Orbán Viktor miniszterelnök nemsokára Törökországba utazik. Mit vár a látogatástól?
– Arra számítok, hogy az elmúlt időszakban tapasztalt, nagyon fontos találkozók sorát növeli ez az út is. Emlékezhetünk rá, idén februárban járt Budapesten Recep Tayyip Erdogan török miniszterelnök, ez a kapcsolatok megerősítése, irányának meghatározása szempontjából kiemelt fontosságú volt. Most, Orbán Viktor útja kapcsán is erre számítok. Nem vitás, hogy az ilyen találkozókkal együtt a kapcsolatok fejlődése is új dinamizmust kapott, politikai, gazdasági, kulturális téren egyaránt. A látogatások pedig nem állnak meg, újabb befolyásos államférfit várunk Budapestre a jövőben.
– Kiről van szó?
– Februárban jön Abdullah Gül köztársasági elnök.
– Erdogan kormányfő látogatásakor jelentette ki Orbán Viktor, hogy a cél 2015-re az évi ötmilliárd dolláros kétoldalú kereskedelmi mérleg elérése. Elképzelhetőnek tartja, hogy sikerülni fog?
– Nagy cél az ötmilliárd dollár, de én úgy vélem, szükség van ilyen nagy, ambiciózus célokat kitűzni magunk elé, ekkor ugyanis mindkét fél keményen fog dolgozni azért, hogy ne maradjon papíron a terv, hanem sikerüljön azt megvalósítani. Nem kérdés, hogy hatalmas lehetőségek állnak a két ország kapcsolata előtt. Törökország óriási gazdasági fejlődésen megy keresztül, a gazdasági válság gyakorlatilag nem hagyott nyomot az országon, az ipari teljesítményünk kimagasló, a befektetői réteg keresi az új lehetőségek kiaknázását, s az üzletembereink a világ minden táján megtalálhatók. Magyarországról mit lehet elmondani? Nagyon fejlett technológiai kultúrájú ország, sorolni lehet azokat a technikai termékeket, amelyeket itt gyártanak, s szállítanak mindenhová. Nem véletlen, hogy a magyarokról az hírlik, mennyire találékonyak, milyen kreatívak. Ez pedig a szemünkben igen vonzóvá teszi a kutatás-fejlesztési lehetőségeket. Első találkozóim egyikén szembesültem azzal, hogy Magyarország tizenhat Nobel-díjast adott a világnak, ezt mindenképp meg kell becsülni és érdemes szem előtt tartani. Ahogy az országaink között lévő kevesebb mint ezer kilométer is épp elég rövid táv ahhoz, hogy szárazföldön is érdemes legyen árukat szállítani. Igen, tarthatónak érzem az ötmilliárdos célt.