Kétségek Peking uniós jelenléte körül

Egy, a napokban megjelent európai kutatás szerint politikai szívességeket tesz Magyarország a kínai tőkéért.

Buzna Viktor
2016. 12. 19. 15:04
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Tisztán üzleti érdek vagy sokkal inkább politikai haszonszerzés áll a Kelet-Közép-Európába irányuló kínai befektetések mögött? Erre a kérdésre keresi a választ a Európai Külkapcsolatok Tanácsának (ECFR) napokban megjelent tanulmánya. Az elemzés a 2012-ben Varsóban megalapított 16+1 együttműködési rendszerből indul ki. A szerzők ugyanis úgy vélik, a Kína és régiónk tizenhat országa közötti kooperációra Brüsszel egyre nagyobb gyanakvással tekint.

Uniós intézmények és tagállamok attól tartanak, hogy a formáció valójában Peking „oszd meg és uralkodj” politikáját takarja – írja az ECFR elemzője. A szkeptikusok úgy látják, hogy Kína tovább mélyítheti a gazdasági és politikai értelemben is stagnáló Európai Unió törésvonalait. A dokumentum pedig arra a következtetésre jut, hogy az együttműködés négyéves története során történt pár dolog, amely csak erősítette a nyugati tagállamok bizalmatlanságát.

Magyarország és Görögország esetében bizonyossá vált, hogy a két ország kormánya a kínai beruházásokért cserébe hajlamos ellenállni, ha az EU politikailag konfrontálódna Pekinggel – írják. Az elemzés szerint renitens viselkedésre ösztönöz, hogy a kínai tőkéért verseny alakult ki a tagállamok között. S noha a Budapest–Belgrád-vasútvonal megépítése körüli politikai huzavonát nem részletezi, utal a Brüsszel által nehezményezett beruházásra is. Miként azt lapunk megírta, az Európai Bizottság azért indított kötelezettségszegési eljárást a kínai tőkéből tervezett vasúti beruházás miatt, mert Magyarország előre, pályáztatás nélkül megjelölte a kivitelezésben részt vevő cégek körét – ez pedig az uniós közbeszereztetési szabályokkal aligha egyeztethető össze.

– A közép-európai tagállamokba érkező kínai beruházások egy része nem felel meg az uniós követelményeknek, ezzel viszont kikezdenek egyes uniós intézményeket is – idézi fel az ECFR dokumentuma.

A Budapest–Belgrád-vasútvonal a 16+1 együttműködés idén novemberben Rigában tartott csúcstalálkozóján központi téma volt. A találkozón sor került egy kutatóintézetek közötti párbeszédre, ezen az Európai Bizottság mobilitáspolitikai és közlekedési főigazgatóságát képviselő Matthew Baldwin szintén kitért a beruházásra. Az igazgatóhelyettes elmondta: alapelv a nyitott pályázati rendszer, a Budapest–Belgrád-vasút megvalósítását illetően a bizottságnak továbbra is kétségei vannak. Baldwin az esemény után nyilatkozott lapunknak, ekkor a kínai tőke uniós felhasználásának szigorításáról beszélt. – Az uniós tagállamoknak szerződésekben foglalt kötelezettségeiket minden más kormánnyal kötött megállapodás esetén követniük kell – szögezte le kérdésünkre.

Az elhangzottak után a rigai csúcstalálkozón is felvetődött a kérdés: megtérülhet-e az a külpolitika, amely a kínai tőkéért cserébe konfrontációt vállal Brüsszellel? Andris Spruds, a Lett Külügyi Intézet igazgatója szerint ez alapvetően költségvetési kérdés. – Lehet olyan befektetés, amiért megéri kockáztatni az unióból érkező tőkét – mondta, de hozzátette: a lett kormány egyelőre nem ennyire bátor.

A tőke nagyrészt továbbra is az Európai Unióból érkezik, miközben Kína bizonyára nem pótolhat egy ekkora forrást. Ebből a megközelítésből a Brüsszel ellen „lázadó” magyar külpolitika öngyilkosság. Egyes becslések szerint az elmúlt tizenkét évben naponta 2,2 milliárd forint érkezett az unióból Magyarországra. S bár a papírforma szerint térségünkben kínai beruházásból sem állunk rosszul (2009 és 2014 között több mint 787 milliárd forint), ahogyan egy korábbi cikkünkben megírtuk, ennek többsége egyelőre nem valósult meg. De megkérdőjelezi a magyar kormány Brüsszel-ellenes megnyilvánulásait Lengyelország példája is.

Az ECFR tanulmánya külön fejezetben tárgyalja, miként vált Varsó a térségben Peking hídfőállásává, miközben jó kapcsolatokat ápol Brüsszellel és Washingtonnal. Erre pedig Kína külpolitikája ad választ.

A rigai csúcson Lung Csing (Long Jing), a Nemzetközi Tanulmányok Sanghaji Intézetének kutatója a Magyar Nemzet kérdésére azt a választ adta, hogy Kína számára az Európai Unió a legfontosabb kereskedelmi partner, ezért a rendszer fenntartása a kelet-ázsiai ország elemi érdeke.

Komment

Összesen 0 komment

A kommentek nem szerkesztett tartalmak, tartalmuk a szerzőjük álláspontját tükrözi. Mielőtt hozzászólna, kérjük, olvassa el a kommentszabályzatot.


Jelenleg nincsenek kommentek.

Szóljon hozzá!

Jelenleg csak a hozzászólások egy kis részét látja. Hozzászóláshoz és a további kommentek megtekintéséhez lépjen be, vagy regisztráljon!

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.