„A második fekete dobozt keresik, a burkolatot megtalálták, az emberek továbbra is a helyszínen vannak és keresik tovább” – fogalmazott az államfő. Hollande, aki Angela Merkel német kancellárral és Mariano Rajoy spanyol miniszterelnökkel tett látogatást a helyszínen, ígéretet tett arra, hogy „a katasztrófa körülményeire fény fog derülni”.
Közben Rémy Jouty, a légi baleseteket vizsgáló francia hivatal (BEA) vezetője arról beszélt, hogy a nyomozóknak értékelhető adatokat sikerült kinyerni a francia Alpokban történt légikatasztrófa helyszínén megtalált első fekete dobozból, de a tragédia okaira egyelőre nem tudnak magyarázattal szolgálni.
„Sikerült kiértékelhető adatokat kinyernünk a CVR-ből (Cockpit Voice Recorder)”, amely a pilótafülkében elhangzott hangokat és beszélgetéseket rögzítette – mondta a BEA igazgatója. A nyomozók ugyanakkor egyelőre a legkevesebb magyarázattal sem szolgálhatnak a 150 áldozattal járó baleset okairól – tette hozzá.
A hatóság azt is közölte, hogy nyomozása jelenlegi állása szerint a gép nem robbant fel a becsapódás előtt, és a jelek ellentmondanak annak a feltételezésnek is, miszerint a repülőgép kabinnyomás-csökkenés miatt zuhant le. A BEA szerint néhány napon belül tudnak majd beszámolni arról, hogy milyen következtetéseket lehet levonni az adatrögzítőn tárolt kommunikációból.
Korábban a The New York Times amerikai napilap egy név nélküli tisztviselőtől úgy értesült, hogy a Germanwings légitársaság Airbus A320-as utasszállítójának adatrögzítőjéből kiesett a memóriakártya és nem találják. A kanadai CBC News hírcsatorna azt írta Twitter-üzenetében, hogy az adatrögzítő berendezés súlyosan megsérült.
A The New York Times szerint a korábban már megtalált másik fekete dobozból, a pilótafülkében elhelyezett hangrögzítőből még nem tudtak a francia nyomozók semmilyen információt kinyerni, de még nem adták fel a reményt, hogy sikerrel járnak.
A Germanwings legfrissebb adatai szerint többek között 72 német és 35 spanyol állampolgár volt a kedden Dél-Franciaországban az Alpokba csapódott Airbus A320-as fedélzetén. Thomas Winkelmann vezérigazgató Kölnben szerdán azt mondta, további két-két ausztrál, argentin, iráni, venezuelai és amerikai, valamint egy-egy angol, holland, kolumbiai, mexikói, japán, dán, belga és izraeli utasa is volt a 9525-ös járatnak.
Winkelmann szerint egyes utasok állampolgárságát még mindig nem sikerült megállapítani, és nehezíti a pontos adatok közlését, hogy a fedélzeten többen kettős állampolgársággal rendelkeztek.
A légitársaság csütörtökön három repülőgépet indít a dél-franciaországi térségbe: ezek a hozzátartozókat szállítják az Alpokba. Két gép Düsseldorfból, egy pedig Barcelonában indul majd.
Carsten Spohr, a Lufthansa vezérigazgatója egy Facebookon közzétett videoüzenetben azt mondta, a biztonságért mindennap meg kell küzdeni a légiiparban, és a baleset után is ezt fogják tenni, az áldozatok hozzátartozóinak pedig minden lehetséges úton segítenek.
A spanyol kormány 51 spanyol áldozatról tud – jelentette honlapján az Europapress spanyol hírügynökség szerdán. Néhány órával korábban, a kormány által létrehozott válságstáb ülése után még 49 áldozatról számolt be Francisco Martínez államtitkár, aki valószínűsítette már akkor is, hogy ez a szám még változhat. Azóta az utaslistán két újabb spanyolt azonosítottak – írta közleményében a kormány.
A listán szereplő nevek ellenőrzése, az utasok azonosítása párhuzamosan zajlik Spanyolországban és Németországban is, az információkat pedig egymással is egyeztetik – mondta az államtitkár, mintegy magyarázatként arra, hogy miért változik már sokadszorra az a szám, amelyet az áldozatokkal kapcsolatban közölnek. Hozzátette: már minden utas hozzátartozójával sikerült kapcsolatba lépni, ez is segíti az azonosítást és az adatok véglegesítését.
Francisco Martínez beszámolt arról, hogy DNS-mintát vesznek az áldozatok személyes tárgyairól, amelyeket a rokonoktól kértek. A családtagok DNS-mintáival együtt ezek az adatok egy központi regiszterbe kerülnek, amely a lehető legteljesebb tartalmazza egy-egy személy antropometriai jellemzőit.
Mire a holttesteket sikerül lehozni a baleset helyszínéről, kész lesz az adatbázis, hogy minél gyorsabb legyen az azonosítás – mondta, kitérve arra is, hogy a spanyol és katalán rendőrség közösen egy hatfős szakértői csoportot küldött a helyszínre; ezek a halottkémek végzik majd el a holttestek vizsgálatát.
Spanyolország felajánlotta a francia hatóságoknak, hogy kutató-, mentőcsapatot küld a helyszínre, hogy segítségükkel gyorsabban haladjon a munka. A spanyolok a baleset körülményeinek vizsgálatában is közreműködnek, már több spanyol légi baleseti szakértő utazott a franciaországi Seyne-les-Alpes településnél kialakított mentőközpontba.
A Barcelona–Düsseldorf-útvonalon közlekedő Germanwings-járat Airbus A320-as típusú gépe fedélzetén 150 ember – 144 utas és 6 tagú személyzet – tartózkodott, amikor a repülő kedd délelőtt hegyoldalnak csapódott Franciaország déli részén, az Alpokban. A szerencsétlenségnek valószínűleg nincs túlélője.
Bár a német Lufthansa tulajdonában lévő Germanwings diszkont légitársaságnak a keddi dél-franciaországi katasztrófa előtt nem volt balesete, a cég gépein korábban több alkalommal okozott gondot a pilótafülkében terjengő ismeretlen eredetű, émelyítő szag.
A dpa német hírügynökség szerdai összeállítása szerint ez a gond jelentkezett 2010 decemberében is, amikor egy Bécsből a köln-bonni repülőtérre tartó Airbus A319-es Germanwings-gép – a kedden szerencsétlenül járt A320-as kisebb változata – pilótái a leszállás közben kis híján elájultak a kellemetlen szag miatt. Mindkettejüknek oxigénmaszkot kellett felvenniük, hogy le tudják tenni a gépet, a kapitány pedig a légi balesetek kivizsgálásáért felelős német hivatal (BFU) jelentése szerint azt mondta, teljesítőképességének határán volt az incidens során.
Az émelyítő szag forrását és terjengésének okát a BFU vizsgálata során nem sikerült kideríteni, de a hivatal jelentése szerint nem zárható ki teljességgel, hogy elektromos vagy elektronikus fedélzeti műszerek hibája idézhette elő. 2013 decemberében is hasonló incidens történt, akkor a köln-bonni repülőtérre való landolásnál a pilóták a kellemetlen szag miatt felvették oxigénmaszkjaikat, de végül biztonságban letették a repülőt.
2008-ban a Germanwings egy másik A319-ese röviddel a felszállás után kényszerült visszafordulni a dublini repülőtérre, miután a kapitány rosszul lett. Egyes jelentések szerint több utas is elvesztette eszméletét a gépen a nyomáscsökkenés miatt. 2014-ben émelyítő szag miatt a cég egy pilótája úgy döntött, nem száll fel a szardíniai Cagliari repülőteréről, a köln-bonni repülőtérre tartó utasokat végül egy másik repülőgép szállította el.
Mindazonáltal a BFU adatai szerint nem kifejezetten ritka, hogy furcsa és ismeretlen szagok terjengjenek egy gépen, és ez sok esetben vezetett már a repülés megszakításához. A hivatal több száz hasonló esetet vizsgált már, és arra a következtetésre jutott, hogy azok nem jelentenek lényeges veszélyt a légi közlekedés biztonságára nézve, bár „egyes pilótáknak rontják a teljesítőképességét”.