Sokan profitálnak a szigetvitából

Tajvan és Dél-Korea autó-, illetve elektromosberendezés-gyártó, valamint turizmus iparága is profitálhat rövid távon a hetek óta húzódó japán–kínai szigetvitából.

BL
2012. 09. 25. 19:30
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

A kínaiul Tiaojü- (Diaoyu), japánul Szenkaku-szigetek hovatartozása miatti konfliktus elhúzódása a politikai és diplomáciai kapcsolatok megromlása mellett elsősorban a két ország közti kereskedelem visszaesését eredményezheti. A helyzetet rontja, hogy Kínában sokan a japán termékek bojkottjával adnak kifejezést elégedetlenségüknek, és a szigetország gyártmányait gyakran hazafiasságuk bizonyítékául is ignorálják.

Tajvan és Dél-Korea jól jár a szigetvitával

A kínai internetet az elmúlt hetekben összetört japán autókat, szétvert üzleteket, égő Panasonic és Toyota gyárat megörökítő képek sokasága járta be. A kínai központi televízió, a CCTV közvélemény-kutatásán a megkérdezett 20 ezer ember 90 százaléka válaszolt úgy: nem hajlandó japán terméket vásárolni.

A kínaiak elfordulása Japántól rövid távon gazdaságilag a tajvani és koreai gyártóknak jövedelmezhetnek. A kínai autógyártók szövetségének statisztikái szerint például a konfliktus kezdetekor, augusztusban már 8 százalékot estek a japán autóeladások Kínában. Eközben az amerikai, német és dél-koreai gyártók értékesítése 15 százalékkal nőtt, a Hyundai exportjának növekedése például a 11 százalékot is meghaladta.

Japán és kínai visszaesés

A nagy japán televíziógyártók szintén visszaeső eredményekkel voltak kénytelenek számolni a múlt hónapban. Kínai kereskedelmi statisztikák szerint Pekingben, Sanghajban és Kuangcsouban (Guangzhou) a Panasonic, a Sharp, a Toshiba és a Sanyo értékesítése júliushoz képest mintegy 30 százalékkal csökkent, miközben a Samsung eladásai ezeken a helyeken több mint 20 százalékkal nőttek. Ez a trend minden bizonnyal szeptemberben is folytatódik, ami a koreai gyártók és a tajvani beszállítók piaci részesedésének növelését hozhatja.

Ugyancsak jól járhat a koreai és tajvani turizmus iparág, a Japánba tervezett útjaikat tízezresével lemondó kínaiak ugyanis tömegesen választhatják a két ország valamelyikét a szeptember 30-án kezdődő munkaszünet, az „aranyhét” idejére. A tajvani idegenforgalmi ügynökség szerint a Tajvan szigetére látogató kínai turisták száma az ünnep alatt akár a 150 ezret is elérheti, a szakemberek becslései szerint Dél-Koreába is több mint 100 ezer kínai várható, 20-40 százalékkal több, mint tavaly ilyenkor.

A szigetvita két héttel ezelőtt mérgesedett el, miután Tokió megvásárolta egy magánszemélytől a japán fennhatóság alatt álló, de Peking és Tajpej által is sajátjának tartott szigetcsoport három tagját. A szigetvita miatt korábban Kína-szerte tízezrek vonultak utcára és támadtak meg japán állampolgárokat és vállalkozásokat, míg szombaton Tokióban Kína-ellenes tüntetés volt.

A téma legfrissebb hírei

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Címoldalról ajánljuk

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.