Az Iszlám Állam lőtte le az orosz utasszállítót?

„Szinte kizárt, hogy ők voltak” – ezt Tálas Péter biztonságpolitikai szakértő mondta a Hír TV-nek.

MNO
2015. 10. 31. 16:17
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Egy Egyiptomból Oroszországba tartó orosz polgári repülőgép zuhant le a Sínai-félszigeten szombaton. Az egyiptomi kormány közleménye szerint 214 orosz és három ukrán utas tartózkodott a gépen, senki sem élte túl a katasztrófát. Egyiptomi biztonsági források a nap folyamán annak a véleményüknek adtak hangot, hogy műszaki probléma okozhatta a légi szerencsétlenséget. Az AFP francia hírügynökség által megkérdezett több katonai forrás is úgy vélte, hogy az Iszlám Állam egyiptomi szárnyának a felkelői, akiknek a Sínai-félsziget északi része a fellegvára, nem rendelkeznek olyan rakétával, amely képes lelőni egy kilencezer méter magasan haladó repülőgépet. Nem zárták ki ugyanakkor annak lehetőségét, hogy pokolgép lehetett a gép fedélzetén, vagy akkor találta el rakéta, amikor a repülőgép műszaki hiba miatt leszálláshoz készülődött.

A Sarm es-Sejk üdülőhelyről Szentpétervárra tartó járat egy nehezen megközelíthető hegyvidéki területen zuhant le a Sínai-félsziget középső részén, a tengerparti el-Arístól délre, Haszna város környékén. Kairói repülőtéri források szerint mielőtt az Airbus eltűnt volna a radarképernyőkről, a pilóta engedélyt kért a legközelebbi repülőtéren való leszállásra, mert rádiókapcsolata korábbi megszakadása miatt ezt szükségesnek tartotta. 23 perccel a felszállás után teljesen megszakadt a kapcsolat a géppel, amely ekkor már 11 ezer méter (más források 9000 méter) magasan repült.

Az Iszlám Állam félhivatalos hírügynökségeként működő Aamaq honlapon is közzétett hírben az dzsihadista szervezet vállalta a felelősséget az orosz utasszállító lezuhanásáért. „Az Iszlám Állam harcosai képesek voltak lelőni a Sínai-tartományban egy orosz repülőgépet, amely több mint 200 orosz keresztes lovagot szállított. Valamennyien meghaltak” – olvasható a Twitter-üzenetben, amelyben azt is közölték, hogy a támadás Oroszország több tucat halálos áldozatot követelő szíriai beavatkozásának megtorlása volt. A dzsihadista milícia tavaly októberben végrehajtott, több mint harminc katona halálát okozó egyik merénylete óta a Sínai-félsziget északi részének térséget az egyiptomi hatóságok katonai övezetté nyilvánították. Júniusban az IÁ egyiptomi szárnyának fegyveresei rakétákat lőttek ki az ENSZ-békefenntartó missziója által használt egyik repülőtérre a Sínai-félszigeten.

„Szinte kizárt, hogy ők voltak” – ezt már Tálas Péter biztonságpolitikai szakértő mondta a Hír TV-nek. Hangsúlyozta, a terrorszervezetnek nincsenek olyan eszközei, amelyek képesek a repülési magasságig feljuttatni egy rakétát. Úgy látja, sokkal inkább propagandáról van szó. „Az Iszlám Állam is propagandagéppel rendelkezik, a saját híveivel is ezt akarják elhitetni, hogy képesek felvenni a harcot az oroszokkal. Így próbálják saját hatalmukat és erejüket demonstrálni” – így Tálas Péter.

Makszim Szokolov orosz közlekedési miniszter szerint nem hiteles a bejelentés. „Megjelentek különféle információk arról, hogy a Sarm es-Sejkből Szentpétervárra tartó orosz utasszállító repülőgép szerencsétlenségét terroristák által kilőtt légelhárító rakéta okozta volna. Ezt az információt nem tartjuk hitelesnek” – idézte Makszim Szokolov közlekedési minisztert a TASZSZ orosz hírügynökség. A tárcavezető közölte, hogy a katasztrófa térségében már dolgoznak a szakértők. „Ezenkívül a közeljövőben nemzetközi bizottság kezdi meg munkáját, amely az összes összegyűjtött anyag és az összes létező információ alapos elemzése alapján meg fogja állapítani a tragédia okait” – tette hozzá Szokolov.

Mivel a gép pilótája műszaki problémát jelentett, majd megpróbált kényszerleszállást végrehajtani, ezért Pető György pilóta szerint is kizárható, hogy merénylet történt volna.

A Lufthansa német és az Air France–KLM francia légitársaság bejelentette szombat délután, hogy járataik nem fogják használni a Sínai-félsziget fölött azt a légi folyosót, amelyen haladva egy orosz légitársaság Egyiptomból Oroszországba tartó utasszállító repülőgépe reggel lezuhant. A Lufthansa azt is közölte, hogy a döntés mindaddig érvényben marad, amíg ki nem derül a katasztrófa oka. A társaságnak naponta mintegy tíz járata használta eddig ezt az útvonalat.

Vlagyimir Putyin orosz elnök elrendelte egy mentőalakulat küldését a Sínai-félszigetre – jelentette be a Kreml. A mentőalakulat küldése Vlagyimir Pucskovnak, a rendkívüli helyzetek minisztériuma vezetőjének a feladata az egyiptomi hatóságokkal való együttműködésben.

Előtte Putyin megbízta Dmitrij Medvegyev miniszterelnököt, hogy a katasztrófa kivizsgálására alakítson állami bizottságot. Az orosz hírügynökségek jelentése szerint Makszim Szokolov közlekedési miniszter is a katasztrófa helyszínére utazik. Putyin részvétét nyilvánította az áldozatok hozzátartozóinak, és arra kérte a kormányt, hogy „nyújtson nekik segítséget”.

Megtalálták a lezuhant orosz utasszállító repülőgép mindkét fekete doboznak nevezett adatrögzítőjét – jelentett be szombat este az egyiptomi polgári repülésügyi miniszter egy kairói sajtótájékoztatón. Általában egy repülőgépen két ilyen készülék van. Az egyik a pilótafülkében elhangzottakat, a másik a repülési adatokat rögzíti. Az egyiptomi hatóságok korábban csak az egyik megtalálásáról adtak hírt. Az ország kormányfője ezzel kapcsolatban elmondta, hogy a fekete dobozok adatainak megvizsgálása nélkül nem lehet megállapítani a katasztrófa okát, de szerinte nincs ok azt hinni, hogy valamilyen „rendellenes" cselekedet áll mögötte.
Párizsban bejelentették, hogy a francia repülésbiztonsági ügynökség (BEA) egy szakértőcsoportot küld Egyiptomba vasárnap. A mérnökök együtt fognak működni német és orosz kollégáikkal a helyszíni vizsgálatokban.

Az orosz utasszállító repülőgép Sínai-félszigeten történt szombati katasztrófája miatt nőttek a harci övezetek közelében történő repülés miatti aggodalmak, amelyek már így is nagy fejtörést okoznak a légi irányítóknak. Amerikai légiközlekedési illetékesek korábban arra figyelmeztették a légitársaságokat és a pilótákat, hogy ne repüljenek 26 ezer lábnál (7925 méter) alacsonyabban a Sínai-félsziget felett, mert a földről leadott lövések veszélyeztethetik a gépeket. Nagy-Britannia és Németország az elmúlt hetekben szintén riasztást adott le a terület feletti repüléssel kapcsolatban a légvédelmi fegyverek jelentette aggodalmak miatt. Egyiptom a térségben iszlamista fegyversekkel harcol, a lázadók tavaly föld-levegő rakétával lelőttek egy egyiptomi katonai helikoptert.

Az útvonalak megváltoztatása növeli a menetidőt és növelheti az üzemanyag-fogyasztást. Gondot okozhat a repülésirányítóknak is, mivel több járatot kell kiszolgálniuk korlátozott légtérben. A Közel-Keleten amúgy is feszült a helyzet a számos – így Irak feletti – repüléskorlátozás miatt, így több légitársaság arra kényszerült, hogy gépei Irán feletti légifolyosókat vegyenek igénybe.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.