Egy átlagos szentté avatási ügynek nem feltétlenül tetemes a terjedelme, de jelen esetben mindkét pápa ügyének dokumentációja azért tartalmaz olyan sok adatot, mert „hihetetlenül szerteágazó volt a tevékenységük”, és sok tanút hallgattak meg ügyükben.
Kovács Gergely emlékeztetett arra: XXIII. János pápaságának jelentőségét leginkább az adja, hogy ő hívta össze a II. vatikáni zsinatot (1962–1965), és hiába volt mindössze öt évig a pápai trónon, korábbi egyházi működése meglehetősen gazdag. II. János Pál pápa pedig nagyon hosszú ideig volt a katolikus egyház vezetője, ami alatt több jelentős egyháztörténeti eseményt jegyeztek fel – tette hozzá.
Az okleveles posztulátor szólt arról is, hogy XVI. Benedek pápa idején kezdődött az a gyakorlat, amely szerint a boldoggá avatásokat helyi szinten hirdetik ki, a szentté avatási ceremóniák helyszíne azonban Róma. A két pápa esetében milliós részvételre lehet számítani, és az is bizonyos, hogy Magyarországról is sok zarándokcsoport érkezik majd az örök városba – mondta.
Megemlítette, hogy a szentté avatást egy 2007-es Sanctorum Mater kezdetű instrukció szabályozza, amelyet XVI. Benedek pápa tekintélyével megerősítve adott ki a Szenttéavatási Kongregáció (hivatalos néven: Szentek Ügyeinek Kongregációja). Alapvetően a II. János Pál pápa idején 1983-ban kiadott rendelkezésekhez kapcsolódik a 2007-es dokumentum – fűzte hozzá.
Az eljárásnak kétezer éves története van, az ehhez kapcsolódó intézményrendszer – élén a kongregációval – a XVI. században alakult ki.
Megemlítette, hogy a XX. században a szentté avatási eljárás némiképp megújult, ennek az volt az egyik oka, hogy az új tudományos módszereket, köztük a történettudományét beemeljék a folyamatba. A másik ok az volt, hogy a XVI-XVII. században kialakult hosszadalmas ügymenetet felgyorsítsák, erre pedig azért volt szükség, mert egyre több helyi közösség terjesztett elő szentté avatási kérést – magyarázta.
Mint mondta, két fontos szakasza van az eljárásnak, az egyházmegyei és a római. A helyi püspöknek nagyon nagy a felelőssége egy eljárás elindításában, ő döntheti el, hogy elindulhat-e a folyamat. A kezdeményező közösségnek kell állnia az eljárás költségeit, ami emlékeztet a peres eljárásokra, ahogy az is, hogy választanak maguknak egy posztulátort (szó szerint: kérelmező), aki az ügyvivője lesz továbbiakban az ügynek, és ő terjeszti elő a kérelmet a helyi főpásztor elé.