Sokan profitálnak a szigetvitából

Tajvan és Dél-Korea autó-, illetve elektromosberendezés-gyártó, valamint turizmus iparága is profitálhat rövid távon a hetek óta húzódó japán–kínai szigetvitából.

BL
2012. 09. 25. 19:30
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

A kínaiul Tiaojü- (Diaoyu), japánul Szenkaku-szigetek hovatartozása miatti konfliktus elhúzódása a politikai és diplomáciai kapcsolatok megromlása mellett elsősorban a két ország közti kereskedelem visszaesését eredményezheti. A helyzetet rontja, hogy Kínában sokan a japán termékek bojkottjával adnak kifejezést elégedetlenségüknek, és a szigetország gyártmányait gyakran hazafiasságuk bizonyítékául is ignorálják.

Tajvan és Dél-Korea jól jár a szigetvitával

A kínai internetet az elmúlt hetekben összetört japán autókat, szétvert üzleteket, égő Panasonic és Toyota gyárat megörökítő képek sokasága járta be. A kínai központi televízió, a CCTV közvélemény-kutatásán a megkérdezett 20 ezer ember 90 százaléka válaszolt úgy: nem hajlandó japán terméket vásárolni.

A kínaiak elfordulása Japántól rövid távon gazdaságilag a tajvani és koreai gyártóknak jövedelmezhetnek. A kínai autógyártók szövetségének statisztikái szerint például a konfliktus kezdetekor, augusztusban már 8 százalékot estek a japán autóeladások Kínában. Eközben az amerikai, német és dél-koreai gyártók értékesítése 15 százalékkal nőtt, a Hyundai exportjának növekedése például a 11 százalékot is meghaladta.

Japán és kínai visszaesés

A nagy japán televíziógyártók szintén visszaeső eredményekkel voltak kénytelenek számolni a múlt hónapban. Kínai kereskedelmi statisztikák szerint Pekingben, Sanghajban és Kuangcsouban (Guangzhou) a Panasonic, a Sharp, a Toshiba és a Sanyo értékesítése júliushoz képest mintegy 30 százalékkal csökkent, miközben a Samsung eladásai ezeken a helyeken több mint 20 százalékkal nőttek. Ez a trend minden bizonnyal szeptemberben is folytatódik, ami a koreai gyártók és a tajvani beszállítók piaci részesedésének növelését hozhatja.

Ugyancsak jól járhat a koreai és tajvani turizmus iparág, a Japánba tervezett útjaikat tízezresével lemondó kínaiak ugyanis tömegesen választhatják a két ország valamelyikét a szeptember 30-án kezdődő munkaszünet, az „aranyhét” idejére. A tajvani idegenforgalmi ügynökség szerint a Tajvan szigetére látogató kínai turisták száma az ünnep alatt akár a 150 ezret is elérheti, a szakemberek becslései szerint Dél-Koreába is több mint 100 ezer kínai várható, 20-40 százalékkal több, mint tavaly ilyenkor.

A szigetvita két héttel ezelőtt mérgesedett el, miután Tokió megvásárolta egy magánszemélytől a japán fennhatóság alatt álló, de Peking és Tajpej által is sajátjának tartott szigetcsoport három tagját. A szigetvita miatt korábban Kína-szerte tízezrek vonultak utcára és támadtak meg japán állampolgárokat és vállalkozásokat, míg szombaton Tokióban Kína-ellenes tüntetés volt.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.