A miniszter elmondta: a fekete dobozt néhány órával a baleset után, a gép roncsaitól mintegy 10 kilométerre találták meg. Tartalmát azonnal vizsgálni kezdik, hogy előmozdítsák a katasztrófa okait kutató nyomozást – tette hozzá. A baleset körülményeiről itt olvashat bővebben.
Cazeneuve azt is közölte, hogy a Germanwings német diszkont légitársaság Barcelonából Düsseldorfba tartó gépének becsapódási helyszínét biztosítják, és meg fogják oldani, hogy a kutatási és mentési akcióban részt vevők könnyebben eljuthassanak a roncsokhoz, amelyek egy külvilágtól elzárt hegyvidéki területen szétszóródva fekszenek. A belügyminiszter azt mondta, hogy 300 csendőrt, ugyanennyi tűzoltót, valamint tíz helikoptert és egy katonai gépet küldtek a katasztrófa térségébe.
Frank-Walter Steinmeier német külügyér a helyszínen tárgyalt a francia hatóságok képviselőivel és megtekintette a külvilágtól elzárt hegyvidéki területet, ahol szétszóródva fekszenek a lezuhant utasszállító roncsai. A miniszter azt mondta: a térség „borzalmas képet mutat”, az áldozatok hozzátartozóinak gyásza pedig „mérhetetlen”. A francia hatóságok munkája „példamutató”, amiért a német kormány köszönettel tartozik nekik – tette hozzá. Steinmeier mellett a német közlekedési miniszter, Alexander Dobrindt is a katasztrófa térségébe utazott kedden.
A francia elnöki hivatal közölte, hogy szerdán a baleset helyszínére látogat Francois Hollande francia államfő, Angela Merkel német kancellár és Mariano Rajoy spanyol kormányfő.
Manuel Valls francia miniszterelnök elmondta, hogy egy helikopter már le tudott szállni a baleset helyszínén, és a legénység megállapította, hogy a lezuhant repülőgépnek nincsenek túlélői. Egyelőre semmilyen feltételezés nem zárható ki a balesettel kapcsolatban – tette hozzá.
Egy helyi lakos a La Provence című lapnak azt mondta, hogy látta a roncsokat, és nincs kétsége afelől, hogy a gép egy sziklafalnak csapódott. Christophe Castaner, a régió nemzetgyűlési képviselője – aki helikopterről megtekintette a baleset helyszínét – azt írta a Twitteren, hogy a gép teljesen szétroncsolódott. A helyszínen „nincs más, csak törmelék és holttestek” – írta.
Bruce Robin marseille-i ügyész szintén arról számolt be, hogy „a gép szó szerint darabjaira hullott, a holttestek összeroncsolódott állapotban vannak, a szárny és a géptörzs egyetlen darabja sem maradt egyben”.
A becsapódás helyszínén tartózkodó rendőrök azt mondták, senki sem élte túl a balesetet, és a holttestek elszállítása napokba telhet a helyszín nehéz megközelíthetősége, a hó, a rossz időjárás és a közelgő viharok miatt. A kutatócsoportok a romló időjárási körülmények ellenére az éjszakát a hegyekben töltik, de a holttestek elszállítása várhatóan csak szerdán kezdődhet meg – mondta David Galtier helyi rendőrfőnök. A repülő Alpes-de-Haute-Provence megyében, Barcelonnette és Dignes-les-Bains helységek között, Prads-Haute-Bléone falu mellett zuhant le, Nizzától száz kilométerre északra. A gépen 144 utas és 6 fős legénység utazott.
A Germanwings 2002-es indulása óta nem szenvedett halálos balesetet. A cég anyavállalatát, a német Lufthansát legutóbb 1993-ban érte utasok halálát követelő katasztrófa, amikor Varsóban egy szintén Airbus A320-as típusú gép túlfutott a leszállópályán egy utas és a személyzet egy tagjának halálát okozva.
A most szerencsétlenül járt gép kifejezetten idősnek számított, 1991-ben állt szolgálatba, és azóta mintegy 58 300 órát repült. Ugyanakkor a légitársaság szerint korábban nem volt baj vele. A pilóta is tapasztaltnak számított, tíz éve dolgozott a légitársaságnál.
Az Airbus A320-as a világ legtöbbet használt utasszállítójának számít, jelenleg mintegy 3600 ilyen típusú gép van szolgálatban. A típus kifejezetten biztonságosnak számít, átlagosan egymillió felszállásra 0,14 halálos baleset jut; azaz több mint hétmillió repülésenként éri katasztrófa a gépet.
Az Airbus közölte, hogy szakértői csoportot küldött a katasztrófa helyszínére, amely a francia hatóságokat fogja segíteni a vizsgálat során.
A lezuhant géppel hétfőn technikai gondok adódtak, az Airbus A320-as órákig vesztegelt a düsseldorfi repülőtéren – írta a Spiegel Online hírportál, amelynek értesülését megerősítette a Germanwings anyavállalata, a Lufthansa.
A Spiegel Online beszámolója szerint a Germanwings repülőjén a Nose Landing Door nevű elem hibásodott meg. Ez egy billenő fedél a gép törzsének elején, az orrfutóműnek helyet adó üreget fedi, akkor nyitják ki vagy zárják be, amikor a kereket kiengedik vagy behúzzák. A gép a meghibásodás miatt hétfőn órákig az úgynevezett AOG-státusban (Aircraft on Ground – repülőgép a földön) vesztegelt – írta a Spiegel Online.
A hírportál szerint az Airbus A320-as lezuhanása után megtagadta a munkát a Germanwings és a Lufthansa több Düsseldorfból indítani tervezett járatának személyzete, így törölni kellett egy madridi, egy londoni és egy stockholmi járatot.
A Lufthansa egy szóvivője megerősítette, hogy hétfőn meghibásodást észleltek a kedden lezuhant gép orrfutóművét fedő szerkezeten, de hangsúlyozta, hogy a meghibásodást elhárították és a gép már hétfő délelőtt 10 óra óta a szokásos rend szerint közlekedett. Kiemelte, hogy a munkát megtagadó alkalmazottak személyes okokra hivatkoztak, és senki nem mondta közülük, hogy azért nem akar repülni, mert úgy érzi, valami nincs rendben a gépével.
Német hírportálok beszámolói szerint a Germanwings számos további járatát is törölték a katasztrófa után. Nem indult el egyebek között a Berlinből Londonba, Düsseldorfba, Koppenhágába és Stuttgartba közlekedő járat, a Lipcse-Halle repülőtéren pedig a stuttgarti és a köln-bonni járatot törölték. A Germanwings nem tájékoztatott a járattörlések okáról.
Két német operaénekes, Oleg Bryjak és Maria Radner is a légikatasztrófa áldozatai között van – közölte Oleg Bryjak társulata, a Deutsche Oper am Rhein, valamint a barcelonai Gran Teatre del Liceu, ahol mindketten éppen vendégszerepeltek.
Az énekesek Wagner Siegfried című operájában énekeltek a barcelonai operaházban, és a vendégszereplés után a Germanwings Barcelonából Düsseldorfba tartó járatával akartak hazatérni.