Az Egyesült Államok legsúlyosabb tengeri olajömléséről folytatott perben Carl Barbier szövetségi körzeti bíró dönt majd arról, hogy a BP olajvállalat és partnerei, a Transocean, a Halliburton és mások milyen mértékben voltak felelősek a katasztrófáért és mekkora kártérítéssel tartoznak még a 2010 áprilisában bekövetkezett, 11 munkás halálát okozó robbanásban és az annak nyomán bekövetkezett környezeti katasztrófában játszott szerepükért.
A felperesek között van az amerikai szövetségi kormány, több mexikói-öbölbeli partvonallal rendelkező állam, valamint számos olyan magánszemély és vállalkozás, akik és amelyek nem mentek bele a BP által tavaly decemberben felajánlott mintegy 8,5 milliárd dolláros rendezésbe. A BP eddig összesen mintegy 37 milliárd dollárt fizetett ki helyreállítás, jóvátétel és kártérítés címén. A felperesek szerint a cég további hatalmas összegekkel tartozik, amelyek becslések szerint együttesen elérhetik a 20 milliárd dollárt. A felek több száz ügyvéd bevonásával hónapokig készültek a perre, aminek nyomán 90 millió oldal irat, csaknem 9 ezer új kereset született, és több mint 300 potenciális tanút jelentettek be.
Jogi szakértők szerint ez minden idők egyik legbonyolultabb és egyik legnagyobb anyagi következményekkel járó pere. Barbier ígéretet tett arra, hogy az eljárás nem fog elhúzódni úgy, mint az alaszkai partoknál 1989-ben balesetet szenvedett Exxon Valdez olaszállító tankerrel kapcsolatos eljárás, amely a mai napig sem fejeződött be.
A BP az amerikai igazságügyi minisztérium vizsgálata nyomán elismerte, hogy vétkes felelőtlenség miatti emberölésben és több más vádpontban is, ezért beleegyezett 4 milliárd dollár büntetőjogi bírság kifizetésébe. A szerencsétlenül járt Deepwater Horizon fúróplatform tulajdonosa az amerikai kormánnyal megkötött egyezség fejében 1,4 milliárd dollár kártérítést fizetett.
A szövetségi kormány és a Mexikói-öböl-parti államok azonban, más felperesekkel egyetemben, nem rendezték a cégekkel szembeni polgári jogi követeléseket. A BP a kormányzati és a magánügyvédek szerint egyaránt „nagy felelőtlenséggel” üzemeltette a Macondo olajkutat, ami a jog nyelvén szándékos hanyagságot jelent.
Szóljon hozzá!
Jelenleg csak a hozzászólások egy kis részét látja. Hozzászóláshoz és a további kommentek megtekintéséhez lépjen be, vagy regisztráljon!