Amikor az Iszlám Állam felbukkant, érthetően fegyvert fogott az iraki és szíriai kormányerők ellen, hiszen saját kalifátusát már létező államok területén képzelte el, amihez elkerülhetetlenül hatalomváltásra volt szüksége. Aztán a szervezet szembefordult az ellenségeit támogató erőkkel és a korábban őt etető kézzel, célkeresztjébe a Nyugat is belekerült, aminek néhány nagy port kavaró lefejezéssel, majd sokkoló külföldi terrormerényletekkel adott hangot. Ezzel párhuzamosan előbb az elfoglalt területeken élő vallási kisebbségeknek, majd lényegében véve felekezetre tekintet nélkül az összes iszlám vallású államnak is „hadat üzent”, és lassan az egész világgal szembe került. Úgy tűnik, hogy a terrorszervezet senkit nem kímél, aki sérti szigorú vallási elképzeléseit. Ez alól pedig a muzulmánok – mindenek- előtt a síiták – sem kivételek, sőt, mintha jelenleg ők lennének a legfőbb célpontok.
Az alapvető, és ősrégi ellentétet alapvetően a síita–szunnita szembenállás okozza, amelynek gyökerei mélyre nyúlnak. Miután Mohamed próféta nem nevezte meg egyértelműen utódját, 632-ben bekövetkező halálakor két táborra szakadtak a muzulmánok. A szunniták a próféta elkötelezett és régi hívét, apósát, Abu Bakrt választották kalifának, míg a síiták szerint Mohamed veje és unokatestvére, azaz Fatima lányának férje, Ali volt a jogos utód. Ali végül csak negyedik lehetett a kalifák sorában – tehát az előtte uralkodó kalifákat a síiták egy része nem ismeri el –, azonban miután őt és fiait is megölték, a két tábor közötti szakadás véglegessé vált. Ez a régi időre visszanyúló, politikai természetű vita abban is megnyilvánul, hogy a síiták szerint a vezetés nem a hívők választásán, hanem a származáson, tehát Ali vérvonalán alapul. Ennek vallási következménye, hogy számukra kitüntetett az ajatollah, aki a próféta földi megjelenítője, szent ember, nem véletlen, hogy Mekkán kívül a szentnek tartott imámok sírjához is elzarándokolnak. További vallásértelmezési különbség közöttük, hogy a Korán mellett mely szövegeket tartanak hitük forrásának, illetve a síiták például napi öt helyett csak háromszor imádkoznak. Bár ezek a különbségek például a keresztény reformáció fényében nem tűnnek jelentősnek, a szembenállás olyan nagy, hogy egymást gyakran nem is tartják muzulmánnak. Arányaiban egyébként a szunniták elsöprő többséget alkotnak, és az iszlám vallásúak 85-90 százalékát adják, síiták nagyobb számban Iránban, Irakban és Libanonban élnek.