Francia ügyészségi jelentések szerint a kedd reggeli Germanwings-katasztrófa oka az lehetett, hogy a pilótafülkében rövid időre egyedül maradt másodpilóta nem engedte vissza a mosdóra távozó kapitányt a vezérlőbe. Fontos kérdés lehet ezek után, hogyan történhet meg, hogy egy gép főpilótája nem tud hozzáférni a székéhez? A válasz egyszerű: a 2001. szeptember 11-ei terrortámadás után újraszabályozták a pilótafülkék zárhatóságát.
1997. december 19-én több mint százan haltak meg egy Indonéziából Szingapúrba tartó gépen. A pilóta, akinek több, munkával kapcsolatos problémája volt, a mostani esethez hasonlóan a mélybe vezette a Boeing 737-est.
1999. október 31-én 231-en haltak meg az Egypt Air Boeing 767-esén, mivel 30 perccel a New York-i felszállás után elkezdett rohamosan süllyedni, majd lezuhant. Úgy tűnt, hogy az első tiszt a mélybe kormányozta a gépet, azonban minderre nem volt döntő bizonyíték.
2013 november 29-én Namíbiában zuhant le egy Mozambikból Angolába közlekedő gép, 33 ember halálát okozva. A kapitány szándékosan zuhant le, miután az első tiszt elhagyta a pilótafülkét. (BBC)
A technikai részletekről az Independent brit lap online kiadása számol be, ecsetelve a megtalált fekete dobozon lévő hangfelvétel kivehető elemeit.
„A pilóta kívülről kopog a pilótafülke ajtaján, amire nem érkezik válasz. A dörömbölés ekkor hangosabbra vált, de erre sem. A kiszorult repülős ekkor a felvételek alapján megpróbálja társára törni az ajtót, de nem jár sikerrel”, idézi a lap a felvételelemző szakértő nem megerősített jelentését. Másik oldalról francia repülésügyi szakértők azt húzzák alá, az egyenletes süllyedés egyértelműen annak a pilótának a tudatos választása volt, amelyik bennmaradt a fülkében. Arra, hogy a gépet süllyesztő pilóta hirtelen lett rosszul, semmi nem mutat, a gép pályája is alátámasztja a szándékos vezetést.
Az Airbus két nappal a baleset után, hogy a közvélemény jobban értse, hogyan működik egy ilyen fülkeajtó, annak működéséről közzétett egy tavaly áprilisi videót:
A felvételen azt látjuk, hogy a fülkébe bejutás lehetővé tétele alapvetően belülről lehetséges, kívülről csakis úgy, ha a személyzet valamely tagja a belső telefonhálózat segítségével kinyittatja a fülke ajtaját. 1 perc 30 másodpercnél kezdődik a normál eljárás, 2 perc 45-nél a behatolás megtagadásának esete, 4 perc 5 másodpercnél pedig azt látjuk, hogy mit kell tenni, ha a benti pilóta vagy pilóták cselekvésképtelenek: egy kódot kell beütni, ami 30 másodperccel később lehetővé teszi a bejutást. Viszont – és ez nagyon fontos – a pilóta, ha mégis magánál van, a kóddal való bejutást is blokkolhatja belülről 20 percre, ez is a rendszer egy biztonsági eleme.