Olaszország elnöke, Sergio Mattarella ma hivatalos látogatásra érkezett Pekingbe, ahol találkozik majd Hszi Csin-ping kínai államfővel és Li Kö-csiang miniszterelnökkel is. A Le Repubblica szerint a vizit kiváló lehetőség arra, hogy Olaszország jobb pozíciót foglaljon el a Peking által 2013-ban meghirdetett Egy övezet, egy út (One Belt, One Road, OBOR) folyamatban. A Kínát az európai piacokkal összekötő kezdeményezés ugyanis a kereskedelmi útvonalak könnyítése érdekében infrastrukturális beruházásokat követel meg, s a cikk emlékeztet rá, Olaszország ezeknek a befektetéseknek eddig is célpontja volt.
– Kína nemcsak a Görögországban található Pireusz-kikötőbe fektetett be, de érdekelt Genovában Velencében és Triesztben is – írja a Le Repubblica. A lap szerint azáltal, hogy Brüsszel aggályai miatt megkérdőjeleződött a Pireuszt Magyarországgal összekötő Budapest–Belgrád-vasútvonal sorsa, az olasz városok és kikötők válhatnak az OBOR útvonalon érkező kínai teherszállítmányok célpontjaivá.
– A Budapest–Belgrád-vasútvonal megtörésével jó eséllyel az új Selyemút (az OBOR) fő célpontjává a velencei kikötő válhat – írják.
Erre a Financial Times korábbi cikkéből következtet a Le Repubblica. A brit gazdasági lap szintén hétfőn arról írt, az Európai Bizottság kevés hajlandóságot mutat a hatályos versenyjogi szabályokkal szembemenő, Budapest–Belgrád-beruházás engedélyezésére. Korábban lapunk írta meg elsőként, hogy az Európai Bizottság tavaly tavasszal kötelezettségszegési eljárást indított a beruházás miatt. A magyar kormány ugyanis 2015-ben, a kínai Szucsouban olyan szerződést írt alá, ami előre, közbeszerzés nélkül kiköti a beruházás fővállalkozóját. Ez pedig az uniós jogszabályokkal ellentétes.
Alátámasztja a Financial Times véleményét, hogy az Európai Bizottság közel egy év után sem hajlandó lezárni az ügyet. – A bizottság továbbra is vizsgálja a projekt összeférhetőségét az európai jogszabályokkal, ebben a vonatkozó nemzeti hatóságokkal együttműködünk – írta megkeresésünkre ismét a bizottság sajtóosztálya.