Alekszandr Gavrilov, a moszkvai katasztrófavédelem helyettes vezetője jelentette be a 19 halálos áldozatot. Korábban Pjotr Birjukov moszkvai főpolgármester-helyettes azt közölte, hogy 15 ember vesztette életét, előtte öt halottról tudtak. A főpolgármester-helyettes hozzátette, hogy az előző hírekkel ellentétben a metrószerelvény vezetője túlélte a szerencsétlenséget.
A Rosszija 24 állami hírtelevízió tudósítója arról számolt be, hogy a mentőegységek a szétroncsolódott metrókocsiban 12 embert láttak, akik már nem mutattak életjelet. Őket még nem tudták kiemelni. A halálos áldozatok az első kocsiban utaztak.
A szerencsétlenség a főváros keletről északnyugati irányba haladó, Arbatszko–Pokrovszkaja nevű vonalon, a Szlavjanszkij bulvar és a Park Pobjedi nevű állomások között történt közép-európai idő szerint reggel hét óra körül. A Szlavjanszkij bulvar megálló előtt mintegy 200 méterrel a szerelvény vezetője élesen fékezett, mert a feszültség hirtelen zuhanása miatt hamis vészjelzést adott le a biztonsági rendszer. A három kisiklott vagon egyike erősen megrongálódott. A hírtévé felvételei szerint olyannyira, hogy ezért nem tudják kiemelni a halottakat. A szerencsétlenség következményeinek felszámolása is több órát vesz még igénybe, és a szakemberek nem tudják megmondani, hogy a közlekedést mikor tudják helyreállítani ezen a metróvonalon.
Georgij Goluhovnak, a moszkvai főpolgármesteri hivatal egészségügyi főosztályvezetőjének közlése szerint 123 sérült utast vittek kórházba, akiknek fele súlyos állapotban van. A balesetet követően eddig 161 ember fordult orvosi segítségért. Az utasok egy része saját lábán hagyta el a metrót, de sokukat csak a katasztrófavédelem mentőegységei tudták a felszínre hozni.
A Rosszija 24 állami hírtévé tudósítása szerint csak a Szklifoszovszkij sürgősségi kórházban 9 kritikus állapotú sérült életéért küzdenek az orvosok. Összesen 14 kórházat vontak be a szerencsétlenség áldozatainak ellátásába. Az előzetes adatok szerint a sérültek és a halottak között nincs gyermek. A rendkívüli helyzetek minisztériumának már tíz helikoptere és a különböző mentőegységek 450 embere vesz részt a mentésben.
A baleset egyik könnyebb sérültje a Rosszija 24 televíziónak arról számolt be, hogy a szerelvény hirtelen lefékezését követően az utasok egymásra estek, nagyon sokan szenvedtek kéz- és fejsérüléseket, s a vagonban keletkezett füsttől is alig kaptak levegőt. „Azt hittük, mindennek vége” – mondta a férfi. Az utasok többsége még mindig sokkhatás alatt áll.
A baleset helyszínétől, a Szlavjanszkij bulvartól taxik és autóbuszok ingyen szállítják az utasokat. A Szlavjanszkij bulvar metrómegálló mellett a központba vezető Kutuzov sugárúton és a város külső körgyűrűjétől induló, Minszkbe vezető úton hatalmas közlekedési dugó keletkezett.
Az 1931 óta épülő, 12 vonallal, 194 állomással rendelkező, több mint 325 kilométer hosszú moszkvai metrón az utóbbi hetekben is több kisebb műszaki baleset történt. Többnyire elektromos zárlat okozza a problémákat. Ilyen súlyos balesetre évek óta nem volt példa, bár március 21-én ugyanezen a vonalon a Scsolkovszkaja és a Partyizanszkaja nevű állomások között körülbelül 600 utast kellett kimenteni, amikor a metrószakaszt elöntötte a víz. A balesetben az orosz fővárosi csatornázási művek egy munkatársa meghalt.
Két éve, 2012. június 5-én Moszkva központjában, a Bibliotyeka imenyi Lenyina és az Ohotnij rjad nevű metróállomások közötti szakaszon kigyulladt egy elektromos kábel. Az ott keletkezett füst miatt 4500 utast kellett kimenteni, több mint 50-en szenvedtek füstmérgezést és egyéb sérüléseket.
A metrókocsik többsége elöregedett. Az orosz főváros közgyűlésében elfogadott terv szerint 2020-ig újabb 79 állomást építenek és 160 kilométerrel bővítik a metró vonalait, illetve folyamatosan cserélik újakra az 1970-es években gyártott vagonokat.
A baleset helyszínétől nem messze lévő, egyik legforgalmasabb állomásán, a Kijevi pályaudvarnál lévő Kijevszkaján nemrég felújítás kezdődött.