számítottak valamit: a pártok jelöltjei vérre menő harcot vívtak a végső győzelemért, vagy éppen itt mutatkoztak be először a választóknak – az egész ország figyelte az előadást. Ma azonban az egykor rangos események elvesznek a kampány forgatagában – gyakorlatilag hosszú és drága televíziós reklámokká váltak. „Régebben az egész eseményt élőben közvetítették, és az emberek nem is igen tudtak mást nézni – nem volt még ezerféle kábeles csatorna. Ráadásul a választók nagy részének segített a döntésben a konvenció – most a szavazók 90 százaléka már ez előtt eldöntötte, kire fog szavazni” – foglalja össze a hanyatlás okait David Axelrod, Barack Obama vezető kampánytanácsadója. „A helyzet az, hogy a két kampánystáb már a konvenciókig több reklámidőt vett, mint 2008-ban összesen. Ilyen telítettség esetén ezek az események már nem tudnak olyan lendületet adni, mint egykor” – magyarázza Stuart Stevens, Mitt Romney kampányfőnöke.

A helyzet az, hogy a gyűlések nem is igazán érdemelnek komolyabb figyelmet. A jelöltek és az őket felvezető szónokok ritkán mondanak olyat, ami az elmúlt fél év miriádnyi kampányrendezvényén már ne hangzott volna el. Romney és Obama egyaránt kínosan kerülte a konkrétumokat, amelyek esetleg ténylegesen hatással lehettek volna a bizonytalan szavazókra – mindketten inkább üres, ám felettébb jól hangzó frázisokat pufogtattak. A média korában a jelölt bemutatása sem fontos szempont. Három kábeles hírcsatorna, számtalan híroldal, blog foglalkozik velük gyakorlatilag 24 órában, hogy a különböző „független” politikai szervezetekről ne is beszéljünk. Sokat elmond a politikusok „emlékezetes” beszédeiről, hogy a két gyűlés legemlékezetesebb pillanatait egy öregedő színész és egy üres szék hozta össze.

„Az emberek rájöttek, hogy a pártok egyre inkább napokon át tartó reklámfilmeket nyomnak le a torkukon. Azt kell, hogy mondjam, ezeknek az eseményeknek egyáltalán semmi hatásuk nincs a választások kimenetelére” – fogalmaz Allan J. Lichtman washingtoni történészprofesszor. „Eljött az idő, hogy elbúcsúzzunk ezektől a fontosnak hazudott áleseményektől” – írja a Forbes véleménycikke.

Ami a legtöbb választó számára továbbra is a legfontosabb, az a gazdaság. Ezen a téren pedig Obama nincs könnyű helyzetben: a friss jelentések szerint a munkanélküliség csupán 0,2 ponttal csökkent, a választás napja előtt mindössze hatvan nappal tehát továbbra is 8,1 százalékon áll. „Ha a gazdaságunk ló lenne, már rég eladták volna a ragasztógyárnak. Még szerencse, hogy most olyan helyzetben vagyunk, hogy a gyár már rég bezárt” – nyilatkozta a Romney-hoz közelálló American Enterprise Institute közgazdásza. Obama ezzel szemben azt igyekszik elhitetni a választókkal, hogy az ő tevékenysége nélkül még sokkal rosszabb lenne a helyzet – ami, valljuk be, nem éppen a legmeggyőzőbb érvelés, még akkor sem, ha esetleg igaz. Ilyen magas munkanélküliségi rátával még egyetlen elnököt sem választottak újra – talán Obama lehet az első, akit meglepő módon nem húznak le a sorozatos rossz eredmények, még az sem, hogy a választók szerint Romney magabiztosabban kezelné a gazdasági válságot. A közvélemény-kutatások szerint ugyanis az elnök továbbra is tartja 2-3 százalékos előnyét Romney előtt.

The New York Times (nytimes.com), The Washington Post (washingtonpost.com)

Komment

Összesen 0 komment

A kommentek nem szerkesztett tartalmak, tartalmuk a szerzőjük álláspontját tükrözi. Mielőtt hozzászólna, kérjük, olvassa el a kommentszabályzatot.


Jelenleg nincsenek kommentek.

Szóljon hozzá!

Jelenleg csak a hozzászólások egy kis részét látja. Hozzászóláshoz és a további kommentek megtekintéséhez lépjen be, vagy regisztráljon!

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.