Mint arról már kedden írtunk, nemcsak hogy átlag alatt maradt, de drámai mértékben tovább is gyengült a magyar gyerekek tudása – legalábbis ez derül ki a legfrissebb, 2015-ös PISA-felmérés eredményeiből. A vizsgálatot a világ legfejlettebb országait tömörítő gazdasági szervezet, az OECD végzi háromévente. Emellett azonban a Világgazdasági Fórum (WEF) is minden évben kiadja saját, az országok versenyképességét vizsgáló jelentését. Ez más típusú felmérés: a nemzetközi non-profit szervezet 12 pillérre alapozza megállapításait, köztük a makrogazdasági környezetre, infrastruktúrára, a munkaerőpiac hatékonyságára, illetve az egészségügy és (ami a mi szempontunkból most a leglényegesebb) az oktatás állapotára és színvonalára.
A WEF sorrendje kísértetiesen hasonlít a PISA-teszt eredményeire, ezért kíváncsiak voltunk, hogy mégis miben különböznek az éllovasok a többiektől, és főként tőlünk. Kiválasztottunk négy, a sajátunktól nagyon eltérő oktatási rendszert üzemeltető olyan országot, amely mindkét szervezet idei húszas listáján szerepelt – ezeket vettük górcső alá.
A PISA-teszt első helyén végzett Szingapúrban az általános iskola csupán hat osztályból áll. A végén viszont a magyar gyerekekkel ellentétben a tizenkét éveseknek már egyfajta érettségit kell tenniük, ezt Primary School Leaving Examinationnek, PSLE-nek nevezik. A PSLE-pontszámok egy életre meghatározhatják az alig serdülők jövőjét, hiszen ez alapján dől el, hogy milyen erősségű és szakirányú középiskolába mehetnek, ami az egyetemi tanulmányaikat is erősen befolyásolja. A 200 pont alatti eredményeket egyenesen katasztrófaként éli meg mindenki, mivel a legjobb iskolák ennél sokkal magasabb pontszámokat követelnek.
Szülői hisztéria ide vagy oda, a gyerek akkor sem jár rosszul, ha ez az áhított cél nem jön össze. A szingapúri szakképzés és műszaki-természettudományos oktatás ugyanis éppúgy kiemelkedő, mint az elit iskolarendszer.
Sokak szerint a titok főként az ország tanárképzésében rejlik. Az érettségi alapján a legjobb 30 százalékba eső diák jelentkezhet tanárképzőre, és csak annyi hallgatót vesznek fel, ahány tanárra az oktatási rendszernek szüksége lesz. A tanárok már munkába állás előtt is nagyon megbecsültek, különböző ösztöndíjakat kapnak, állásuk elfoglalása után pedig az átlagfizetésnél magasabb bérezésben részesülnek.