Az extrém emelkedés miatti átesés okozhatta a tragédiát

Még egy vadászgép számára is ritka, hogy képes legyen arra az emelkedésre, amit az utasszállító produkált.

MD
2015. 01. 20. 18:32
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Ignasius Jonan miniszter egy parlamenti meghallgatáson, illetve egy későbbi sajtótájékoztatón azt mondta, hogy az Airbus A320–200 típusú gép közvetlenül lezuhanása előtt „hirtelen emelkedni kezdett, jóval nagyobb sebességgel annál a normális határértéknél, amelyet képes lett volna elviselni, ezután pedig átesett”.

A miniszter szerint a radarok által mért adatok azt mutatják, hogy a baleset előtti percekben a gép egy ponton percenkénti 6-8 ezer lábas (1,8-2,4 kilométer) emelkedést mutatott. „Még egy vadászgép számára is ritka, hogy képes legyen 6 ezer lábas percenkénti emelkedésre. Egy utasszállító gépnél talán már az egy-kétezer láb is rendkívülinek nevezhető, mivel ezek nem arra vannak tervezve, hogy ilyen gyorsan emelkedjenek” – mondta Ignasius Jonan.

Szakértők már korábban is felvetették, hogy átesés történhetett, azaz a sebesség vagy a gép túl meredek emelkedése miatt megszűnhetett a gép repüléséhez szükséges felhajtóerő. Az Air Asia egy névtelenül nyilatkozó pilótája azt mondta, az Airbus A320-asokkal általában percenként 1000-1200 lábat emelkednek, de az 1500 lábat soha nem haladják meg. Ezért felmerül, hogy a gépet egy erős légáramlat sodorta magával.

Az indonéz meteorológiai szolgálat elemzése szerint a katasztrófát a szélsőséges időjárási körülmények idézhették elő.

A miniszter arról is beszámolt, hogy közvetlen a gép eltűnése előtt a pilóta engedélyt kért a légi irányítástól, hogy magasabbra emelkedjen a gép előtt álló vihar elkerülése érdekében, de az erős légi forgalom miatt nem kapott azonnali engedélyt erre.

A lezuhanással kapcsolatos nyomozást folytató szervek közölték, hogy a vizsgálat folyamán kiemelt figyelmet szentelnek az esetleges emberi és mechanikai hibák felderítésére, miután a terrorizmus lehetőségét a fekete dobozok hangfelvételei alapján kizárták.

Az Air Asia 8501-es járata december 28-án reggel indult el az indonéziai Surabayából Szingapúrba. A kapcsolat a géppel a felszállás után 42 perccel szakadt meg, amikor az Airbus a borneói Kalimantan és Jáva között repült. A kutató-mentő alakulatok a múlt kedden találták meg a gép repülési adatait és a pilótáknak a kabinban folytatott beszélgetését rögzítő két fekete dobozt, amelyek jó állapotban kerültek elő.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.