Piszkos ügyek a dél-koreai elsüllyedt komp körül

Megvesztegetett hivatalnokok, adócsalás, szabálytalanul bejelentett rakomány – sorra kerülnek napvilágra a törvénytelenségek.

VZ
2014. 04. 22. 15:17
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Anszan és Pjongtek városában nyolc, illetve három diákot temettek el, akiknek holttestét az elsők között emelték ki a múlt hét szerdán szerencsétlenül járt hajóból. Incsonban a legénység egyik, 22 éves tagját helyezték örök nyugalomra, akit a dél-koreai médiában és az interneten hősként és mártírként méltattak, amiért a balesetet követően saját élete árán próbálta menteni a kompon utazó diákokat.

Kedden 113-ra nőtt a baleset megerősített halálos áldozatainak száma, miután a parti őrség búvárai újabb holttesteket hoztak felszínre. Hivatalosan még 189 embert keresnek, bár arra nincs remény, hogy közülük bárki is életben legyen. A katasztrófát 174-en élték túl. A hajó 476 utasa közül 325 egy anszani középiskola diákja volt.

A nap folyamán újabb büntetőeljárások indultak a Dél-Koreában nagy indulatokat keltő katasztrófa miatt. A hatóságok a legénység egyik újabb tagját, az elsőtisztet is őrizetbe vették. Az 58 éves elsőtisztet a balesetet követően rádión arra utasították a hajóforgalmi irányítók, hogy tegyen lépéseket az utasok evakuálására, de ez nem történt meg. A férfit a legénység korábban letartóztatott négy tagjához hasonlóan gondatlansággal, a mentéssel és a segélynyújtással kapcsolatos szabályok megsértésével vádolják.

Ezzel párhuzamosan nyomozás indult a hajó tulajdonosa, a Csonghedzsin Marine nevű cég és az azt birtokló család ellen. A hatóságok szerint felmerült, hogy a cég megvesztegetett helyi hivatalnokokat a hajóin végzett biztonsági vizsgálatok eredményének eltussolása érdekében. Emellett arra is fény derült, hogy a szerencsétlenül járt komp rakományának tömegét helytelenül jelentették be, amiből arra lehet következtetni, hogy legalábbis hiányos volt a hajó kifutása előtt elvégzett ellenőrzés.

A Csonghedzsin Marine tulajdonosainak és vezetőinek emellett számos további piszkos ügye került napvilágra, egyebek mellett sikkasztással, adócsalással, vesztegetéssel, valamint bűnözésből való vagyonszerzéssel és annak rejtegetésével gyanúsítják őket. A hatóságok szerint megkezdődött az érintettek vagyonának feltárása, hogy abból szükség esetén kárpótlást tudjanak fizetni az áldozatok hozzátartozóinak.

Ezzel párhuzamosan egy dél-koreai civil szervezet az ország hajózásbiztonsági hivatalát bírálta egy átvilágítás kedden közzétett eredményére hivatkozva. A jelentés szerint a hatóság gyakran elnézett kisebb-nagyobb biztonsági szabálysértéseket egyes hajózási társaságoknak.

A baleset körülményeivel kapcsolatban is napvilágot láttak újabb információk kedden. A dél-koreai média szerint az első vészjelzés nem a hajó parancsnoki hídjáról, hanem egy diáktól érkezett, aki nagyjából három perccel a baleset után felhívta a tűzoltóságot, és remegő hangon azt mondta: „Mentsenek meg minket! Egy hajón vagyunk, és azt hiszem, süllyedünk!”

Perceken belül további mintegy húsz hívás érkezett a rémült diákoktól, amelyeket a parti őrségnek továbbítottak.
A komp személyzetének egyes tagjai arról számoltak be, hogy a balesetet követően hiába próbálták elérni adóvevőjükön a parancsnoki hidat, nem kaptak választ, mivel a kapitány és sok más tengerész azonnal elhagyta a megdőlt hajót. Mivel a legénység nem tudta, hogy mitévő legyen, jobb híján – a biztonsági kézikönyvre hivatkozva – azt mondta az utasoknak, hogy maradjanak a helyükön, a diákok pedig – a koreai társadalmi szokásokhoz híven – nem kérdőjelezték meg ezt az utasítást, amiért az életükkel fizettek.

A hajó korábban őrizetbe vett kapitánya azt állította, hogy azért nem rendelte el a hajó evakuálását, mert attól félt, hogy az áramlatok elsodorják a gyerekeket.

A legénység egy másik tagja keddi nyilatkozatában azt mondta, hogy megpróbálták vízre ereszteni a komp mentőcsónakjait, de ebben megakadályozta őket, hogy a hajó erősen megdőlt. A hatóságok pedig arról számoltak be, hogy korábbi számításaikkal ellentétben a hajó mégsem tett kifejezetten éles kanyart, de a túlzott sebesség miatt az enyhébb, „J” formájú kanyar is elég volt ahhoz, hogy menthetetlenül megdőljön és elsüllyedjen.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.