Csiszolt kőkorszaki földműveseknek látszanak a korábban leginkább rettegett al-Kaida tagjai az Iszlám Államhoz (IÁ) képest. A toborzási módszereiket tekintve ez a megállapítás mindenképp indokolt, az IÁ ugyanis olyan stratégiákat alkalmaz új harcosok, akár nők toborzásához, amikről az egykor Oszama bin Laden vezette terrorcsoport talán nem is tudta, hogy létezik.
Az Iszlám Állam nem egyszerűen a közösségi oldalakat, így a Facebookot vagy a Twittert és a YouTube videomegosztót használja közvetlen módon, hanem konkrét marketingstratégiát épített a főleg fiatal mozlimok, a nők, illetve a kiszolgáltatottak beszervezésére. Az IÁ stratégiájáról írt összefoglalót nemrég a kifejezetten a témát kutató Robyn Torok. Az ausztrál Edith Cowan, a University szakértője szerint több módszerrel cserkészik be a leendő „áldozatokat\". Van, amikor például a hirdetésekben látott szövegekkel próbálják meg bombázni a delikvenseket. Mivel a közvetlen utalásokat, szóhasználatot a terrorizmusra manapság könnyű kiszúrni, ezért olyan szavakat használnak, amelyeket marketinges cégek szoktak mondjuk a termékeik eladásához. Egy-egy, sok esetben maga is „külsős\" toborzó számos hamis profilt használ felváltva, hogy még jobban csökkentse a lebukás esélyét. Az amerikai Virginiában a minap ítéltek ilyen tevékenységért tizenöt év letöltendő börtönre egy 17 éves fiatalt, aki a Twitteren cserkészte be, majd juttatta el Szíriába a fiatalokat. Ali Shukri Amin a Syracuse szót Szíria megnevezésére, míg a dzsihád kifejezés helyett a kosárlabdát használta.
A leginkább a társadalmilag elszigetelt, magányos és aktivitásuk alapján az IÁ „szellemiségére\" fogékonyakat próbálják megkörnyékezni – írta tanulmányában Torok. Mint a szakértő megjegyzi, az ilyen személyeknek akár több szélsőséges, netán toborzó ismerőse is lehet. Külön érdekes a nők szerepe is, ugyanis a londoni King\'s College tanulmánya szerint nemcsak feleségnek, netán szexuális tárgynak használják őket, hanem a toborzáshoz is. A közösségi oldalakon ők is próbálnak még több újoncot keresni Nyugaton.