Felkészült volt a pilóta, esély sem volt bejutni a fülkébe

Videót tett közzé az Airbus a fülkeajtó működéséről.

2015. 03. 26. 16:15
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Francia ügyészségi jelentések szerint a kedd reggeli Germanwings-katasztrófa oka az lehetett, hogy a pilótafülkében rövid időre egyedül maradt másodpilóta nem engedte vissza a mosdóra távozó kapitányt a vezérlőbe. Fontos kérdés lehet ezek után, hogyan történhet meg, hogy egy gép főpilótája nem tud hozzáférni a székéhez? A válasz egyszerű: a 2001. szeptember 11-ei terrortámadás után újraszabályozták a pilótafülkék zárhatóságát.

1997. december 19-én több mint százan haltak meg egy Indonéziából Szingapúrba tartó gépen. A pilóta, akinek több, munkával kapcsolatos problémája volt, a mostani esethez hasonlóan a mélybe vezette a Boeing 737-est.

 

1999. október 31-én 231-en haltak meg az Egypt Air Boeing 767-esén, mivel 30 perccel a New York-i felszállás után elkezdett rohamosan süllyedni, majd lezuhant. Úgy tűnt, hogy az első tiszt a mélybe kormányozta a gépet, azonban minderre nem volt döntő bizonyíték.

 

2013 november 29-én Namíbiában zuhant le egy Mozambikból Angolába közlekedő gép, 33 ember halálát okozva. A kapitány szándékosan zuhant le, miután az első tiszt elhagyta a pilótafülkét. (BBC)

A technikai részletekről az Independent brit lap online kiadása számol be, ecsetelve a megtalált fekete dobozon lévő hangfelvétel kivehető elemeit.

„A pilóta kívülről kopog a pilótafülke ajtaján, amire nem érkezik válasz. A dörömbölés ekkor hangosabbra vált, de erre sem. A kiszorult repülős ekkor a felvételek alapján megpróbálja társára törni az ajtót, de nem jár sikerrel”, idézi a lap a felvételelemző szakértő nem megerősített jelentését. Másik oldalról francia repülésügyi szakértők azt húzzák alá, az egyenletes süllyedés egyértelműen annak a pilótának a tudatos választása volt, amelyik bennmaradt a fülkében. Arra, hogy a gépet süllyesztő pilóta hirtelen lett rosszul, semmi nem mutat, a gép pályája is alátámasztja a szándékos vezetést.

Az Airbus két nappal a baleset után, hogy a közvélemény jobban értse, hogyan működik egy ilyen fülkeajtó, annak működéséről közzétett egy tavaly áprilisi videót:

A felvételen azt látjuk, hogy a fülkébe bejutás lehetővé tétele alapvetően belülről lehetséges, kívülről csakis úgy, ha a személyzet valamely tagja a belső telefonhálózat segítségével kinyittatja a fülke ajtaját. 1 perc 30 másodpercnél kezdődik a normál eljárás, 2 perc 45-nél a behatolás megtagadásának esete, 4 perc 5 másodpercnél pedig azt látjuk, hogy mit kell tenni, ha a benti pilóta vagy pilóták cselekvésképtelenek: egy kódot kell beütni, ami 30 másodperccel később lehetővé teszi a bejutást. Viszont – és ez nagyon fontos – a pilóta, ha mégis magánál van, a kóddal való bejutást is blokkolhatja belülről 20 percre, ez is a rendszer egy biztonsági eleme.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.