Az egyik legnagyobb londoni pénzügyi-gazdasági elemzőház, a Capital Economics közgazdászai hétfőn ismertetett tanulmányukban megállapították: több olyan csatorna is létezik, amelyen át egy ilyen fejlemény kedvezőtlen hatásai beszivároghatnak a közép-európai EU-gazdaságokba.
A legfőbb és legnyilvánvalóbb csatorna e gazdaságok feldolgozóipari beszállítóhálózata. Közép-Európa gyáripari termékeinek exportja a régió egyes gazdaságaiban, köztük Magyarországon, Szlovákiában és Csehországban ugyanis eléri, illetve meghaladja a hazai össztermék (GDP) 70 százalékát. E termékcsoport exportja zömmel más schengeni országokba – mindenekelőtt Németországba – irányul, és az ilyen jellegű exporttermékekhez szükséges alapanyagimport nagy része is a schengeni térségből érkezik.
A ház elemzői szerint a határellenőrzések visszaállítása elsősorban azokat a közép-európai EU-gazdaságokat érintené, amelyek jelentős részben közúton exportálják feldolgozóipari termékeiket, mivel az ellenőrzések költséges és kiszámíthatatlan szállítási késedelmeket okozhatnak.
Ennek alapján a schengeni rendszer eróziója a legfájdalmasabban Csehországot és Lengyelországot érintené. A Capital Economics kimutatása szerint e két gazdaság gyáripari exportján belül csaknem 60 százalék a közúti fuvarozás részaránya.
Ezen mércén Magyarország nem sokkal jár a lengyel és a cseh gazdaság mögött, 40 százalékot meghaladó közúti részesedéssel a teljes feldolgozóipari exporton belül, bár a magyar gyáripari kivitelben nagyobb a vasút szerepe – hangsúlyozzák az elemzők.
A ház szerint a második csatorna a turizmus. Az idegenforgalom a térség GDP-értékének 2-4 százalékát adja, de Horvátországban ez az arány eléri a 11 százalékot.
Ezen a tényezőn belül a legfontosabb a Németországból, Olaszországból és Ausztriából érkezők aránya, mivel ők utaznak a közép-európai térségbe a legnagyobb valószínűséggel közúton. Ezen a mércén is Horvátország a legérzékenyebb, mivel az odalátogató német, olasz és osztrák turisták a teljes beutazóforgalom több mint 30 százalékát adják. Magyarországon és Csehországban 10-15 százalék, a térség többi idegenforgalmi célországában 10 százalék alatti az arányuk – áll a Capital Economics hétfői elemzésében.
Szóljon hozzá!
Jelenleg csak a hozzászólások egy kis részét látja. Hozzászóláshoz és a további kommentek megtekintéséhez lépjen be, vagy regisztráljon!