Miért védte egy csecsen az oroszok becsületét?

Moszkva és Groznij viszonya sokat változott az elmúlt 25 évben, így Magomed Daszajev kiállása sem olyan meglepő.

Stier Gábor
2017. 04. 26. 4:24
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Régi történet jut eszembe a mostani „ügyről”, valahonnan a 2000-es évekből. Még igencsak feszült volt a viszony a Fidesz és Oroszország között, amikor egy Kelet-Európáról szóló konferencián a sok atlantista előadó mellett az akkor még fiatalabb demokraták úgy akarták letudni az orosz vélemény bemutatását, hogy meghívnak egy liberális elemzőt. – Nem az SZDSZ-ből kell kiindulni! Egy orosz liberális nem fog hazudni, de külföldön visszafogja a bírálatát – mondtam, amikor felvetődött a kérdés, példák sorával igazolva állításomat. Volt olyan eset, amikor a CEU-n az egyik ilyen, otthon a rendszerrel szemben kritikus meghívott úgy tette helyre a felszólalókat, hogy a meghívó még a szállodáját is elfelejtette kifizetni.

A mostani, nagy visszhangot kapott esetnél Magomed Daszajev sem csecsenként, hanem orosz állampolgárként kérte ki magának a halottak emlékének meggyalázását. Olyan csecsenként, akinek a felmenői is harcoltak a második világháborúban. S minden bizonnyal nem is akárhogyan, hiszen a csecsenek a történelmi feljegyzések szerint a legjobb harcosok közé tartoztak. Persze ahogy Ukrajnában, úgy Csecsenföldön is voltak olyanok, akik népük függetlenségéért még a nácikkal is kiegyeztek volna, ám a többség ezt a kérdést félretéve védte a hazáját. Mert Minszktől Moszkván vagy Groznijon át Almatiig (Alma-Ata) ez a háború a „nagy honvédőként” él az emberekben. Oroszországban egyenesen az utóbbi években újrafogalmazódó identitás része.

Egyébként a Magyarországon tízezres nagyságrendben élő orosz ajkúból úgy hat-hétezer az orosz állampolgár, ezen belül pedig talán pár tucatnyi a csecsen nemzetiségű. Csecsenek a régióban Lengyelországban, Csehországban és Ausztriában élnek nagyobb számban. Varsó a két háború idején előszeretettel fogadta be a kilencvenes években a Moszkvával szembefordulókat, Bécs pedig elsősorban a vadkapitalizmus zűrzavarában meggazdagodók szemében volt vonzó migrációs célpont.

S hogy miért éppen egy csecsenben horgadt fel a provokatív felvétel láttán a tiltakozás, az magyarázható a déli mentalitással is. Mint már említettem, harcos, bátor és önérzetes népről van szó, s ez a harcosság sokszor forrófejűséggel is párosul. A csecsenek ma is indulatos hevességgel állnak ki a becsületbeli ügyekben. A Kaukázusban az egymás közti vitákban bizony el-eldördül a fegyver. Elég a nagy visszhangot kiváltó esetek közül megemlíteni a csecsen politikai élet csúcsaira emelkedett Jamadajev testvérek meggyilkolását. A dumaképviselő Ruszlant például Moszkva központjában, a kormány épülete előtt, egy piros lámpánál lőtték le.

Ez a kaukázusi tempó mellett részben a közelmúlt két háborújának a következménye is.

Mindehhez társul ráadásul, hogy a Kaukázus népei másokkal szemben a feudalizmustól a kapitalizmusig vezető több száz éves utat történelmi léptékben szinte egyik pillanatról a másikra, fejlődési szakaszokat átugorva tették meg. A hagyományos értékek, a család, a haza, a hit és a tradíciók melletti kiállás szilárdabb, mint máshol. A liberális eszméknek errefelé nincs táptalajuk. Ezzel összefüggésben értelmezhető a közelmúlt több botránya, így a homoszexuálisok összegyűjtéséről, megkínzásáról, s általában társadalmi megítéléséről szóló leleplező cikksorozat fogadtatása, az ez után következő fenyegetések. Talán nem véletlen, hogy csecsen szálon jutottak el a hatóságok a moszkvai liberálisok ikonikus alakjának, Borisz Nyemcovnak a gyilkosaiig is, sőt némely elemzők szerint a megrendelőt is grozniji felső körökben érdemes keresni.

Moszkva és Groznij kapcsolatai is sokat változtak az elmúlt negyed század alatt, ahogy a csecsen államalakulat is nagy átalakuláson ment át. A Szovjetunió gyengülésével, majd időközbeni széthullásával a szuverenitások lázában formálódott Csecsenföld 1.0 még nagyon is világi, sőt egyenesen posztszovjet volt. Szó sem volt iszlamizmusról, terrorizmusról, a függetlenség élharcosa is egy volt szovjet tiszt, Dzsohar Dudajev volt; a másik erős ember, Aszlan Maszhadov pedig arról beszélt, hogy ő nem Allahban, hanem a tüzérségben hisz. Ha Moszkva engedi, minden bizonnyal egy keleti típusú autoriter rendszer épül, mint annyi a térségben. Ám a Kreml nem engedte, gyengék voltak a gazdasági alapok is, s ilyenkor szokás szerint erősödtek a belső ellentétek. A hagyományos posztkolonialista fejlődés helyett jött az első háború, majd Maszhadov vezetésével a sokak szimpátiáját eljátszó Csecsenföld 2.0, egy kalózállam, amely nem is nagyon nevezhető igazi államnak. Elsöpörte a második háború, de a katonák fejében élő Csecsenföld 3.0 nem működött. Vlagyimir Putyin úgy 2002 körül megértette, hogy a helyzet stabilizációja a konfliktus csecsenizációja nélkül elképzelhetetlen. Így került előbb a képbe Ahmat Kadirov mufti, aki a lojalitás fejében teokrata államban gondolkodott. Merényletnek áldozatul esve álmai beteljesülését nem érhette meg, elképzeléseit azonban fia, Ramzan Kadirov vitte tovább és teljesítette ki.

A Csecsenföld 4.0 olyan állam, amelyben a társadalomnak a hidzsáb iskolai viselésében is megjelenő iszlamizációja fontos faktor. A dicsőséghez azonban kevesek az égiek, így lojalitásáért Kadirov megkapta Moszkvától azt, amit Maszhadov még erővel akart elvenni. Mint arra Dmitrij Travin szentpétervári politológus rámutat, ebben a feudális viszonyban Putyin a cár, míg Kadirov a helytartó kormányzó. Felruházva teljhatalommal, és úgy ellátva pénzzel, hogy Csecsenföld igazán látványos fejlődésnek indult. Csakhogy a romló gazdasági helyzetben a nadrágszíjat Groznijban is össze kellene húzni, ehelyett a professzor szerint Kadirov inkább még hangosabban kiáll Moszkva mellett. Örök kérdés persze, hogy ez a viszonyrendszer meddig életképes.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.