– Ezek szerint nem csak „a lelátó népének” szóló protokollesemény volna az sem, ha Ferenc pápa beígért 2016-os magyarországi látogatása létrejönne. Létrejön?
– A dolgok formális rendje, hogy az adott ország államfője és egyházi vezetői, püspöki kara hívja meg a pápát, itt ezzel nincs probléma, ez kvázi megtörtént. Arra várunk, de még várnunk kell, hogy az időpontok le legyenek szögezve, és ez nem történhet meg két évvel előre, 2015-ben lesz esedékes. Ha pedig mi itthon a Szent Márton-évre készülünk, akkor meg kell teremteni egy olyan lendületet, amibe belehelyezhető a pápalátogatás. Sok lelki feladatunk is van ebben, hisz a pápalátogatás nem reprezentatív ünnepség, formális esemény, hanem valóban egyházi, hitbeli, lelkipásztori „nagy pillanat”.
– Külön moszkvai sorozatban foglalkozott az MNO Kirill pátriárka és Ferenc pápa személyes találkozójának ügyével is, aminek esetleg Pannonhalma is a helyszíne lehet. Hogy állunk? Reális ez egyáltalán?
– Pillanatnyilag azt sem tudjuk, hogy ha jön 2016-ban Ferenc pápa, hová fog ellátogatni hazánkban. Hogy nem is Magyarországon, de egyáltalán létrejöhet-e egy orosz ortodox–katolikus csúcs, az, azt hiszem, ma teljesen megválaszolhatatlan kérdés. Épp az ukrán helyzet bonyolultsága mutatja, hogy a szereplők eltérő kontextusa miatt ez mennyire szerteágazó dolog. Azt tudjuk, hogy a pápa szabadon mozog a nyugati hatalmaktól, ellenben az orosz ortodox egyház pátriárkája nem függetlenedik az orosz bel- és külpolitikától. Ha most kellene a kérdésre konkrétan válaszolnom, azt mondanám, hogy ebben a pillanatban sokkal kisebb a valószínűsége egy ilyen találkozónak, mint egy-két hónappal ezelőtt volt. De nem szeretnék jósolgatni, nincs hivatalos információ a birtokomban.
– Az ukrán válság is rávilágít arra, amire Szíria esetében figyeltünk: a pápa rendre felszólal és imát is hirdet a békéért. A világpolitika vezetői pedig noha elismerik Ferenc pápa személyét és tevékenységét, mintha ebben kimerülne a nagy szimpátia, és nem hallják meg az efféle mondatokat: „a háború a fegyverkereskedelmet szolgálja”. Mi a teendő ebben a helyzetben?
– A Szentírásból fakadó kötelezettség a keresztények számára, hogy minden nap imádkozzanak a békéért. Ez spirituális szinten alapküldetésünk. Másrészről II. János Pál pápasága során, mindkét Bush-kormányzat alatt kiderült, hogy az egyház politikai lehetőségei korlátozottak. Pedig ahol vallási vonzatokkal is rendelkező konfliktus van, például Egyiptomban vagy a Közel-Keleten, ott a nagyhatalmak a minimális józanságról sem tudnak tanúságot tenni, mintha képtelenek lennének a vallásosság szerepét felmérni az adott helyzetekben. Ferenc pápa tudatosan mozog ezen a téren, teológiai párbeszédet folytat a muszlim világ vezetőivel, eközben azonban nem feledkezik meg az iszlám országokban élő keresztények szenvedéseiről, s erre emlékezteti dialóguspartnereit is. Ám a világban mindenkinek saját érdekei vannak, és gyakran nem látszik világosan, mi lesz a dolgok politikai végkifejlete. Azt azonban mindenképpen el kell mondani, hogy a béketárgyalások nagyon sokszor egyházi közreműködéssel valósulnak meg.
Hálaadó szentmisét tartanak Ferenc pápa megválasztásának első évfordulója alkalmából csütörtökön a budapesti Szent István-bazilikában 17.30-kor. A szentmisét Alberto Bottari de Castello érsek, Magyarország apostoli nunciusa mondja a Magyar Katolikus Püspöki Konferencia jelen lévő tagjaival, élükön Erdő Péter bíborossal.
– Ferenc pápa szerteágazó feladatai közt van egy olyan is, amit szintén a történelem rótt ki rá, de nagy tapasztalatra nem támaszkodhat: a nyugalmazott pápával való kapcsolattartás. Hogyan alakult a „két pápa” viszonya?
– XVI. Benedek pápa egy évvel ezelőtt méltósággal, alázattal és tisztességgel vezényelte le a saját visszavonulását. Elzártan él egy kolostorban a Vatikánon belül, önmaga szorítja minimálisra érintkezését a külvilággal. Egy-egy megnyilatkozás, gesztus adódik csupán. Önmagát az imádságnak és a tanulmányoknak szenteli most. Ferenc pápa és XVI. Benedek között jól érzékelhető kölcsönös tisztelet van, kommunikálnak egymással, megbeszélik a közös ügyeiket, az emeritus pápa engedelmessége feltétlen Ferenchez, míg Ferenc pápa teljesen nyitott és elfogadó elődjével. Ennek gesztusértékű kifejeződése, hogy átvette Benedek pápa hitről írt enciklikájának kéziratát, és a legminimálisabb változtatással, betoldásokkal a saját neve alatt kiadta.