Vitatott légilistázás

Meglepően jó biztonsági minősítést kapott a Malaysia Airlines.

Balogh Roland
2016. 03. 22. 11:45
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Folyamatos a vita a repülésbiztonság szakértői között, hogy mennyire helytállóak az ezzel kapcsolatos összeállítások. A múltban is több kritika érte az ilyen portálok biztonsági listáit, főleg, hogy a „rangsor” sokszor attól függ, milyen szempontokat vesznek hozzá figyelembe.

Hasonló okok miatt kezdték ki a repülésbiztonsággal foglalkozó AirlineRatings idei listáját is, amely szakmai berkekben is komoly ellenérzéseket váltott ki. A portál 407 működő légitársaságot vizsgált, amelyek közül – a szakmai szervezetek biztonsági besorolása és kormányzati ajánlások alapján – 148 kapott maximumot, azaz hét csillagot, míg ötven társaság hármat vagy annál kevesebbet. Az sem annyira meglepő, hogy az eddig baleset nélküli ausztrál Qantas lett a legbiztonságosabb. Ahogy talán még az is hihető, hogy az idei tíz „legveszélyesebb” légitársasága – Batik Air, Bluewing Airlines, Citilink, Kalstar Aviation, Lion Air, Sriwijaya Air, Transnusa, Trigana Air Service, Wings Air és Xpress Air – nepáli, indonéziai és suriname-i.

Arra azonban nem egy szakértő felhúzta a szemöldökét, hogy az mennyire életszerű, miszerint a 2014-ben két gépet is vesztő – az Indiai-óceán felett eltűnt MH– 370-es és az Ukrajna felett MH– 17-es –, a csőd közelében táncoló Malaysia Airlines például ugyanúgy ötcsillagos, mint az 1984-es alapítása óta baleset nélküli, évi mintegy százmillió utast szállító Ryanair? Ugyancsak többen csodálkoznak azon, hogy a tavalyi katasztrófa után a Germanwings továbbra is hétcsillagos, azaz a legbiztonságosabbak közé tartozik. Az AirlineRatingsnél úgy magyarázzák, ez azért fordulhat elő, mert a 150 utas halálát okozó Germanwings-tragédiát a pilóta, Andreas Lubitz idézte elő. Pedig elvileg automatikusan egy csillagot kellene vesztenie biztonsági besorolásából annak a társaságnak, amelyeknél utas vagy legénységi tag halálával végződő baleset történt.

Érdekes az is, hogy a legjobb húszban ott van a Virgin Atlantic is, amelynek VS 43-as járata 2014 év végén igen rázós kényszerleszállást hajtott végre. Közben nincs a legjobbak között az amerikai Southwest, amely 1971-es indulása óta immár másfél milliárd utast repültetett halálos baleset nélkül. Szakértők szerint a rangsorolásnál figyelembe kellene venni a légitársaságok balesetmentes statisztikáit is.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.