Egy 34 gépes, a neves Szuhoj tervezőiroda típusaiból álló különítmény alkotja az orosz intervenciós erők magját Szíriában. A Szovjetunió idején vezető Mikojan-Gurjeviccsel (MiG) szemben az új Oroszországban dominánssá vált „repülőgépmárka” három típuscsaláddal és négy változattal képviselteti magát a latakiai Basszel el-Aszad (a szír elnök Bassár 1994-ben autóbalesetben elhunyt bátyjáról elnevezett) repülőtérre települt, kvázi repülőezred méretű harccsoportban. A különítmény jól tükrözi az Orosz Légierő (VVSZ Rosszii) mai helyzetét, melyet a Szovjetuniótól örökölt és az elmúlt években modernizált, illetve a szovjet dizájnra alapuló, de már Oroszországban pár éve épített gépek egyvelege alkot.
A gépek többsége (24 darab) a hidegháború idején gyártott (tehát 25-30 éves) Szu–24-es és Szu–25-ös. Az előbbit mindenekelőtt a Nyugat-Európában lévő mélységi célpontok (repülőterek, vezetési pontok, nukleáris hordozóeszközök, ipari létesítmények) elleni, mindenekelőtt nukleáris csapásmérésre fejlesztették ki, a változtatható szárnynyilazású amerikai F–111-esből kiindulva. Az utóbbit – hasonlóan az amerikai A–10-es „tankgyilkos” repülőgéphez – a szárazföldi csapatok közvetlen támogatására, azaz a frontvonalon történő bevetésekre. Mindkét típus természetesen részt vett az afganisztáni háborúban is.
A szovjet széthullás utáni idők egyik jelentős döntéseként az összes, nagy darabszámban szolgálatban álló egyhajtóműves harcászati típust (MiG–23,–27, Szu–22) kivonták a szolgálatból, ami biztosította a kéthajtóműves Szu–25 és Szu–24 jövőjét az új orosz légierőben. Mivel új gépek gyártására sokáig nem volt pénz, az akkor még viszonylag fiatal, 10-15-éves gépek modernizációja került előtérbe. A technológiai vasfüggöny leomlása (CoCom-lista megszűnése) is kedvezett ennek a folyamatnak, hiszen az orosz ipar hozzá tudott jutni nyugati (vagy éppen japán) forrásból olyan, elsősorban elektronikai alkatrészekhez, melyekre szüksége volt ehhez a munkához. Az orosz gazdaság talpra állása, a védelmi kiadások emelkedése pedig idővel gondoskodott a szükséges finanszírozásról is.
Szóljon hozzá!
Jelenleg csak a hozzászólások egy kis részét látja. Hozzászóláshoz és a további kommentek megtekintéséhez lépjen be, vagy regisztráljon!