Brutálisan romlott a magyar diákok teljesítménye

Nemcsak átlag alatt maradt, de drámai mértékben gyengült a magyar gyerekek tudása – itt az új PISA-felmérés.

Hutter Marianna
2016. 12. 06. 10:17
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

A PISA-felmérés 72 ország – köztük 35 OECD-tagország – több mint 500 ezer tizenöt éves diákjánál volt kíváncsi arra, hogy mennyire képes a való életre szabott feladatokban alkalmazni az iskolában megszerzett természettudományos, matematikai és szövegértési tudást. Összességében a szingapúri tanulóknak sikerült minden kategóriában maguk mögé utasítani diáktársaikat a felmérésben, az OECD-tag országok közül pedig Japán, Észtország és Finnország lett dobogós.

A magyar diákok eredménye 2000 és 2006 között egyik területen sem változott jelentősen, a 2009-es évre viszont a szövegértési eredmény kimutathatóan javult, a másik két területen pedig átlagosnak tekinthető pontszámok születtek. Az első megtorpanást a 2012-es felmérés hozta: itt már mindhárom területen átlag alattinak bizonyult a diákok teljesítménye. De a három évvel ezelőtti visszaesés szinte eltörpül amellett, amit a tavalyi év hozott. Ugyanis a 2015-ös PISA-felmérés eredményei szerint míg a természettudományok területén az OECD-országok átlaga 493 pont volt, a magyarországi már csak 477. Ez azt jelenti, hogy 2012-ben összesen még csak 7 ponttal voltunk lemaradva az átlagtól, s a hátrány három év alatt több mint duplája lett: 16 pontra nőtt. Az eredmény különösen elkeserítő annak fényében, hogy 2006-ban Magyarországhoz még hasonlóan teljesített nyolc másik ország a természettudomány területén – például Svájc, Lengyelország és Ausztria –, közülük 2015-re már mindegyik jobb eredményt ért el hazánknál.

Ennél is katasztrofálisabb a helyzet a szövegértésnél. Ezen a területen 2012-ben még csak 8 ponttal voltunk lemaradva az OECD-átlagtól, a hátrány szinte megháromszorozódott a tavalyi évre. Így Magyarország a 470 pontos átlagával jelenleg csak kulloghat az OECD-országok 493 pontja után. Ugyancsak szomorú tény, hogy 2009-ben hazánkkal megegyező teljesítményt nyújtott tizenhárom ország – például az élmezőnybe tartozó Észtország is –, közülük tavaly már az összes jobb eredményt ért el, mint mi.

Matematikából gyakorlatilag stagnálást mutatott diákjaink pontszáma: 2012-höz hasonlóan 2015-ben is 477 pontot értek el, miközben az OECD-átlaga 494-ről 490 pontra csökkent. Így ebből a tárgyból 13 ponttal vannak lemaradva az átlagos eredménytől a magyar gyerekek.

A PISA-tesztsorozat a három nagy tanulmányi terület közül minden felméréskor kiemelt hangsúlyt fordít valamelyikre, tavaly ez a természettudomány volt. Az ezzel kapcsolatos eredmények mélyebb elemzése arra világított rá: a magyar diákok teljesítménye nemcsak hogy romlott, de az OECD-átlaghoz képest (24,5 százalék) a tanulók kisebb arányban (18,3 százalék) is számítanak arra, hogy harmincéves korukban természettudományos területen fognak dolgozni. Igaz, ez a 2006-os 14 százalék körülinél jobb eredménynek számít. A karriercélokat a nemi különbségek is jelentősen befolyásolják: Magyarországon a fiúk 24 százaléka képzeli el magát tudományhoz kapcsolódó pályán, a lányoknál ez az arány csak 13 százalék.

Nincs elég pedagógus

Az, hogy a magyar kamaszok csak mérsékelt lelkesedést mutatnak a tudományos tárgyak iránt, aggasztó abból kiindulva, hogy már most hiány van a természettudományokat oktató pedagógusokból. Károly Krisztina, az ELTE Tanárképző Központjának főigazgatója néhány hónapja azt nyilatkozta lapunknak, hogy dupla annyi jelentkezőre lenne szükség a tanárképzésben, mint az idei évben volt, hogy legyen megfelelő mértékű utánpótlás.

Ugyanakkor biztató, hogy a magyar diákok az OECD-átlagánál több időt töltenek természettudományoz köthető tevékenységekkel – például ilyen témájú tévéműsorokat néznek vagy könyveket olvasnak. Igaz, az már kevésbé jó hír, hogy csak kevesebb mint a felük élvezi, ha a területtel kapcsolatban tanulhat, holott az OECD-országokban ez az arány közel 63 százalék. A többi OECD-országhoz képest átlagosan ugyancsak kevesebb magyar tizenöt éves érzi azt, hogy örömét leli abban, ha új természettudományos ismeretre tesz szert, illetve azt, hogy érdekli a témával kapcsolatos tanulás. Összességében pedig az is elmondható, hogy a magyar diákok 2006-hoz képest viszonyítva is sokkal kevésbé élvezik a természettudományos tárgyak tanulását.

Összességében sokat elárul a magyar oktatás helyzetéről, hogy míg az OECD-országok diákjainak átlagosan 15,3 százaléka a természettudományból, matekból vagy szövegértésből a legjobban teljesítők közt van, ez Magyarországon csak 10,3 százalék. A helyzet még rosszabb, ha a mindhárom tárgyban alulteljesítő diákokat nézzük: ott hazánk sajnos már átlag fölötti eredményt ér el 18,5 százalékos aránnyal. A romló tendencia a természettudományos eredményekben is megmutatkozik. 2006-ban még csak a gyerekek 15 százaléka tartozott a leggyengébben teljesítők közé – tehát 409 pontnál kevesebbet értek el –, ez a tavalyi évre már 26 százalékra nőtt. Eközben a legjobban teljesítők, vagyis a 633 pontnál többet elérő tanulók aránya 6,9-ről 4,6 százalékra csökkent.

A 2012-es méréskor tapasztaltakhoz hasonlóan a tavalyi PISA-eredmények is rávilágítanak: nagyban befolyásolja a diákok teljesítményt a szociális, kulturális és gazdasági helyzetük összessége. Ez a gyakorlatban például azt jelenti, az OECD-országok legjobb hátterű gyermekei átlagosan 88 ponttal teljesítettek jobban, mint a hátrányos helyzetűek. Ám ez a különbség Magyarországon ennél jóval sokkolóbb. Országunkban ugyanis a leghátrányosabb helyzetűek közé tartozó diákok átlagosan mindössze 345 pontot értek el a természettudományos felmérésen, a legjobb hátterűek pedig 547 pontot. A különbség a gyermekek teljesítményében tehát több mint 200 pont.

A fentiekkel egybecseng, hogy míg az OECD-országokban egy hátrányos helyzetű gyereknek átlagosan 2,8-szer nagyobb az esélye, hogy gyengébb lesz a természettudományos teljesítménye, Magyarországon ez a szám 3,8-szeres. Ugyancsak ide tartozik, hogy az iskolák is nagyban befolyásolják az eredményeket. Míg a gazdasági, szociális és kulturális helyzet szempontjából legrosszabb helyzetben lévő intézmények diákjai átlagosan 391 pontot érnek el, a legjobb körülményű iskolákéi 557-et. Ez a több mint 160 pontos különbség kirívó az OECD-országok között, ott ugyanis átlagosan 104 pont az eltérés.

Magyarország szempontjából az is komoly probléma, hogy egyre kevesebb az úgynevezett reziliens, vagyis ellenálló gyermek. A PISA-felmérés azt a tanulót tekinti reziliensnek, aki a leghátrányosabb helyzetűek közé tartozik hazájában, ennek ellenére a kutatásban részt vevő országok legjobban teljesítő diákjai közt szerepel. Az érintettek aránya az OECD-országokban tavaly átlagosan 29 százalék volt, Magyarországon csak 19,3 százalék. Ráadásul a reziliens gyerekek aránya hazánkban csökken, 2006-ban ugyanis még 26 százalék tartozott ide.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.