A görög parti őrség egyik hajója négy újabb holttestet talált a tengerben. Az áldozatok kiléte egyelőre ismeretlen.
A legutóbbi információk szerint a komphajón két magyar állampolgár utazott. Egyikük biztonságban van, de a másikról nincsenek információk – közölte a Külgazdasági és Külügyminisztérium (KKM) hétfő délután az MTI-vel. Tájékoztatásuk szerint Szijjártó Péter külgazdasági és külügyminiszter utasítására a római és az athéni magyar nagykövetség kiemelten foglalkozik a balesettel, ügyeletet tartanak és folyamatosan tájékoztatják a tárcát.
A hajón utazó külföldiekkel az olasz külügyminisztérium krízisközpontja foglalkozik – olvasható a KKM közleményében.
A hatóságok korábban egy halottról tudtak, akinek a holttestét szintén a vízből emelték ki. A görög férfi vélhetően a mentés során esett a tengerbe.
Az újabb halottakról szóló híreket Matteo Renzi olasz kormányfő is megerősítette.
A miniszterelnök hétfő délután arról számolt be, hogy a hajó fedélzetén tartózkodókat – összesen 414 embert – sikerült kimenteni a hatóságoknak, akik az öt halálos áldozat holttestét is elszállították a vízi járműről. A kompon csupán a kapitány és négy olasz tengerész maradt, akik segítik a mentési munkálatokat.
Riccardo Rizzotto, az olasz haditengerészet szóvivője hétfő reggel arról számolt be, hogy az utasok mentése egész éjszaka folyt. A fedélzeten lévő embereket egyesével emelték fel a helikopterekre, amelyek az utasokat olasz hadihajókra, valamint olasz és más felségjelzésű teherhajókra vitték. Rizzotto akkor azt közölte, hogy 329 embert sikerült kimenteni, a hajó fedélzetén még 159-en vannak.
A tájékoztatás szerint a hajók az utasok többségét a dél-olaszországi Puglia kikötőjébe viszik, mások Bari felé tartanak. A pugliai kórházak készenlétben várják a többnyire kihűlt utasokat. Hétfő hajnalban az olasz haditengerészet orvoscsoportja is a Norman Atlantic fedélzetére tudott lépni.
A szóvivő elmondta, hogy a komphajóra sikerült rögzíteni a vontatókötelet, de most az utasok mentése az elsődleges cél. A nyílt tengeren hányódó komphajónak albán vagy esetleg olasz kikötőbe vontatásáról később döntenek. A hajón sikerült eloltani a tüzet, a vízzel megtelt hajótest viszont megdőlt.
A bari városi vádhatóság eközben azt közölte, hogy bűnügyi nyomozást indítanak a baleset ügyében. Giuseppe Volpe ügyész azután jelentette be az eljárás megindítását, hogy megérkezett a kikötővárosba az a teherszállító hajó, amelynek fedélzetén a Norman Atlantic 49 utasát partra szállították.
A görög parti őrség vasárnap éjszaka nyilvánosságra hozta az utasok névsorát, amely megerősíti, hogy ketten közülük valóban magyar állampolgárok. Sorsukról egyelőre nincsen hír. Az olasz külügyminisztérium válságstábja azt közölte, hogy jelenleg az utasok mentése és partra szállítása folyik, nem az azonosításuk. Az olasz kikötőkbe érkező túlélők és sebesültek nemzetiségéről nincsenek még pontos adatok, ahogyan azt sem tudni, milyen állampolgárok maradtak az égő hajó fedélzetén.
A komphajón eredetileg 478-an tartózkodtak, ebből 422 utas, 56 pedig személyzet. Nikolaosz-Georgiosz Dendiasz görög védelmi miniszter megerősítette a szemtanúk által közölteket, hogy a hajó megdőlt.
A tárcavezető szerint a komp hét fokkal oldalára dőlt, és ez amiatt történt, mert a lángok oltásakor nagy mennyiségű víz került bele. Dendiasz szerint a mentésben – a tucatnyi hajón kívül – nyolc olasz és egy görög helikopter vesz részt, illetve a korfui Kérkira repülőterén még négy görög helikopter és két C-130 típusú katonai szállítógép vár arra, hogy az időjárás javulása esetén bekapcsolódjon a mentésbe.
Korábban olyan hírek láttak napvilágot, hogy megkezdődött a hajó vontatása az olasz partok felé, de a Sky görög hírtelevízió vasárnap éjszakai tájékoztatása szerint ez mindeddig nem történt meg, mert kétszer is elszakadt a vontatókötél. Egyes hírek szerint nem kizárt, hogy a hajót nem is az olasz, hanem a közelebb fekvő albán partok felé vontatják. A Norman Atlantic jelen pillanatban 21 kilométerre van az albániai Vlore kikötőjétől. A vontatás idején, az éjszaka folyamán is folytatódik az utasok kimentése helikopterekkel.
Eközben a komp belseje tovább lángol. A mentést továbbra is nehezíti a térségben uralkodó ítéletidő, a tenger erős hullámzása, az erős szél és a heves esőzés, bár ez utóbbi a lángok tovaterjedését is akadályozza.
A túlélők nyilatkozataiból ítélve a hajó fedélzetén a mentést végzők emberfeletti erőfeszítései ellenére káosz uralkodik. Sokan közülük drámai képet festettek a fedélzeten uralkodó helyzetről, az utasok rettegnek, hogy bennégnek a hajóban.
A tűz oka egyelőre ismeretlen. Annyit azonban tudni, hogy a rakodótérben keletkezett. Mintegy 222 jármű van a hajó gyomrában. Értesülések szerint 15 teherautó olajat szállított.
A hajó a görögországi Patrasz kikötőjéből tartott az olaszországi Anconába, és az Othonoi görög szigettől mintegy 60 kilométerre északnyugatra adott le vészjelzést. Othonoitól északra található a térség nagyobb és jóval ismertebb szigete, Korfu.