Szigetvita – Kína mindent bevet, hogy bizonyítsa igazát

Több száz éves dokumentumokkal, japán készítésű térképpel, tudósok szakvéleményével és a vezetés által kiadott fehér könyvvel igyekszik bizonyítani Kína, hogy a vitatott szigetek kínai fennhatóság alá tartoznak.

WA
2012. 09. 26. 13:34
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Hétfőtől díjmentesen tekinthető meg a pekingi Poli művészeti múzeumban az a Csing-dinasztia idejéből (1644-1911) származó napló és térkép, amely azt bizonyítja, hogy a Japán által szeptemberben megvásárolt, japánul Szenkakunak, kínaiul Tiaojünek (Diaoyu) nevezett szigetcsoport Kínához tartozik. A 10 millió jüan (350 millió forint) értékű dokumentumok tanúsága szerint a szigetek 1800 körül kínai területként voltak feltüntetve, jóval azelőtt, hogy Japán azokat 1895 januárjában annektálta.

Sokfelé érezteti hatását a szigetvita

Tajvan és Dél-Korea autó-, illetve elektromosberendezés-gyártó, valamint turizmus iparága is profitálhat rövid távon a hetek óta húzódó japán–kínai szigetvitából.

A japán autógyártók kénytelenek visszafogni termelésüket. A Toyota szerdától leállította a termelést a Kuangtung-tartománybeli (Guangdong) és a tiencsini (Tianjin) gyárában, napokkal a vasárnap kezdődő egyhetes munkaszüneti ünnep, az aranyhét előtt, s a tervek szerint azután is visszafogják majd a gyártást. Az Aszahi napilap úgy értesült, a vállalat egész október hónapban felfüggeszti a termelést, emellett pedig a Japánból Kínába irányuló exportot is leállítják. A Nissan csütörtöktől kezdődően küldi hosszú szabadságra dolgozóit az ünnep végéig, a Mazda péntektől tesz ugyanígy. A Suzuki egyelőre az éjszakai gyártást állította le hétfőtől péntekig csungkingi (Chongqing) gyárában. A Honda jelenleg még kivár, a Mitsubishi pedig nem tervez változtatni eddigi gyakorlatán.

Magyarországon is érezteti hatását a fellángoló kínai–japán ellentét. Hétfőn 150-200-an vonultak a budapesti japán nagykövetség elé. Kedden Pekingben japán–kínai egyeztetés volt külügyminiszter-helyettesi szinten, a japán és a tajvani parti őrség pedig vízágyúkkal támadta egymást.

A Kínai Nemzeti Múzeum a kérdés tisztázására egy atlaszt mutatott be bizonyítékul, amely szerint a szigetcsoport már 1562-ben a parti védelem részét képezte, ez pedig a legkorábbi dokumentum azt illetően, hogy egy ország jogot formál a területre. A Hszinhua hírügynökség szerdán egy japán eredetű, 1935-ből származó térkép előkerüléséről számolt be, amely szintén Kína álláspontját támasztja alá, azon ugyanis nincs feltüntetve, hogy a Tiaojü-szigetek Japánhoz tartoznának.

Fehér könyv a szigetvitával kapocslatban

A kínai vezetés kedden egy fehér könyvet adott ki a szigetvitával kapcsolatban. Ebben a szigeteket „történelmi, földrajzi és jogi szempontból is Kína elválaszthatatlan részének” nevezi, amelyek felett az ország területi szuverenitása vitathatatlan – szögezi le a dokumentum. A szigeteket kínaiak fedezték fel és nevezték el, azt már a Ming-dinasztia (1368-1644) idején védelmi célokra használták. A szigetek Japán általi, 1895-ös elfoglalása illegálisan történt, ugyanígy az a megegyezés is, amelynek értelmében annak a második világháború után megkapott kezelési jogát az Egyesült Államok 1972-ben visszaadta Japánnak.


Szerdán a témáról szemináriumot tartottak Sanghajban, amelyen a részt vevő több mint ötven kínai tudós közös nyilatkozatban szögezte le: történelmi és jogi bizonyítékok megvizsgálása után egyértelmű, hogy Japán a szigetek megvásárlásával megsértette Kína területi szuverenitását. A szakemberek a történtek korrigálására szólították fel a szigetországot, hogy elkerülhető legyen a kétoldalú kapcsolatok megromlása.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.