Egybehangzóan a szabadság ellen indított háborúként értékelik a vérengzést a brit lapok.
David Aaronovitch, a The Times című tekintélyes konzervatív napilap neves publicistája szerint a fasizmus veresége óta most először fordult elő, hogy polgárok egy csoportját az általuk rajzolt, kimondott, publikált véleményük miatt mészárolták le. Aaronovitch szerint Európa országainak ebben a helyzetben ugyanolyan egyértelműen ki kell állniuk a szólásszabadság mellett, mint ahogy azt az Egyesült Államok teszi: nincs helyük olyan törvényeknek vagy cselekedeteknek, amelyek a szólás és a sajtó szabadságát, a békés gyülekezéshez fűződő jogokat csorbítják. A véleménynyilvánítás szabadsága mellett elkötelezett, szókimondó francia lapot más sajtótermékek, köztük a brit sajtó „gyávasága”, a muszlimok esetében alkalmazott kettős mércéje tette „a szégyenlős diszkréció pusztaságából” kiemelkedő célponttá – fogalmaz a The Times szemleírója.
A Financial Times című üzleti napilap csütörtöki szerkesztőségi kommentárja szerint a párizsi vérengzés kiszámított megfélemlítési akció, a demokratikus társadalmak pillérének számító véleménynyilvánítási szabadság elleni támadás volt, célja pedig az, hogy a sajtót egyfajta megalkuvó öncenzúrára kényszerítse. A szabad világnak azonban nem szabad megalkudnia, mivel a szabad sajtó mit sem ér, ha az újságírók nem érzik úgy, hogy szabadon szólhatnak – áll a Financial Times írásában.
A Financial Times internetes oldala olvasói rovatában egy újságíró a Charlie Hebdo „felelőtlen” és „ostoba” szerkesztőségi politikáját bírálja. Tony Barber, az Európa főosztály főszerkesztője szavai szerint „nem azt akarja sugallni, hogy a szólásszabadságot ne lehetne a vallás szatirikus ábrázolására alkalmazni”, de hevesen bírálja azokat a kiadványokat, amelyek feltételezik, hogy a muzulmánok provokálásával vihetik diadalra a szabadságot”. Az olvasók bírálatára a brit lap módosította a lap nyomtatott változatában megjelenő írást.
A Guardian című lapban Natalie Nuagrayrede, a Le Monde egykori szerkesztőségvezetője a Charlie Hebdo bátorságát dicsérte. „Egy olyan korszakban, amikor a dogmatizmus és az intolerancia minden fajtája eluralkodni látszik, számos érték – a pluralizmus, a sokféleség, a jog és a szabadság állama, az alapvető jogok gyakorlása – próbatétel előtt áll. És ha Franciaországban az élclap mellett számos támogató tüntetést szerveztek is, „a populista mozgalmak – közöttük Marine Le Pené – megpróbálnak tőkét kovácsolni a tragédiából, hogy az iszlámmal és a bevándoroltakkal szembeni ellenérzéseket táplálják”.
Ugyanebben a szellemben ír a The Daily Telegraph című brit lap is. Szerkesztőségi cikkében a merénylet következményeire hívja fel a figyelmet, megemlítve Michel Houellebecq francia író új könyvét, amelyben 2022-ben az országnak muzulmán elnöke lesz, aki bevezeti a saríát, a vallási alapú muszlim törvénykezést Franciaországban. „Egy ilyen paranoiát könnyen szíthatnak a párizsi gyilkosságok. Ennek ellen kell állni, ellenkező esetben valóban a terroristák győznek.”
Az amerikai The New York Times vezércikkében üdvözölte azt a „vad eltökéltséget”, amelyről a franciák hitelt tettek „szabadságjogaik védelmében” a vérengzés után. A lap ugyanakkor figyelmeztet: „ez nem az a pillanat, amikor az idegengyűlölet rémhírterjesztői megpróbálhatnák az összes muzulmánt beszennyezni terroristának minősítve őket”. A vezércikk egyszersmind indulatosan utasítja el Marine Le Pen szavait, és úgy véli, „szégyen”, hogy a szélsőjobboldali Nemzeti Front elnöke választási aprópénzre váltja a tragédiát. A The New York Times szerint azzal, hogy az iszlám fundamentalizmus kapcsán Le Pen „az álszentség tagadásáról” beszél, bevándorlás- és muzulmánellenes indulatokat szít. Márpedig a lap szerint „ez a merénylet a szabadság elleni támadás, bármit értsünk is ez alatt”.
A Público című spanyol napilap véleményrovatában Luis Mathias újságíró elítéli „a kritika és a szatíra szabadsága elleni brutális támadást”. „A francia hetilap mindig a köztársasági értékekkel összhangban lévő eszközöket alkalmazott. ( ) Ugyanúgy nevetségessé tette Mohamedet, mint Jézus Krisztust." A szerző szerint a szerdai merénylet következtében Franciaország legszörnyűbb kísérteteivel kényszerül szembenézni. „Kétségkívül nem ez volt a terroristák szándéka, de tettük első következménye, hogy porig alázza a bevándorlókat és a külföldieket”, ami a szélsőjobb újabb térnyeréséhez vezet.
A Cadena Ser spanyol rádió honlapján hangsúlyozza: „a karikatúrák, a viccek, Houllebecq könyve semmiről sem tehetnek”. „ a megoldás nem a szabadságjogok megcsonkítása, hanem a fanatizmus, az irracionális gyűlölet, a műveltségellenesség és a tudatlanság elleni küzdelem.”
Több európai lap bejelentette, hogy újból megjelenteti a Jyllands-Poste című dán magazin által 2005-ben leközölt, és a Charlie Hebdo által néhány hónappal később átvett Mohamed-karikatúrákat. A Berlingske című dán lap főszerkesztője szerint így kívánja bemutatni, milyen magazin volt a tragikus események célpontja. A Corriere della Sera című olasz lap, az amerikai Daily Beast és a Slate című hírportálok szintén karikatúrák közlése mellett döntöttek.
Az Estadao de Sao Paulo című brazil regionális napilap internetes oldalán megjelentette a Charlie Hebdo legutóbbi címlapjait. Számos latin-amerikai napilap – köztük az argentin La Nación és a kolumbiai El Tiempo is megemlékezett az áldozatokról.
A Gazeta Wyborcza című baloldali-liberális napilapnak nyilatkozó Bernard Guetta, a Le Monde volt varsói tudósítója egyenlőséget tett a párizsi vérengzés és a 2001. szeptember 11-ei amerikai terrortámadások között, de Aleksander Smolar, a varsói Batory Alapítvány elnöke ezt túlzásnak minősítette. Smolar a TOK FM rádiónak nyilatkozva rámutatott arra, hogy az Iszlám Állam elleni harcban való szerepvállalás miatt Franciaországban már hosszabb ideje tartottak a szerdaihoz hasonló merénylettől. A párizsi vérengzés miatt szerinte francia szélsőjobboldal megerősödése várható. Smolar arra is rámutatott, Lengyelországban nehezen elképzelhető a vallásos témákban oly élesen szatirikus lap működése, mint amilyen a Charlie Hebdo.
A Rzeczpospolita című jobbközép napilap kommentárja szerint a párizsi merénylők a szólásszabadság ellen intéztek támadást, amire csak egyféleképpen lehet reagálni, a szólásszabadság melletti kiállással.
A Gosc Niedzielny című katolikus hetilap ezzel szemben arra mutat rá, hogy a merénylők nem az egész muzulmán világot képviselik, a meggyilkolt karikaturisták pedig nem a szólásszabadság megszemélyesítői. A gyilkosok a vallásos fanatizmus nevében cselekedtek, a határozottan elítélendő szörnytettük áldozatai viszont egy olyan lapnál dolgoztak, amelynek gúnyrajzai „a Nyugat eszmei sivárságára” vallanak.
A wSieci konzervatív című lap kommentátora, Piotr Zaremba is rámutat arra, a meggyilkoltak nemcsak az iszlám, hanem a nyugati civilizáció értékeit is gúnyolták. Zaremba azonban – utalva a keresztény kegyelemtanra – az iszlám fundamentalisták által elkövetett borzalmas tettet „kegyetlen, a keresztények számára teljesen elfogadhatatlan bosszúnak” minősíti. A szerző azt is megjegyzi, a jelenleg a Közel-Keleten lemészárolt keresztények sokkal többen vannak, mint a párizsi vérengzés áldozatai, a velük vállalt szolidaritás pedig csekély.