Véget ért a nem létező kampány

Szlovákiában befejeződött az elemzők szerint tartalmatlan és unalmas kampány.

HZS
2014. 03. 13. 13:16
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Bár a hatályos szlovák szabályozás szerint 48 órával az államfőválasztás szombat reggel hét órakor kezdődő első fordulója előtt már életbe lépett a jelöltek népszerűségének nyilvánosságra hozatalára vonatkozó tilalom, szakértők szerint a kampánycsend hiánya sem hozott volna új témát a parlamenti választásokénál jóval higgadtabb hangvételű és szinte konfrontációmentes elnökválasztási kampányba.

 

Megfigyelők szerint a 2014-es államfőválasztás jelöltjei nem folytattak sem különösebben agresszív, sem pedig karakterest kampányt. A jelöltek néhány megnyilvánulást leszámítva kampányukat nem politikai irányvonalak mentén, az ország jövőjével kapcsolatos elképzeléseiket ismertetve, hanem felkészültségük hangsúlyozására építették. A jelöltek túlnyomó részének kampányának vizuális elemeiből ezúttal sem hiányoztak az utóbbi években szinte kötelezővé vált nemzeti szimbólumok, s közös jellemzőnek számított a felmérések szerint legnagyobb támogatottsággal rendelkező jelölt, a szociáldemokrata Robert Fico kormányfővel és politikájával szembeni elhatárolódás is.

Kézzelfogható elképzelések nélkülinek, unalmasnak és „langyosnak” értékelte a kampányt az Új Szó című szlovákiai magyar nyelvű napilap is, melynek csütörtöki cikkében Ján Baránek politikai elemző rámutatott: a külföldi kampányok sokkal mozgalmasabbak, mint a szlovák volt. Az elemző szerint ennek vélhetően az az oka, hogy a jelöltek azt hiszik, a választó nem szereti a konfrontációt, amiben véleménye szerint tévednek.

 

Juraj Marusiak, a Szlovák Tudományos Akadémia politológusa a TASR szlovák közszolgálati hírügynökségnek azt mondta: szinte egyáltalán nem volt tartalom a kampányban, amelynek során egyetlen kérdés vetült fel, az, hogy ki lesz Robert Fico kihívója a választás második fordulójában. Hozzátette: érdekes momentum is csak egy volt, az, hogy a jobboldal nem indított közös jelöltet a szociáldemokrata kormányfővel szemben, hanem több politikusa is harcba száll az elnöki tisztségért.

Grigorij Meszezsnyikov, a Közéleti Kérdések Intézetének vezetője a téma kapcsán úgy vélekedett: a kampány során Robert Fico és Andrej Kiska tudta legjobban láttatni magát a kormányfő a pozíciójából adódó nyilatkozási lehetőségeknek köszönhetően, míg a felmérések szerint a második legnagyobb támogatottsággal rendelkező vállalkozó masszív óriásplakát-kampánya miatt. Véleménye szerint a kampány abban különbözött a többitől, hogy közben gyengült a „bejáratott” politikai pártok népszerűsége, amit a független jelöltek úgy igyekeztek kihasználni, hogy magukat alternatív választási lehetőségként tüntették fel.

Nem csak a magyarok szavazataira számít a március 15-i szlovákiai elnökválasztás első fordulójában Bárdos Gyula, a Magyar Közösség Pártjának elnökjelöltje. Az Új Szónak adott interjújában arról is beszélt, hogy a legnagyobb ellenfele a közöny. Be szeretném bizonyítani azt, hogy magyar jelölt is lehet jó államfő, az indulásommal is mutatjuk, hogy nem vagyunk másodrangú állampolgárok – mondta el az Új Szónak Bárdos Gyula. Szlovákia történetének első magyar államfőjelöltje szerint az indulása nemzetközi szempontból is fontos, mert a külföldi közvélemény a magyar jelöltségen keresztül hírt kap arról, hogy élnek itt magyarok, tehát ez egy multietnikus ország.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.