Még kutatnak a második fekete doboz berendezése után

Megtalálták a gép repülési adatait rögzítő fekete doboz külső burkolatát – közölte szerdán Francois Hollande.

RZ
2015. 03. 25. 17:36
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

„A második fekete dobozt keresik, a burkolatot megtalálták, az emberek továbbra is a helyszínen vannak és keresik tovább” – fogalmazott az államfő. Hollande, aki Angela Merkel német kancellárral és Mariano Rajoy spanyol miniszterelnökkel tett látogatást a helyszínen, ígéretet tett arra, hogy „a katasztrófa körülményeire fény fog derülni”.

Közben Rémy Jouty, a légi baleseteket vizsgáló francia hivatal (BEA) vezetője arról beszélt, hogy a nyomozóknak értékelhető adatokat sikerült kinyerni a francia Alpokban történt légikatasztrófa helyszínén megtalált első fekete dobozból, de a tragédia okaira egyelőre nem tudnak magyarázattal szolgálni.

„Sikerült kiértékelhető adatokat kinyernünk a CVR-ből (Cockpit Voice Recorder)”, amely a pilótafülkében elhangzott hangokat és beszélgetéseket rögzítette – mondta a BEA igazgatója. A nyomozók ugyanakkor egyelőre a legkevesebb magyarázattal sem szolgálhatnak a 150 áldozattal járó baleset okairól – tette hozzá.

A hatóság azt is közölte, hogy nyomozása jelenlegi állása szerint a gép nem robbant fel a becsapódás előtt, és a jelek ellentmondanak annak a feltételezésnek is, miszerint a repülőgép kabinnyomás-csökkenés miatt zuhant le. A BEA szerint néhány napon belül tudnak majd beszámolni arról, hogy milyen következtetéseket lehet levonni az adatrögzítőn tárolt kommunikációból.

Korábban a The New York Times amerikai napilap egy név nélküli tisztviselőtől úgy értesült, hogy a Germanwings légitársaság Airbus A320-as utasszállítójának adatrögzítőjéből kiesett a memóriakártya és nem találják. A kanadai CBC News hírcsatorna azt írta Twitter-üzenetében, hogy az adatrögzítő berendezés súlyosan megsérült.

A The New York Times szerint a korábban már megtalált másik fekete dobozból, a pilótafülkében elhelyezett hangrögzítőből még nem tudtak a francia nyomozók semmilyen információt kinyerni, de még nem adták fel a reményt, hogy sikerrel járnak.

A Germanwings legfrissebb adatai szerint többek között 72 német és 35 spanyol állampolgár volt a kedden Dél-Franciaországban az Alpokba csapódott Airbus A320-as fedélzetén. Thomas Winkelmann vezérigazgató Kölnben szerdán azt mondta, további két-két ausztrál, argentin, iráni, venezuelai és amerikai, valamint egy-egy angol, holland, kolumbiai, mexikói, japán, dán, belga és izraeli utasa is volt a 9525-ös járatnak.

Winkelmann szerint egyes utasok állampolgárságát még mindig nem sikerült megállapítani, és nehezíti a pontos adatok közlését, hogy a fedélzeten többen kettős állampolgársággal rendelkeztek.

A légitársaság csütörtökön három repülőgépet indít a dél-franciaországi térségbe: ezek a hozzátartozókat szállítják az Alpokba. Két gép Düsseldorfból, egy pedig Barcelonában indul majd.

Carsten Spohr, a Lufthansa vezérigazgatója egy Facebookon közzétett videoüzenetben azt mondta, a biztonságért mindennap meg kell küzdeni a légiiparban, és a baleset után is ezt fogják tenni, az áldozatok hozzátartozóinak pedig minden lehetséges úton segítenek.

A spanyol kormány 51 spanyol áldozatról tud – jelentette honlapján az Europapress spanyol hírügynökség szerdán. Néhány órával korábban, a kormány által létrehozott válságstáb ülése után még 49 áldozatról számolt be Francisco Martínez államtitkár, aki valószínűsítette már akkor is, hogy ez a szám még változhat. Azóta az utaslistán két újabb spanyolt azonosítottak – írta közleményében a kormány.

A listán szereplő nevek ellenőrzése, az utasok azonosítása párhuzamosan zajlik Spanyolországban és Németországban is, az információkat pedig egymással is egyeztetik – mondta az államtitkár, mintegy magyarázatként arra, hogy miért változik már sokadszorra az a szám, amelyet az áldozatokkal kapcsolatban közölnek. Hozzátette: már minden utas hozzátartozójával sikerült kapcsolatba lépni, ez is segíti az azonosítást és az adatok véglegesítését.

Francisco Martínez beszámolt arról, hogy DNS-mintát vesznek az áldozatok személyes tárgyairól, amelyeket a rokonoktól kértek. A családtagok DNS-mintáival együtt ezek az adatok egy központi regiszterbe kerülnek, amely a lehető legteljesebb tartalmazza egy-egy személy antropometriai jellemzőit.

Mire a holttesteket sikerül lehozni a baleset helyszínéről, kész lesz az adatbázis, hogy minél gyorsabb legyen az azonosítás – mondta, kitérve arra is, hogy a spanyol és katalán rendőrség közösen egy hatfős szakértői csoportot küldött a helyszínre; ezek a halottkémek végzik majd el a holttestek vizsgálatát.

Spanyolország felajánlotta a francia hatóságoknak, hogy kutató-, mentőcsapatot küld a helyszínre, hogy segítségükkel gyorsabban haladjon a munka. A spanyolok a baleset körülményeinek vizsgálatában is közreműködnek, már több spanyol légi baleseti szakértő utazott a franciaországi Seyne-les-Alpes településnél kialakított mentőközpontba.

A Barcelona–Düsseldorf-útvonalon közlekedő Germanwings-járat Airbus A320-as típusú gépe fedélzetén 150 ember – 144 utas és 6 tagú személyzet – tartózkodott, amikor a repülő kedd délelőtt hegyoldalnak csapódott Franciaország déli részén, az Alpokban. A szerencsétlenségnek valószínűleg nincs túlélője.

 

Bár a német Lufthansa tulajdonában lévő Germanwings diszkont légitársaságnak a keddi dél-franciaországi katasztrófa előtt nem volt balesete, a cég gépein korábban több alkalommal okozott gondot a pilótafülkében terjengő ismeretlen eredetű, émelyítő szag.

A dpa német hírügynökség szerdai összeállítása szerint ez a gond jelentkezett 2010 decemberében is, amikor egy Bécsből a köln-bonni repülőtérre tartó Airbus A319-es Germanwings-gép – a kedden szerencsétlenül járt A320-as kisebb változata – pilótái a leszállás közben kis híján elájultak a kellemetlen szag miatt. Mindkettejüknek oxigénmaszkot kellett felvenniük, hogy le tudják tenni a gépet, a kapitány pedig a légi balesetek kivizsgálásáért felelős német hivatal (BFU) jelentése szerint azt mondta, teljesítőképességének határán volt az incidens során.

Az émelyítő szag forrását és terjengésének okát a BFU vizsgálata során nem sikerült kideríteni, de a hivatal jelentése szerint nem zárható ki teljességgel, hogy elektromos vagy elektronikus fedélzeti műszerek hibája idézhette elő. 2013 decemberében is hasonló incidens történt, akkor a köln-bonni repülőtérre való landolásnál a pilóták a kellemetlen szag miatt felvették oxigénmaszkjaikat, de végül biztonságban letették a repülőt.

2008-ban a Germanwings egy másik A319-ese röviddel a felszállás után kényszerült visszafordulni a dublini repülőtérre, miután a kapitány rosszul lett. Egyes jelentések szerint több utas is elvesztette eszméletét a gépen a nyomáscsökkenés miatt. 2014-ben émelyítő szag miatt a cég egy pilótája úgy döntött, nem száll fel a szardíniai Cagliari repülőteréről, a köln-bonni repülőtérre tartó utasokat végül egy másik repülőgép szállította el.

Mindazonáltal a BFU adatai szerint nem kifejezetten ritka, hogy furcsa és ismeretlen szagok terjengjenek egy gépen, és ez sok esetben vezetett már a repülés megszakításához. A hivatal több száz hasonló esetet vizsgált már, és arra a következtetésre jutott, hogy azok nem jelentenek lényeges veszélyt a légi közlekedés biztonságára nézve, bár „egyes pilótáknak rontják a teljesítőképességét”.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.