Magyar kincseket is keresnek a Costa Concordián

Megkezdődött a kárfelmérés és a luxushajó rögzítése a roncs kedd hajnalra véget ért egyenesbe hozása után. Amit tudnak, kimentenek.

WL
2013. 09. 18. 15:56
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Miután a Costa Concordia addig víz alatt fekvő oldala kiemelkedett a tengerből, az olaszországi műveletet végző Titan Micoperi amerikai–olasz konzorcium műszaki szakemberei elkezdték felmérni a hajó szerkezetének állagát – nyilatkozott Sergio Girotto, a Micoperi főmérnöke.

Az óceánjárót jelenleg az az acélszerkezet tartja, amelyet az utóbbi egy évben emeltek. A hajó alatti tengerfenékre 1180 cementzsákot fektettek le: ez a mesterséges tengerfenék is támaszt nyújt ahhoz, hogy a hajó ne mozduljon el.

Az egyenesbe állítás a teljes művelet összesen hat fázisából a harmadik volt: a következő lépés a Costa Concordia stabilizálása, hogy az óriási roncs állja a téli hónapokban a tenger hullámzását. Ennek keretében cementhabarccsal teli újabb zsákokkal veszik körbe a hajóvázat.

Az óceánjáró elfordításához használt acélsodronyokat, melyek jelenleg horgonyként is szolgálnak, 28 darab, huszonöt méter hosszú és fél méter átmérőjű csővel helyettesítik a hajó rögzítéséhez. A csöveket pedig a víz alatti talapzathoz erősítik.

A hajó bal oldalára eddig rögzített 11 – vízzel teli – tartály mellé további négyet helyeznek, és 15 tartályt rögzítenek a hajó szétroncsolódott jobb oldalára is. Amikor a tartályokat kiürítik, a hajó közel 15 méterrel meg fog emelkedni: most a Costa Concordia 31 méteres mélységben áll, a hajótest kétharmada még a vízszint alatt van.

A tervek szerint nem ürítik ki a 250 ezer tonnára becsült tengervizet és a hajóval együtt tavaly januárban elsüllyedt 100 tonna élelmiszert. „Attól tartunk, hogy a hajót kiürítve meggyengítjük a szerkezetét” – hangsúlyozta Girotto.

A hajó elvontatásának még nincsen pontos időpontja, de a roncs legkésőbb jövő nyár kezdetére tűnhet el Giglio szigetének partjairól. Szétszedésének helyszínét sem választották ki, de az olasz kikötők attól tartanak, végül a külföldi konkurencia elveszi tőlük az aranyat érő hajó szétszedését. Sajtóértesülések szerint a Costa Concordia roncsának eladása is jó üzlet: a piacon összesen 17,5 millió dollárt ér.

A Costa Crociere és a Titan Micoperi közötti szerződés értelmében a hajó stabilizálása után felszínre hozzák a kabinokban levő 150 széf tartalmát, melyet olasz ügyészek jelenlétében lefényképeznek és nyilvántartásba vesznek a tulajdonosoknak való visszajuttatáshoz.

A Corriere della Sera című olasz napilap szerint a hajó berendezése 3 millió eurót ér. Ötszáztíz eredeti műtárgy van a Costa Concordia fedélzetén, például a termeket díszítő festmények, de 19. század eleji Zsolnay kerámiavázák és budapesti kávéházak századfordulós szervizei is utaztak, valamint aranydíszítésű cseh kristályok. Ha meg is semmisültek, a biztosító jelentős összeget fizethet utánuk.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.