Inter arma silent Musae (fegyverek közt hallgatnak a múzsák) – tartja a latin közmondás, ami napjaink háborúira már aligha lehet igaz. Marketingesek, zeneírók és énekesek dolgoznak azon, hogy harcra tüzeljék a katonákat, illetve azért, hogy a lakosság minél nagyobb szeletét nyerjék meg a saját ügyük mellett.
Szíriában és Irakban sem történt ez másképp: az Al-Monitor néhány éve már összegyűjtötte a legnépszerűbb szíriai háborús dalokat. Katonai téren azóta sokat változott a helyzet, a zene frontján azonban nem: továbbra is ontják a harcra lelkesítő számokat az énekesek.
A szíriai kormány már a polgárháború kitörése előtt bevetette a zenét a tüntetések elhallgattatására: előszeretettel játszottak akkor hazafias dalokat. De újak is születtek, ezek közül idővel a Jó reggelt, Szíria vált a legnépszerűbbé, melyben az előadó hazája szépségét és a békét ünnepli. Azonban az eldurvuló háború egyre harciasabb dalokat szült, ezek közül az egyik a Haza-Becsület-Őszinteség.
Ahogy a libanoni Hezbollah bekapcsolódott a szíriai háborúba, úgy indultak el az ottani zenészek is a zene frontjára. Közülük Ali al-Attar, a libanoni síita párt első számú popcsillaga vált a leghíresebbé a Kezed a fegyvereden című dalával.
A szíriai és az iraki háborúba belesodródó kurdok sem tétlenkedtek sokáig. A pesmergák, vagyis az iraki Kurdisztán hadseregének katonái körében gyorsan népszerű lett egy kurd folkénekesnő dala, a Pesmerga.
De a szíriai kurdok is kitettek magukért: ők értelemszerűen a kurd Népvédelmi Egységek (YPG) hőstetteit éneklik meg, és lelkesítenek a harcra.
Ezekben a videoklipekben gyakran feltűnik a Kurdisztáni Munkáspárt (PKK) zászlaja is, illetve a börtönbüntetését töltő Abdullah Öcalan pártvezér arcképe, ami korántsem meglepő annak fényében, hogy a törökországi gerillaszervezet nagy népszerűségnek örvend a szíriai kurdok körében.
Habár az arab és kurd katonai dalok aligha nyerik el mindenki ízlését, annyi bizonyos: napjainkra mind a szíriai kormányerők, mind pedig a kurdok ellentámadásba mentek át és szorongatják az Iszlám Államot.