Oroszoknak címzett atombombák hazánktól 300 kilométerre

25-35 nukleáris fegyvert tart készenlétben az amerikai légierő az észak-olaszországi bázison.

Zord Gábor László
2017. 02. 09. 9:06
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

A kellemes olasz hangulatot árasztó kisváros melletti hatalmas légibázison közel ötezer amerikai katona, mindenekelőtt a légierő tagjai állomásoznak, ők alkotják a 31. vadászrepülő ezredet. Ez a szervezet mindenekelőtt F-16-os repülőgépeiről ismert, melyek nemcsak az európai repülőnapok rendszeres vendégei, hanem a balkáni NATO-intervenciók légierejének a magját is alkották, míg repülőterük a Jugoszlávia elleni műveletek idején az erősítésként küldött sok tucat további amerikai, spanyol, brit, kanadai és portugál gépnek a bázisául is szolgált. Ezekben az időkben – a múlt század kilencvenes éveiben, a kétezres évek elején – ugyan feledésbe merült, de Aviano mindvégig megőrizte legfontosabb hidegháborús funkcióját: Európában ez a legkeletebbre eső bázis, melyen az Egyesült Államok bevetésre kész tömegpusztító fegyvereket tárol. Bár állandó repülőalakulat a 31. ezered 1994-es idehelyezéséig nem állomásozott a repülőtéren, az ötvenes évek végétől kezdve rotációs alapon F-84-es, majd F-100-as, F-4-es, végül F-16-os típusok adtak itt készültséget szárnyukra függesztett nukleáris bombákkal, hogy akár perceken belül levegőbe emelkedhessenek halálos terhükkel, Kelet-Európa irányába.

A hidegháborús hadtörténeti kutatások alapján ma már nagy bizonyossággal állítható, hogy célpontjaik jelentős részét a Magyarországon állomásozó szovjet Déli Hadseregcsoport (JuGV), illetve a Magyar Néphadsereg csoportosításai, objektumai (többek között itteni atomfegyver-tárolók, illetve a magyar infrastruktúra és ipar alkották volna. Mivel a célpontok jelentős része lakott területek közelében helyezkedett el, a számítások teljesen reálisan vizionáltak akár milliós nagyságrendű civil áldozatszámot. Az állítás persze fordítva is igaz: a magyarországi szovjet repülő- és rakétaalakulatok mindegyike kapott nukleáris feladatot, melyek egy része bizonyosan Olaszországba vezetett volna. Hogy fokozódott a veszély, azt jól mutatja, hogy a hetvenes évek elejétől az addig szabadban álldogáló csapásmérőknek megerősített beton repülőgép-fedezékeket építettek Avianóban is.

A Szovjetunió és a Varsói Szerződés 1991-es széthullása után a készültségi szintet csökkentették ugyan, de a nukleáris funkciót nem. Ugyanakkor a balkáni eseményekre tekintettel döntöttek arról, hogy Avianót a korábbi előretolt bázis kategóriából tejes értékű támaszponttá fejlesztik. Miközben a NATO 1999-es bővítésével bekerült új tagországok területére nem telepített csapatokat a szövetség az Oroszországgal 1997-ben aláírt alapokmány szerint, az észak-olaszországi bázis előléptetése azért alátámasztotta a keleti expanziót.

Mondani sem kell, hogy mivel az Avianóban lévő harcászati-taktikai atomfegyverekre nem vonatkozik semmilyen fegyverzetkorlátozási egyezmény (ezek mindenekelőtt a nagy hatótávolságú, hadászati-stratégiai fegyverekre vonatkoznak), az amerikai és NATO-hadigépezetnek természetesen nem ez a legátláthatóbb része. A tömegpusztító fegyverarzenált kutató, rendszerint kritikus hangvételű Amerikai Tudósok Szövetsége (FAS) 2015-ben számolt be arról, hogy a nyilvánosan hozzáférhető műholdfelvételek és közérdekű adatigényléssel megszerzett kormányzati dokumentumok tanúsága szerint lezajlott a bázison lévő nukleáris tárolók zónájának biztonsági megerősítése, ami álláspontjuk szerint azt igazolja, hogy majd húsz éven keresztül elhanyagolták ezt a kérdést. A FAS illetékes projektigazgatója, Hans M. Kristensen szerint 1996-ban az említett fedezékekből 18-ban alakítottak ki nukleáris tárolásra alkalmas széfet, ám ezek közül a korszerűsítést követően csak 12 került az újonnan kialakított biztonsági zónába. A fedezék talapzatába süllyesztett, onnan liftként – a készültségi vadászgéptől alig pár méterre – kiemelkedő széfekben legfeljebb négy-négy B61-es hidrogénbomba fér el, így Aviano maximális tárolási kapacitását jelenleg 48 darabra teszi a szakértő, amiből 25-35 példány valós jelenlétét feltételezi.

Bizonyosságra nehéz szert tenni. A NATO illetékes szervéről, a Nukleáris Tervező Csoportról (NPG) legfeljebb azt tudni, hogy rendszeresen üléseznek. A fegyverekkel kapcsolatban minden szigorúan titkos, korlátozott rálátást jószerével csak az amerikai demokratikus intézményrendszeren keresztül, a FAS-hoz hasonló szervezetek által megszerezett részinformációk biztosítanak.

Mindezek fényében nem meglepő, hogy sok más NATO-létesítménnyel szemben meglehetősen „szégyenlős” ez a bázis. Míg a hidegháborúban rendszeresek voltak itt a családi és nyílt napok, látványos, sokszor hajmeresztő repülőprogramok, az elmúlt két évtizedben szinte alig volt rájuk példa: az utolsó nagyszabású nyilvános rendezvény 1996-ban volt itt. E sorok írója tudósítóként mindössze háromszor tudott bejutni ebben az időszakban: 1997-ben a Magyarországnak vadászgépeket eladni akaró Lockheed Martin szervezte meg, hogy közelebbről is megnézhessük F-16-osaikat; 1999-ben a Jugoszlávia elleni támadások idején; végül 2008-ban egy magyar repülő-szakújságíróknak szervezett látogatáson (képeink ekkor készültek). 2011-ben, amikor a részben Avianóból felszálló vadászgépek csapásaival döntötte meg Kadhafi rendszerét Líbiában a NATO, már lehetetlen volt bejutni. A szpottingolást, a repülőgép-rajongók jelenlétét, fotózását a kerítéstől tisztes távolban ugyanakkor eltűrik az olasz hatóságok, persze csak akkor, ha az objektívek a fel- és leszálló gépekre irányulnak, nem pedig a létesítményekre.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.