Ki hibázott a halálos vonatbalesetnél?

Emberek vagyunk – kiabálta a szerencsétlenség után a vezető. Ennek ellenére nem biztos, hogy ő felelős a tragédiáért.

BL
2013. 07. 26. 4:50
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Nyomozást indítottak az 52 éves vonatvezető ellen és annak kiderítésére, hogy jól működtek-e a vonat sebességszabályozó rendszerei – kettő van belőlük –, mert szakértők szerint vagy a vezető, vagy a rendszerek, vagy több tényező együtt hibáztatható a katasztrófáért.

A Renfe spanyol állami vasúttársaság közölte, hogy a vezető 30 éve áll a cég alkalmazásában, 2000-ben lett segédvezető, 2003 óta pedig teljesen kiképzett vonatvezető. Több mint egy éve ismerte már a vasútvonalat, amelyen a tragédia történt szerda este. Az első jelentésekkel ellentétben a balesetkor egyedül volt a vezetőfülkében – nem volt segédje –, és ő is könnyebben megsérült. Kórházban van, rendőri felügyelet alatt, de nincs letartóztatásban.

Az El País című lap úgy értesült nyomozati forrásból, hogy a vezető közvetlenül a baleset előtt közölte a Santiago de Compostela-i vasútállomással: a vonat 190 kilométeres sebességgel közelíti meg a kanyart, amelyben azután kisiklott, noha ott már legfeljebb óránként 80-nal haladhatott volna. A baleset után közvetlenül azt kiabálta a telefonba az állomásnak: „Emberek vagyunk! Remélem, nem halt meg senki, mert különben az én lelkemen szárad!”

José Antonio Santamera, a spanyol építőmérnöki kamara elnöke szerint elképzelhető, hogy a vonat egyik sebességszabályozó rendszere hibásodott meg, és nem tartja valószínűnek, hogy a vezető volt a hibás, ugyanis – mint mondta – ha a biztonsági rendszerek érzékelik, hogy túl nagy a sebesség, akkor működésbe lépnek, és lefékezik a vonatot.

Más szakértők szerint a szóban forgó pályaszakaszon nem működik az automatikus vészfék, a sebességellenőrző rendszer csak figyelmezteti a vezetőt a túl nagy sebességre. Az AP úgy tudja, hogy a vonat nem volt késésben, ez nem késztethette a vezetőt a sebességhatár túllépésére.

Galicia autonóm közösség kormánya közölte csütörtök este, hogy 94 sérült van még kórházban, közülük 31-nek válságos az állapota. Utóbbiak között négy gyerek van. Sokaknak égési sérülései vannak, mert a mozdony üzemanyagtartályából kiszabadult dízelolaj tüzet okozott.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.